تسویه وام دولت قبل از بانک مرکزی توسط دولت سیزدهم/ تامین کسری بودجه بدون فشار بر پایه پولی


ساعت: 11:12
تاریخ انتشار: 14/01/01
کد خبر: 1817779

گزارش وزیر اقتصاد از بودجه دولتی در سال 1400;

وزیر اقتصاد و دارایی از تسویه همه 54 هزار میلیارد تومانی که دولت قبل از بانک مرکزی در چهار ماهه اول سال 1400 گرفته بود، توسط دولت تسویه شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وزیر اقتصاد و دارایی در گفت‌وگویی با تشریح دستاوردهای دولت سیزدهم در سال 1400، گفت: سخت‌ترین سال بودجه‌های کشور را با کمترین وام بانک مرکزی و کمترین فشار پولی به پایان رساندیم.

سید احسان هندوزی با تشریح اقدامات و دستاوردهای وزارت اقتصاد در تامین مالی دولت در سال 1400، تحقق بیش از صد درصدی درآمدهای مالیاتی در سال جاری را نشانه تداوم کاهش وابستگی کشور به فروش نفت دانست.

وی گفت: دولت مردمی از اوایل شهریور 1400 شروع به کار کرد، در حالی که نه تنها از ظرفیت دولت برای انتشار اوراق قرضه و استقراض استفاده شد، بلکه 54 هزار میلیارد تن حقوق در ماه های اول سال هزینه کرد و کسری بودجه بسیار زیاد بود. که از ابتدا در قلب قانون بودجه قرار داشت، فشار زیادی بر هزینه های جاری دولت و هزینه های عمرانی وارد کرده است.


بی سابقه ترین توزیع بودجه عمرانی

هندوزی گفت: مدیریت مالی دولت با محوریت وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه موفق شده است با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و با اتخاذ دو مجموعه اقدام، پیش برود. یکی از سخت‌ترین سال‌های مالی دهه‌های اخیر را طی کرده است.


وام قبلی دولت تسویه شد

وی 29 اسفند 93 با اعلام تسویه کامل 54 هزار میلیارد تن حقوق باقی مانده افزود: بسیاری از دعاوی از جمله مطالبات 6 ماهه معلمان و برخی مراکز دانشگاهی در کشور نیز به نتیجه رسیده است.

هندوزی ادامه داد: به عنوان وزیر اقتصاد اگر بخواهم تصویری از منابع و مصارف 1400 ارائه کنم، به اختصار می توان گفت که دولت امسال کار خود را با 1004 هزار میلیارد تن منابع و 1004 هزار میلیارد تومان هزینه انجام داده است. “

وزیر اقتصاد افزود: در این میان بالغ بر 520 میلیارد تن منابع حاصل از وصول مالیات، عوارض و سایر درآمدهای جاری دولت است و بیش از 170 هزار میلیارد تن نیز منابع حاصل از فروش اوراق بهادار است. در اسناد نقدی و غیر نقدی و تسویه حساب.


به جای استقراض، سهم درآمدهای بودجه پایدار را افزایش دهید

هندوزی سهم کل وزارت اقتصاد در تامین مالی 1400 را بیش از 70 درصد از کل درآمدهای دولت عنوان کرد: همچنان به کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی و کاهش آسیب پذیری در این حوزه ادامه دادیم.

وزیر اقتصاد همچنین از واردات بیش از 190 هزار میلیارد تن درآمد حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی به خزانه در سال 1400 خبر داد و آن را با رقم 17 هزار میلیارد تن در سال 1399 مقایسه کرد که نشان از آن دارد حتی در شرایط سخت شرایط تحریم می تواند باشد. وی از ظرفیت دیپلماسی اقتصادی و تلاش دولت جهادی برای افزایش صادرات استفاده می کند.

هندوزی با اشاره به اینکه صادرات غیرنفتی کشور در سال 1400 افزایش 36 درصدی ارزش یورو و دلار را نشان می دهد، گفت: بنابراین نه تنها شاهد افزایش صادرات نفت، بلکه حجم تجارت خارجی بدون افزایش هستیم. نفت به 100 میلیارد دلار در سال 1400 رسید.


کاهش 27 درصدی در فروش اوراق

وی با اعلام کاهش 27 درصدی فروش اوراق بهادار دولتی از 1399 درآمد دولت، بیش از 70 درصد از کل هزینه های دولت در سال 1400 مربوط به هزینه های جاری بوده است و افزود: سهم هزینه های ساخت و ساز حدود 14 درصد و سهم بازخرید اوراق بوده است. هزینه های سال های گذشته نیز 16 درصد از کل هزینه های دولت (تقریبا 160 تریلیون تن) را تشکیل می دهد.

هندوزی ادامه داد: اگرچه مدیریت بودجه و مدیریت مالی دولت یکی از ارزشمندترین دستاوردها در یکی از سخت ترین سال های مالی و در شرایط استمرار تحریم های سرکوبگرانه خارجی است، اما اصلاح ساختار معیوب بودجه ای که از گذشته به ارث رسیده است، همچنان ادامه دارد. در دستور کار قرار دارد «دولت در سال های آینده خواهد بود.

انتهای پیام/
منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید