عوامل اصلی و اساسی تورم در ایران پدیده رشد پایه پولی/تحریم است که منجر به افزایش قیمت دلار شد.


ساعت: 15:03
تاریخ انتشار: 24.08.1401
کد خبر: 1911165

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: صندوق بین المللی پول در گزارش خود به عوامل متعددی برای تورم در ایران اشاره کرد و یکی از عوامل اصلی و اساسی تورم در ایران را رشد پایه پولی اعلام کرد. در گزارش مکتوب، هر یک درصد افزایش پایه پولی معادل 0.5 درصد افزایش تورم است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش اتاق بازرگانی تهران، مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران در چهلمین نشست شورای نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: بانک جهانی در گزارشی وضعیت اقتصاد جهان را پیش بینی کرده است. در سال جدید و با توجه به افزایش قیمت نفت، محاسبه کرده است که میانگین رشد اقتصاد کشورهای خاورمیانه از 3.2 درصد به 5.5 درصد خواهد رسید، در حالی که بیشترین رشد اقتصادی را کویت با 8.5 درصد دارد. پیش بینی می شود عربستان با 8.3 درصد و عراق با 8.2 درصد رشد اقتصادی ایران 2.9 درصد باشد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران در ادامه به گزارش تحلیلی صندوق بین المللی پول درباره تورم ایران و علل آن در چند دهه گذشته پرداخت و گفت: تورم بلایی است که در چند دهه گذشته اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار داده است. دهه‌ها و یکی از مشکلات اصلی اقتصادی و اجتماعی کشور است که به گسترش فقر و افزایش تنش‌های اجتماعی انجامید. در 40 سال گذشته متوسط ​​تورم در کشور ما بالای 20 درصد بوده و از سال 1400 این رقم به دلیل افزایش تحریم ها و کرونا به بیش از 40 درصد رسیده است. پیش بینی می شود تورم امسال بیش از 40 درصد باشد.

خوانساری افزود: صندوق بین المللی پول در گزارش خود به عوامل مختلف تورم در ایران اشاره کرد و یکی از عوامل اصلی تورم در ایران را پدیده رشد پایه پولی اعلام کرد. در گزارش مکتوب، هر یک درصد افزایش پایه پولی معادل 0.5 درصد افزایش تورم است.

وی گفت: تحریم ها باعث افزایش دلار، افزایش کسری بودجه و مانع از صادرات نفت شد که به رشد تورم کمک کرد. بر اساس این گزارش، هر یک درصد کاهش صادرات نفت منجر به افزایش 0.35 درصدی تورم می شود.

خوانساری ادامه داد: علاوه بر این، کسری بودجه یکی دیگر از چالش هایی است که به تورم در ایران دامن می زند و هر 100 هزار میلیارد تومان کسری، نرخ تورم را 2 درصد افزایش می دهد. همچنین بر اساس محاسبات انجام شده در گزارش مکتوب، غذا، انرژی و حمل و نقل 40 درصد، مسکن 30 درصد و سایر هزینه ها حدود 30 درصد از مخارج خانوار را تشکیل می دهند که در این میان مهم ترین عوامل تورم، مواد غذایی است. مسکن

رئیس اتاق تهران در ادامه به پیشنهادات صندوق بین‌المللی پول برای کاهش تورم در ایران پرداخت و گفت: سیاست کنترل قیمت اگرچه موقتاً تورم را مهار می‌کند، اما سرمایه‌گذاری را سرکوب می‌کند و رشد اقتصادی را کاهش می‌دهد و فقر و نابرابری را تشدید می‌کند. بار مالی سنگینی بر دوش دولت وارد می کند و اثربخشی سیاست های پولی را کاهش می دهد.

وی افزود: از این رو پیشنهاد می شود سیاست کنترل قیمت با سیستم تامین اجتماعی گسترده و هدفمند برای حمایت از اقشار آسیب پذیر جایگزین شود. دوم، از نظر رفع تحریم; تثبیت نرخ ارز و تسهیل در اجرای سیاست های اقتصادی باید در دستور کار قرار گیرد و در شرایط باقیمانده تحریم ها، سیاست کاهش پایه پولی با انجام اصلاحات تدریجی اجرا شود.

وی بیان کرد: سوم اینکه با حذف یارانه انرژی و پرداخت نقدی به اقشار آسیب پذیر و با استراتژی اقناع اجتماعی کسری بودجه به تدریج کاهش یابد. چهارم، با مبارزه با فساد و انجام اصلاحات دولتی، بهره وری منابع دولتی افزایش و کسری بودجه کاهش یابد. پنجم، اولویت های هزینه ای دولت باید با افزایش پایه مالیاتی، حذف معافیت های مالیاتی، جلوگیری از فرار مالیاتی و مدیریت بهتر دارایی های عمومی تضمین شود.

خوانساری ادامه داد: ششم، با سرمایه گذاری در اقتصاد سبز و دیجیتال و بخش سرمایه انسانی و زیرساخت؛ وضعیت آموزش، بهداشت و تولید نیاز به بهبود دارد. هفتم تثبیت بازار ارز با افزایش کارمزد بانکی و تبدیل ارز به تک نرخی.

وی گفت: هشتم افزایش رقابت و نظام‌مندسازی فضای کسب‌وکار با اصلاحات ساختاری، مشارکت و توسعه بخش خصوصی. نهم، استقلال عملیاتی و مالی بانک مرکزی و رفع نقاط ضعف در حوزه بانکی باید اجرایی شود. دهم: با بهبود فضای کسب و کار، حذف قیمت های یارانه ای و کاهش تعداد شرکت ها و بنیادهای دولتی، حاکمیت قانون و افزایش رقابت و بهره وری، کاهش وابستگی به واردات و ایجاد قیمت های داخلی مقاوم در برابر تغییرات نرخ ارز و بالا. قیمت جهانی کالاها

رئیس اتاق تهران تاکید کرد: این گزارش صندوق بین المللی پول کار کارشناسی و تحلیل خوبی است که باید مورد توجه دولت قرار گیرد تا مشکل تورم که آسیب بزرگی به اقتصاد کشور وارد کرده کاهش یابد. برای سالها.

دیدگاهتان را بنویسید