کاهش تورم و ثبات بازار ارز/ انتظار بانک مرکزی از مجلس برای تصویب بدون کسری بودجه


ساعت: 09:28
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۳
کد خبر: 1805327

رئیس کل بانک مرکزی گفت: یکی از برنامه های جدی ما در بانک مرکزی هدایت وام به بخش های مولد اقتصاد است تا وجوهی که بانک ها در اختیار مشتریان قرار می دهند وارد فعالیت های غیرمولد نشود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به منویات سیاست های اعتباری مقام معظم رهبری گفت: ممکن است افزایش یابد. مشاهده می شود در حالی که بخش واقعی تولید و رشد تولید ناخالص داخلی و تشکیل سرمایه داخلی رشد متناسبی نداشته است که باعث تورم در اقتصاد شده است. برهمین اساس از بانک مرکزی سوال کردند و گفتند این وام باید به سمت فعالیت های اقتصادی تولیدی و تولیدی باشد.

وی در توضیح چگونگی تحقق این امر گفت: بخشی از این امر مربوط به بانک مرکزی است که با نظارت هوشمند بر استفاده صحیح از تسهیلات محقق می شود. یعنی از طریق سیستم هایی که داریم و همچنین با نظارت بر گردش وجوه، اقدام می کنیم تا اعتبارات به سمت بخش واقعی تولید هدایت شود و سرمایه به سمت فعالیت های غیرمولد منحرف نشود.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: قسمت دیگر مربوط به سازمان مالیاتی است که در آن سیستم بانکی باید به نظام مالیاتی متصل شود، یعنی اگر فردی برای فعالیت های غیرمولد اعتبار و سرمایه می گیرد باید مشمول آن شود. ماليات بر عایدی سرمایه خود نیز آمده است: «این هم طبق قانون است و بر همین اساس کمیسیون اقتصادی مجلس هم اکنون در حال بررسی موضوع مالیات بر عایدی سرمایه است که در صورت تصویب بسیار مؤثر خواهد بود.

صالح آبادی ادامه داد: در لایحه بودجه سال آینده مالیات بر تولید از 25 درصد به 20 درصد کاهش می یابد و در صورت تصویب لایحه مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر فعالیت های سفته بازی افزایش می یابد.


روند کاهش تورم و ثبات بازار ارز

وی با اشاره به اینکه تورم ماهانه در آذرماه 1.8 درصد، در آبان 2.4 درصد، در مهرماه 3.1 درصد و در شهریورماه 3.3 درصد بوده است، روند کاهشی تورم را اعلام کرد و گفت: خوشبختانه رشد نقدینگی و تورم کنترل شده و کاهش یافته است. در ماه های اخیر، تورم ماهانه از 3.3 درصد در ماه های گذشته به 1.3 درصد در ژانویه افزایش یافته است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: تعادل بازار ارز و روند باثبات سامانه نیما و روند نزولی قیمت ها در بازار متشکل ارز به کاهش و کنترل نرخ تورم کمک کرد. روندهایی که مشاهده می شود امیدوارکننده است و امیدواریم این روند مثبت در اقتصاد ما ادامه داشته باشد.

صالح آبادی در ادامه با بیان اینکه حفظ ارزش پول ملی و تقویت آن بیان کرد: بخشی از کنترل ارزش پول ملی مربوط به بازار ارز و تعادل این بازار است و اینکه نرخ ارز در محدوده مشخصی در نوسان است؛ این امر موجب می شود که ارزش پول ملی در بازار ارز و بازار ارز در حال تغییر باشد. بنابراین تعادل این بازار می تواند کمک شایانی به حفظ ارزش پول ملی کند. قسمت دوم مربوط به تورم است که همانطور که اشاره کردیم با رشد تورمی ماه های اخیر کنترل می شود.


اصلاحات بانکی در حال انجام است

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه برای حفظ ارزش پول ملی نیازمند برنامه ریزی برای اصلاح نظام بانکی هستیم گفت: این موضوع را جدی می گیریم.

وی افزود: اصلاح نظام بانکی به این معناست که بانک ها باید انضباط بیشتری داشته باشند، در واقع نظارت بانک مرکزی بر بانک های هوشمند و سیستمی و اضافه برداشت بانک مرکزی کنترل می شود. به همین دلیل با جدیت در تلاش هستیم تا قانون بانک مرکزی را که در حال حاضر در مجلس است تصویب کنیم.

صالح آبادی گفت: اصلاح نظام بانکی یکی از محورهای کاهش تورم برای کنترل اضافه برداشت بانک مرکزی و در نهایت محدود کردن یکی از ریشه های پایه پولی است. بحث اصلاح رابطه مالی دولت و بانک مرکزی نیز بسیار حائز اهمیت است، به این معنا که اضافه برداشت دولت توسط بانک مرکزی از دیگر ریشه های تورم است که در صدد اصلاح آن هستیم.


انتظار بانک مرکزی از مجلس برای تصویب لایحه بودجه 1401 است

رئیس کل بانک در پایان افزود: با توجه به اینکه بودجه 1401 را در دولت بررسی و جمع بندی کرده ایم تا کسری نداشته باشیم، بنابراین این روزها انتظار داریم مجلس حساب بودجه را به گونه ای تصویب کند که بسته شود. کسری

وی تاکید کرد: مهم این است که قانون بودجه منابع موهوم را نبیند. زیرا معمولاً هزینه‌ها اتفاق می‌افتد، اما گاهی درآمدها اتفاق نمی‌افتد و این امر منجر به کسری بودجه می‌شود. به همین دلیل درخواست من از مجلس این است که بودجه ها را بدون کسری ببندند تا ریشه دیگری از تورم که اضافه برداشت یا استقراض دولت ها توسط بانک مرکزی کنترل شود، کنترل شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید