نرخ رشد پایه پولی در حال کاهش است


ساعت: 15:49
تاریخ انتشار: 14/11/1400
کد خبر: 1807064

عملکرد دولت سیزدهم در سیاست های پولی اثر کاهنده ای بر رشد و نقدینگی پایه پولی دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بانک مرکزی، با روی کار آمدن دولت سیزدهم به ریاست سیدابراهیم رئیسی، یکی از مهمترین چالش های اقتصادی که از دولت تدبیر و امید به دولت جدید به ارث رسیده بود، افزایش سریع تورم و نقدینگی بود؛ به طوری که با توجه به افزایش نرخ تورم و افزایش نقدینگی، یکی از مهم ترین چالش های پیش روی دولت تدبیر و امید بود. از همان ابتدا توجه ویژه ای به رئیس جمهور و تیم اقتصادی دولت شد و بر لزوم کنترل تورم و نقدینگی تاکید شد.

در همین راستا صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی در اولین روز حضور در ساختمان شیشه ای میرداماد با تاکید بر نقش نظارتی بانک مرکزی بر شبکه و سیستم بانکی، گفت: بازار را به صورت متمرکز کنترل کنید و از اضافه برداشت بانکی از طریق شبکه بانکی جلوگیری کنید. صالح آبادی با بیان اینکه دولت کسری بودجه دارد، گفت: در عین حال باید سازوکارهای دیگری برای رفع کسری بودجه در نظر گرفته شود و با کمک وزارت اقتصاد برای رفع کسری بودجه اقداماتی انجام شود. ابزارهای تورم را کنترل کنید.


رکورد پایه پولی در دولت تدبیر و امید

عالی ترین مقام بانکی کشور در حالی به موضوع مهم کنترل پایه پولی اشاره کرد که بررسی ها نشان می دهد در دولت قبل نرخ تغییر پایه پولی نسبتا بالا بوده است. بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ رشد پایه پولی در اولین ماه سال جاری 27.4 درصد بوده که در اردیبهشت ماه این رقم به 31.5 درصد افزایش یافته و در پایان فصل بهار با اندکی کاهش به 30، 7 رسیده است. درصد و در نهایت با آغاز تابستان نرخ رشد 42.6 درصدی پایه پولی رکورد جدیدی را در دولت دوازدهم به ثبت رساند.


نرخ رشد پایه پولی در حال کاهش است


معکوس کردن رشد پایه پولی با شروع دولت جدید

با پایان یافتن دولت تدبیر و امید و آغاز به کار دولت سیزدهم، اقتصاددانان امیدوار به تغییر رویکرد سیاستگذاران پولی برای کنترل پایه پولی و نقدینگی بودند. انتظاری که با اظهارات رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی و انتشار گزارش های ماهانه بانک مرکزی مبنی بر تغییرات پایه پولی و نقدینگی محقق شد، جهت گیری صحیح بانک مرکزی برای کنترل رشد پولی. پایه و نقدینگی

بنابراین در مرداد ماه امسال نرخ رشد پایه پولی از 42.6 درصد در تیرماه به 42.1 درصد در مرداد افزایش یافت. روند نزولی که در پایان تابستان ادامه یافت و به 39.5 درصد رسید. سپس از نیمه دوم سال، مجدداً روند نزولی پایه پولی توسط آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی گزارش شد و در مهرماه امسال نرخ رشد پایه پولی نسبت به شهریور ماه 1395 36.4 درصد کاهش یافت. د.).

در نهایت آخرین گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی حاکی از ادامه روند نزولی در رشد پایه پولی است. در هشتمین ماه سال این نسبت به 35.8 درصد رسید که نسبت به رکورد 42.6 درصدی دولت قبل در تیرماه افت محسوسی داشت. از سوی دیگر لازم به ذکر است که در دو ماه اخیر روند صعودی نقدینگی با کاهش 42.8 درصدی در مهرماه به 42 درصدی در آبان همراه بوده است.


نرخ رشد پایه پولی در حال کاهش است


نرخ رشد پایه پولی در حال کاهش است

این در حالی است که دولت اصلی در نظر دارد با رویکرد کارشناسی این روند را ادامه دهد. این موضوع در سخنان رئیس جمهور نیز حائز اهمیت است. وی در جلسه ستاد اقتصادی دولت با اشاره به مهار رشد پایه پولی و نقدینگی در سه ماهه اخیر، تاکید کرد: بانک مرکزی باید ساماندهی بانک ها را در دستور کار قرار دهد تا رشد پایه پولی در باقی مانده ها همچنان کاهش یابد. ماه های سال. “” و حکومت کنید.”

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید