تورم ماهانه در حال کاهش است روند نزولی رشد پایه پولی ادامه دارد


ساعت: 10:37
تاریخ انتشار: 1401/04/07
کد خبر: 1879184

معاون اقتصادی بانک مرکزی افزایش تورم خردادماه امسال را عامل حذف ارز ترجیحی و توجیه یارانه ها دانست و گفت: تورم ماهانه در ماه های آینده کاهش می یابد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بانک مرکزی، پیمان قربانی گفت: اتفاقی که در قالب افزایش قیمت رخ داد در واقع تورم پنهانی بود که به دلیل پرداخت 4200 تنی در کالاها پنهان شد و این تورم با حذف ارز ترجیحی آشکار شد.

وی افزود: نرخ تورم خردادماه امسال به دلیل تغییر قیمت برخی کالاهایی است که از ارز ترجیحی استفاده کرده اند و این بیشتر اصلاح نظام پرداخت است و تورم ایجاد شده توسط دولت نیست، بلکه شروع شده است. تا سال 1997.

قربانی ادامه سیاست پرداخت 4200 تنی را غیرممکن دانست و افزود: متاسفانه ارز 4200 تنی هیچ گاه به هدف خود نرسیده است و دولت این روند معیوب را اصلاح کرده و یارانه را در قالب یارانه 300 و 300 تنی می دهد. 400 هزار تن تا پایان چرخه به جای پرداخت در ابتدای چرخه تحویل.

تورم 59.3 درصد در شهریور 1400

وی با اشاره به نرخ تورم سالانه 59.3 درصدی در شهریور 1400، از مهمترین دلایل افزایش تورم گفت: از دلایل افزایش تورم سمت تقاضا می توان به افزایش نقدینگی، پایه پولی و کسری ارز اشاره کرد. در سمت عرضه، عواملی مانند افزایش نرخ ارز، افزایش دستمزدها و لغو ارز ترجیحی و ارتقای یارانه ها، افزایش قیمت جهانی و افزایش قیمت مواد غذایی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین بر تورم تاثیر می گذارد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی ادامه داد: عامل سوم تورم نیز ناشی از انتظارات تورمی است که با انتشار برخی اخبار منفی که بازار را تحت تاثیر قرار می دهد و یا اخبار مثبتی که این روند را معکوس می کند، اتفاق می افتد.

وی افزود: در خرداد ماه، عمده تورم ناشی از تغییر قیمت برخی کالاها بود که قبلا از نرخ ارز 4200 تنی یا ترجیحی استفاده می کردند و با طرح دموکراتیزه سازی یارانه ها، مبنای محاسباتی به ارز نیمایی تبدیل شد. در واقع این تورم بیشتر تعدیل قیمت است و نباید به آن توجه کرد.

پرداخت 4200 تومان قابل ادامه نیست

قربانی خاطرنشان کرد: تورم خرداد تورم ایجاد شده توسط دولت در شرایط فعلی نیست، بلکه به دلیل تصمیم دولت در سال 97 مبنی بر تخصیص ارز 4200 تومانی برای عرضه کالا و این تورم در کالاها پنهان شده است و دولت در شرایط کنونی. وضعیت فقط قیمت ها را تنظیم کرد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: سیاست پرداخت 4200 تن به گفته همه کارشناسان پایدار نبود، زیرا پیش از این این یارانه به نفر اول زنجیره واردات پرداخت می شد که بیشتر آن هدر رفته یا به هدف نرسیده است و در ازای افزایش قیمت ایجاد شده است.کالاهای وارداتی از کشور نیز قاچاق است. اما اکنون دولت این یارانه را در انتهای زنجیره به مردم می دهد.

قربانی با بیان اینکه تورم ماهانه محاسبه شده توسط بانک مرکزی در خرداد ماه امسال 10.6 درصد بوده است، خاطرنشان کرد: به طور کلی میانگین نرخ تورم خرداد ماه سال گذشته همواره بالاتر از سایر ماه های سال بوده است، به طوری که در 10 ماه اخیر میانگین تورم ماهانه خرداد ماه سال جاری 2.5 درصد بوده که این نرخ در سال قبل 4.5 درصد بوده است. در عین حال تورم در سال جاری رایج شده است و اکثر کشورهایی که قبلا درگیر تورم صفر بودند، اکنون به دلیل تأثیرات جنگ روسیه و اوکراین تورم بالایی را تجربه می کنند.

کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی در دولت سیزدهم

معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به روند کاهشی پایه پولی و رشد نقدینگی پس از آغاز به کار دولت سیزدهم، تصریح کرد: نرخ رشد پایه پولی در تیرماه به ترتیب 46.2 و 42.1 درصد است. و مرداد 1400 در پایان سال به 31.6 درصد رسید که نشان از عزم جدی دولت و بانک مرکزی برای کنترل پایه پولی به عنوان یکی از عوامل تورم دارد.

قربانی همچنین به برنامه مدون بانک مرکزی و دولت برای کنترل رشد نقدینگی اشاره کرد و افزود: رشد نقدینگی از 40.6 درصد در اردیبهشت ماه سال گذشته به 34.7 درصد (در صورت تعدیل برای افزایش پوشش آماری بانک مهر اقتصاد) در اردیبهشت ماه 96 رسید. سالی که برق رسید همچنین رشد نقدینگی در فروردین ماه معادل 0.2- و در اردیبهشت ماه معادل 2.3 درصد بوده که ارقامی کمتر از سقف تعیین شده توسط بانک مرکزی را نشان می دهد.

وی افزود: اصلاح نظام بانکی، کنترل رشد ترازنامه برخی بانک ها، عدم استقراض از دولت توسط بانک مرکزی، عدم استفاده از حقوق و دستمزد برنامه هایی است که با اجرا توانسته ایم رشد نقدینگی را کاهش دهیم.

معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به تفاوت نیاز کشور به ارز ترجیحی از پایه پولی در سال 1399 گفت: تامین اعتبار ارز ترجیحی در سال 1399 بیش از کل پایه پولی است و این یکی از دلایل میرد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی با اجرای سیاست های کنترل رشد نقدینگی و پایه پولی به عنوان عوامل کلیدی در تورم سمت تقاضا و برنامه هماهنگ دولت برای کنترل تورم سمت عرضه، موفق به کاهش این نرخ های سود شده است. بر این اساس نرخ تورم شروع به کاهش کرد و در پایان سال 1400 با 13.1 واحد درصد کاهش به 46.2 درصد رسید که این روند نزولی در دو ماهه اول سال 1401 ادامه یافت و متوسط ​​تورم دوازده ماهه در اردیبهشت امسال به 41.9 درصد رسید.

بانک مرکزی با بانک های بی انضباط برخورد می کند

دکتر گربانی با اشاره به نرخ رشد اقتصادی 4.4 درصدی در سال گذشته، افزود: رشد اقتصادی در زمستان سال گذشته به 5.7 درصد رسید و این رشد بدون احتساب نفت و فرآورده های نفتی رشد 6.3 درصدی را نشان می دهد. همچنین رشد مثبت سرمایه گذاری ها در صنعت و ساختمان نوید روزهای درخشانی را برای اقتصاد کشور می دهد.

معاون اقتصادي بانك مركزي جلوگيري از رشد پول درون زا از شبكه بانكي را از ديگر برنامه هاي بانك مركزي برشمرد و گفت: بانك هاي متخلف تا زمان معرفي هيئت مديره با عزل هيئت مديره مجازات خواهند شد. یک کمیته انضباطی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید