بانک ها به صورت تصادفی وام توزیع می کنند / بانک مرکزی تورم پایین را هدف گذاری نمی کند / رشد غیر فعال پایه پولی مانع ورود نقدینگی به تولید می شود

ساعت: 10:33
تاریخ انتشار: 14/10/1400
کد خبر: 1797382

پژوهشگر حوزه پولی و بانکی در گفت و گو با دانا؛

این پژوهشگر حوزه پولی و بانکی با بیان اینکه سیاست پولی نمی تواند اعتبارات بانکی را به سمت تولید هدایت کند، گفت: در عمل بانک ها به ویژه خصوصی به صورت داوطلبانه منابع را در اختیار بخش های مورد نظر قرار می دهند و باعث افزایش نقدینگی و نقدینگی می شوند. منفعلانه پایه گذاری کنید.”

مهدی عبدالعلی پور کارشناس حوزه پولی و بانکی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا; وی در خصوص برنامه دولت برای تحول نظام بانکی گفت: مهمترین نکته در سند تحول دولت در واقع جلوگیری از انفعال پول در حوزه بانکی است که در سال های اخیر شاهد آن بوده ایم. “

سیاست انفعال پولی چیست؟ / بانک ها به بخش هایی که برای آنها سودآور است وام می دهند

وی افزود: انفعال پولی وضعیتی است که بانک مرکزی یا دولت یک جامعه نقشی در توزیع منابع بانکی نداشته باشد یا نقش آن کم باشد. این بخش‌ها که باید با تصمیم سیاست‌گذار پولی تأمین مالی شوند، از طریق بانک‌ها یا دستگاه‌های اجرایی موجود آن تأمین مالی نمی‌شوند و رشد پایه پولی و نقدینگی خارج از اراده نظارت پولی صورت می‌گیرد که به این شرایط گفته می‌شود. شرایط انفعال پولی .

این پژوهشگر مسائل پولی و بانکی گفت: در این شرایط اگر با انفعال پولی یا سیاست پولی منفعل مواجه باشیم، خلق پولی که قدرت آن در دست بانک‌ها باشد معمولاً در بخش غیرمولد انجام می‌شود. یعنی در بخش‌هایی تأمین مالی می‌شود که برای بانک‌ها سودآور است و به منافع عمومی و تصمیم‌های سیاست‌گذاران پولی توجهی نمی‌شود.

عبدالعلی پور با اشاره به سیاست های پولی فعال توضیح داد: در این صورت بانک مرکزی یا دولت تصمیم می گیرد که منابع را چگونه و کجا تخصیص دهد. در واقع، بخش هایی که توسط سیاستمداران نظارت خواهند شد، باید تامین مالی شوند که به طور کلی با رشد اقتصادی و رونق تولید همخوانی دارد.

بانک ها در مقابل بانک مرکزی متکبر هستند

وی در خصوص وضعیت نظام بانکی و حکمرانی پولی کشور گفت: در کشور ما وضعیت نظام بانکی و حاکمیت پولی از دو جهت قابل بررسی است. یکی وجود انفعال پولی، دو سیستم ذخیره جزئی و هدف گذاری تورم پایین از طریق ابزارهای نرخ بهره که هم سیاست های غلط و هم مردود در دنیاست.

این کارشناس پولی و بانکی افزود: در سال های اخیر شاهد بسیاری از انفعالات پولی بوده ایم. بانک های ما عملا به بانک مرکزی مغرور هستند و مقررات بانک مرکزی برای ابلاغ را رعایت نمی کنند.

در سال‌های اخیر، بخش‌هایی که اقتصاد محور هستند تامین مالی نشده‌اند

عبدالعلی پور ادامه داد: به همین دلیل است که در سال های اخیر دولت یا بانک مرکزی ما قادر به تامین مالی بخش هایی که اقتصاد را پیش می برند، نبوده است. اکثر واحدهای صنعتی ما اکنون با کمبود سرمایه در گردش مواجه هستند. پروژه های مسکن، ساخت و ساز مسکن در کشور بر زمین مانده و به دلیل کمبود اعتبار نمی تواند ادامه یابد.

او اظهار داشت که تقریبا 88 هزار پروژه عمرانی و زیربنایی در کشور به دلیل کمبود اعتبار خوابیده است و پیشرفت نمی کند.وی گفت: در این مورد 4 هزار تلاش نقدینگی داریم. این موارد نشان می دهد که مبدع سیاست پولی یا نظارت پولی نتوانسته اعتبارات بانکی را به سمت تولید و بخش های مهم و ضروری اقتصاد کشور مانند زیرساخت ها و صنعت هدایت کند.

بانک ها داوطلبانه وام می دهند

این محقق افزود: در عمل بانک ها به صورت داوطلبانه وام می دهند و نقدینگی را افزایش می دهند و در نتیجه پایه پولی به صورت انفعالی در حال رشد است. به این رشد، رشد پولی غیرفعال می گویند و به این سیاست، سیاست پولی غیرفعال می گویند، زیرا چیزی به دست دولت یا دولت نرسیده و نتوانسته این بخش های اقتصاد را تامین مالی کند.

عبدالعلیپور گفت: یکی از شواهد سیاست های پولی منفعل که در سال های اخیر شاهد آن بوده ایم مربوط به سال های 92-96 است. بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و به طور کلی دولت در آن زمان تصمیم به سیاست انقباض پولی گرفتند. آقای طیب نیا که به سیاست های درجه یک خود شهرت دارد نیز این سمت را بر عهده گرفت.

سخت ترین سیاست های انقباضی در سال 92-96 اجرا شد

وی بیان کرد: دولت شدیدترین سیاست های بازدارنده را در بازه زمانی 92 تا 96 اجرا کرد. وقتی به ترازنامه بانک مرکزی نگاه می کنیم، می بینیم که سهم بدهی دولت در این مدت سال به سال کاهش می یابد و سال به سال سهم بدهی بانک ها به بانک مرکزی افزایش می یابد. این نشان می‌دهد که بانک‌ها پایه پولی را رشد می‌دهند و این پایه پولی منفعلانه در حال رشد است که به سمت بخش‌های مولد اقتصاد نمی‌رود.

مهد، کارشناس پول و بانک با تاکید بر اینکه پول سازی می تواند و ظرفیت بسیار خوبی است، گفت: اگر پول سازی درست و درست انجام شود، رشد اقتصادی فوق العاده در کشور و رونق اقتصادی را به دنبال خواهد داشت. البته این خود تورم پایینی ایجاد می کند اما تورم چند ده درصدی فعلی را که به آن فرآیند رشد غیرتورمی پول می گویند، نخواهیم دید. پول رشد می کند، نقدینگی رشد می کند، اما این تورم ایجاد نمی کند.

چرا رشد نقدینگی آمریکا باعث تورم نشده است؟

عبدالعلی پور گفت: در کشورهای دیگر مانند ژاپن و آمریکا شاهد بوده ایم که ظرف یکی دو سال نقدینگی و پایه پولی چندین برابر شده اما تورمی وجود ندارد. چرا ؟؛ زیرا آنها این رشد را به سمت بخش های تولیدی سوق می دهند. این بدان معناست که گروه سیاست پولی نقدینگی را به گونه ای افزایش می دهد که به سمت تولید می رود و باعث رونق اقتصادی می شود.

وی ادامه داد: ما در کشورمان سیستم بانکداری جزئی ذخیره داریم. سیستم ذخیره سازی هدف نرخ تورم پایینی دارد. یعنی مقامات پولی هدف تورم را تعیین می کنند و ابزاری جز نرخ سود ندارند.

این پژوهشگر پولی و بانکی گفت: نرخ سود می تواند بین بانکی، نرخ سود سپرده یا نرخ سود اضافه برداشت بانکی باشد که تغییر در هر یک از این سه نرخ برای سایر نرخ های سود اعمال می شود. نرخ بهره یک لنگر و یک متغیر اسمی است که بانک مرکزی با آن می تواند به هدف تورم پایین دست یابد.

بانک مرکزی در هدف گذاری تورم پایین ناکام است/ نقش مالیات های نظارتی چیست؟

عبدالعلیپور گفت: در ایران بانک مرکزی نتوانسته این سیستم ذخایر جزئی را به درستی اجرا کند و به هدف تورم پایین دست یابد. یکی از ویژگی های سیستم ذخیره سازی جزئی این است که هیچ ارتباطی با رشد اقتصادی و تولید ندارد. فقط تورم پایین را در نظر می گیرد. یکی از دلایل اعمال نادرست نرخ سود در کشور ما نبود مالیات های نظارتی و بلاتکلیفی بانک مرکزی است.

وی تاکید کرد: نبود مالیات های نظارتی مانند مالیات بر عایدی سرمایه در کشور باعث شده است که بانک مرکزی نتواند نرخ سود را آنطور که باید تغییر دهد، از ترس ایجاد ابر تورم، با کاهش نرخ سود، بیم آن می رود که نقدینگی منجمد در بانک ها برود. به بازارهای طلا، سکه، دلار، مسکن و غیره. و ابر تورم ایجاد کند.

این کارشناس بانکی ادامه داد: بلاتکلیفی بانک مرکزی در برخورد با بانک ها در مواردی مانند ورشکستگی یا اضافه برداشت بانک ها به ویژه بانک های خصوصی را مجبور می کند هر کاری که می خواهند با خیال راحت انجام دهند. مثلاً بانکی داریم که بالای 90 درصد وجوهش بازپرداخت و معوق است.

عبدالعلیپور گفت: بنابراین یکی از الزامات سند تحول دولت اصلاح ساختار نظام بانکی است که کارشناسان در مورد آن بحث های زیادی کرده اند و از سوی دیگر کمک به استقلال بیشتر بانک مرکزی و تقویت پولی است. نظارت. باید در برنامه اقتصادی دولت باشد.»

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید