برنامه ریزی برای کنترل پایه پولی و نقدینگی به منظور کنترل تورم


ساعت: 12:59
تاریخ انتشار: 1401/10/14
کد خبر: 1842834

قائم مقام بانک مرکزی از برنامه ماهانه و سالانه کنترل پایه پولی، رشد نقدینگی و ضریب افزایشی به منظور مهار تورم در کشور خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ عسگر ابوالحسنی در دومین روز از بیست و نهمین سیاست های پولی و ارزی سالانه که با محوریت کنترل تورم و ثبات مالی در بانک مرکزی برگزار شد، گفت: برای کنترل تورم همه بخش ها از جمله دولت، بانک مرکزی بانک ها، بخش تولیدی اقتصاد و بخش خصوصی باید در این راستا گام بردارند و به تعهدات خود به درستی عمل کنند.

وی مولفه های تورم را در چهار بند تشریح کرد و گفت: اولین عامل تورم را در قسمت عرضه می توان یافت. بخش واقعی اقتصاد ایران دارای مشکلات ساختاری اساسی است که بعضاً با قوانین و سیاست‌های غلط از جمله نظام قیمت‌گذاری منظم، تعرفه‌ها، سرکوب قیمت‌ها در بخش کالا و خدمات وجود دارد و این بخش شوکه شده و منجر به شکاف عرضه و تقاضا می‌شود. و تورم

قائم مقام بانک مرکزی افزود: همچنین ارزیابی دقیقی از پتانسیل بخش تولید برای تقویت سریع بخش عرضه وجود ندارد و از سوی دیگر برای افزایش تولید نیازمند تزریق منابع هنگفت پولی و در عین حال تزریق منابع هستیم. بدون برنامه، پول را هدر می دهد و باعث تورم می شود.”

وی عامل دوم تورم سمت تقاضا و مربوط به متغیرهای پولی را برشمرد و افزود: در کشور تقاضا، تحقیقات پایه در مورد تورم به ویژه پول گرایان بر میزان نقدینگی تاکید دارند و تورم را عمدتاً به عنوان یک پدیده پولی می بینند. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که در ایران و کشورهای نفتی، این مشکل عمدتاً به دلیل عدم تعادل در درآمدها و هزینه‌های بخش عمومی است، زیرا دولت‌ها بخش زیادی از اقتصاد را پوشش می‌دهند و تسلط مالی دولت منجر به عدم تعادل در ترازنامه بانک مرکزی و افزایش پایه پولی نقدینگی و تورم به ترتیب بنابراین بی انضباطی مالی دولت، بی انضباطی مالی بانک ها و عدم استقلال سیاست پولی در این بخش از عوامل اصلی تورم هستند.


آیا رشد نقدینگی 28.7 درصدی با رشد تولید ناخالص داخلی قابل مقایسه است؟

ابوالحسنی در پاسخ به این سوال که آیا رشد 28.7 درصدی نقدینگی با رشد تولید ناخالص داخلی ایران قابل مقایسه است، گفت: در این زمینه هم نقدینگی و هم سرعت مهم است و اگر بتوانیم آن را مدیریت کنیم قطعاً به رشد اقتصادی بستگی دارد. این نیز تأثیر مثبتی خواهد داشت.

وی با اشاره به اهمیت توجه به نظام بودجه ریزی در اقتصاد ایران افزود: نگاهی به بودجه در سال های اخیر نشان می دهد که هر سال حجم بودجه کشور نسبت به سال گذشته افزایش می یابد و این به معنای رشد دولت است. هر «عدم تأمین مالی به دلایلی منجر به کسری بودجه و بی انضباطی در دولت می شود که منجر به تورم می شود.


دولت سیزدهم حقوق سال گذشته را تسویه کرد/ امسال هم استفاده نکرده است

قائم مقام بانک مرکزی با اشاره به اقدامات دولت و بانک مرکزی پس از تشکیل دولت سیزدهم، گفت: در جلسات و تعاملات با دولت موفق شدیم شاهد انضباط بیشتر دولت باشیم. تداوم انضباط مالی دولت می تواند به ما در کنترل تورم کمک کند.

وی افزود: از سوی دیگر دولت باید بدهی قبلی خود به بانک مرکزی را چه در قالب تبصره 35 و چه در موارد دیگر مانند نحوه تعمیق بازار بدهی به بانک مرکزی بازپرداخت کند.

ابوالحسنی با اشاره به سیاست های پولی بانک مرکزی گفت: نگاهی به متغیرهای کلان اقتصادی طی 20 سال گذشته از جمله تداوم رشد پایه پولی، نقدینگی، افزایش نسبت های پولی، تولید ناخالص داخلی واقعی و … نشان می دهد که آنچه که وجود دارد. ادامه این زمان تورم را کنترل نخواهد کرد و باید. با تغییر سیاست ها از طریق انضباط مالی دولت و جایگاه سیاست گذاران فعال پولی می توان در جهت تغییر مسیر تورم گام برداشت و برنامه ریزی ماهانه و سالانه برای کنترل این موضوع داشت.


تشکیل کمیته نظارت بر پایه پولی در بانک مرکزی

وی در خصوص مواضع فعال مبدعان سیاست پولی در سال 1401 گفت: کمیته نظارت بر پایه پولی در بهمن ماه 1400 در بانک مرکزی تشکیل شد و نظارت دقیقی بر توسعه پایه پولی وجود دارد. همچنین کمیته مدیریت نقدینگی با حضور اعضای نهاد ریاست جمهوری، وزارت اقتصاد و دارایی و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی برای هماهنگی تصمیمات کلان سیاسی تشکیل شده است. از دیگر اقدامات می توان به تشکیل کمیسیون نظارت بر منابع و مصارف بودجه عمومی دولت برای تامین کسری بودجه غیر تورمی اشاره کرد.

عضو هیأت مدیره بانک مرکزی سومین عامل افزایش تورم را انتظارات تورمی عنوان کرد و گفت: در کشور ما اقتصاد سیاسی و محدودیت های تحریمی رفتارهای اقتصادی خاصی از شهروندان را در پی داشته و انتظارات تورمی را در کشور به دنبال داشته است. از بین نمی رود و دلیل آن بی اعتمادی و تجربیات گذشته است. بررسی ها نشان می دهد حدود نیمی از تورم ایران ممکن است مربوط به انتظارات تورمی باشد و برای کنترل آن نیازمند همکاری همه سازمان ها هستیم.


افزایش قیمت ها به دلیل افزایش انتظارات تورمی است

وی تاکید کرد: کنترل انتظارات تورمی آسان نیست و تحقیقات بانک مرکزی نشان می دهد زمانی که 10 سال پیش تورم 31 درصد بود، 14 درصد آن ناشی از انتظارات تورمی است.

قائم مقام بانک مرکزی گفت: امروز هم که طرح ارتقای یارانه اجرا می شود، افزایش قیمت ها بیشتر ناشی از افزایش انتظارات تورمی است تا افزایش قیمت مواد مصرفی در تولید.

ابوالحسنی عامل چهارم را نیز عامل تورم واردات دانست و گفت: این عوامل خارج از کنترل ما است و در شرایطی مانند جنگ روسیه و اوکراین باعث افزایش قیمت مواد اولیه کشاورزی و دامی در سطح جهان شده و تنها راه مقابله با آن است. آی تی. کنترل واردات غیرضروری است.» مبارزه با تورم در این حوزه است.


اضافه برداشت بانک های مرکزی به نصف کاهش یافت

وی کنترل اضافه برداشت بانک ها را یکی از برنامه های بانک مرکزی برای انضباط بانک ها عنوان کرد.

یک مقام ارشد بانک مرکزی گفت: اگر امروز به موضوع کفایت سرمایه بانکی رسیدگی نکنیم در آینده به شرایط بحرانی خواهیم رسید و اصلاح آن کار آسانی نخواهد بود. به همین دلیل اصلاح نظام بانکی به ویژه موسسات و بانک‌های دارای عدم تعادل بالا باید در دستور کار قرار گیرد.

قائم مقام بانک مرکزی در پایان خاطرنشان کرد: تمامی تصمیمات اتخاذ شده در دولت که دارای اثر پولی است باید در چارچوب اهداف برنامه پولی و مدیریت نقدینگی برای مهار تورم تدوین و اجرا شود. همچنین باید برنامه‌ها به گونه‌ای اجرا شود که به رشد اقتصادی آسیب نرساند و تقاضای اعتبار شرکت‌ها و فعالان اقتصادی را تامین کند و ضمن ایجاد اشتغال پایدار، اعتبارات را جهت دهی کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید