کسری بودجه یا تورم مورد انتظار ناشی از لغو و مازاد عرضه ارز ترجیحی / میراث اقتصادی دولت روحانی که کشور را در بن بست قرار داده است.


ساعت: 13:40
تاریخ انتشار: 1400/11/26
کد خبر: 1808836

دولت روحانی با ایجاد ارز ترجیحی به دنبال کاهش قیمت کالاها بود که نه تنها موفق به انجام این کار نشد، بلکه با حذف و افزودن ارز ترجیحی به دولت اصلی، کسری بودجه و تورم مورد انتظار را نیز به ارث برد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سبلان ما، ارز ترجیحی که در دولت قبل تصور می شد قیمت کالاهای اساسی مردم از جمله مواد اولیه دامی را کاهش دهد، در سال های اخیر دولت کالاهایی را که چنین ارزی دریافت کرده اند کاهش داده و به آنها ارز داده است. . نیمایی تعیین می شود.

با تغییر دولت در ایران در مجلس جنهال، بازنگری در مورد لغو ارز ترجیحی و بسیاری از مخالفان لغو آن صورت گرفت که دولت در لایحه ای آن را مطرح کرد.

در دولت قبل اگر به اخبار نگاه کنیم می بینم که ورود این ارز به چرخه اقتصاد اگرچه برای ثبات بازار کالا بوده اما همیشه با انحرافات پیش رفته و از مسیر اصلی خود منحرف شده و تاثیری در سفره مردم ندارد. . .

اما از سوی دیگر، این رویه غلط که باید برای تولید داخل انجام می شد، در صورت رفع یکباره، کارشناسان معتقدند که شاهد تورم مورد انتظار و افزایش انباشت و گران فروشی خواهیم بود که نمی توان سفارشی کرد.


کسری بودجه 400 هزار میلیارد تنی با ادامه توزیع ترجیحی ارز


768cf660 9245 4c8f be5c b169b176663f خبر خاکستری

محسن امینی کارشناس اقتصادی گفت: در حال حاضر اصلاح ارز 4200 و مشکلاتی که برای کشور ایجاد کرده از مهمترین مسائل اقتصاد کشور است.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه دولت نباید از اصلاحات اقتصادی هراس داشته باشد، خاطرنشان کرد: اقدام دولت برای حذف این ارز در بودجه 1401 اقدام بسیار مثبت و مهمی است. تخمین زده می شود که 4200 ارز باقی مانده در بودجه سال آینده منجر به کسری بودجه 300 تا 400 تریلیون تنی و سپس افزایش چرخه تورم شود.


تورم مورد انتظار محصول پذیرش ارز ترجیحی است


f462aad5 a9aa 4747 9066 3278ebef5e6c خبر خاکستری

سید غنی نظری در گفت و گو با خبرنگار سبلان ما گفت: ارز ترجیحی چالش برانگیزترین موضوع بود، مجلس بود که اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان با پیشنهاد دولت مخالفت کردند.

وی افزود: برخی کارشناسان جهاد کشاورزی در رابطه با حذف ارز ترجیحی گفتند که پس از حذف مرغ 2 دلار می شود. گفتم مگر حقوق در کشور ما به دلار است، قیمت کالاهای اساسی دلار است.»

یکی از اعضای کمیسیون تلفیق مجلس گفت: دولت دلیل حذف ارز ترجیحی را نرسیدن به هدف این منابع می داند و مجلس نیز تاکید دارد که باید از ابزارهای نظارتی استفاده شود.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس گفت: کمیسیون تلفیق با حذف ارز ترجیحی مخالفت کرده است و مانند سال گذشته که 8 میلیارد تن تخصیص داده شد در حال حاضر 9 میلیارد تن در حال بررسی است و ارز قبلی برای خرید دارو و گندم ادامه خواهد داشت. و در مجلس اکثر نمایندگان به دلیل اثر تورم و تورمی که ایجاد می کند حذف نمی شوند.

ارز 4200 تا زمانی که جایگزینی وجود نداشته باشد حذف نخواهد شد

سیدکاظم موسوی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار سبلان ما گفت: ما نگذاشتیم ارز 4200 حذف شود و ابتدا باید جایگزین آن مشخص شود و بعد این اتفاق بیفتد تا سفره مردم به دست نرسد. کوچکتر. “


نظر رهبر انقلاب در مورد حذف ارز


dac39509 97f7 4877 9f78 033c5906aa12 خبر خاکستری

رئیس جمهور 28 آذرماه در مجلس شورای اسلامی در این خصوص به ما گفت: خدمت مقام معظم رهبری وقتی موضوع مطرح شد ایشان فرمودند که باید نظر مجلس در این زمینه جلب شود.

در این صورت اگر نگاهی به سخنان سال های اخیر رهبر معظم انقلاب بیندازیم متوجه می شویم که ایشان همواره بر حذف دلار از معادله اقتصادی تاکید داشته اند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس‌جمهور روسیه از پیشنهاد آقای ولادیمیر پوتین برای گسترش همکاری‌ها در همه زمینه‌ها استقبال کردند و تاکید کردند:تبلیغاتدشمنان منفی برای تضعیف روابط، می‌توانیم با لغو تحریم‌های آمریکا را لغو کنیمدلار و جایگزین کنیدپولناکارآمدی ملی در معاملات اقتصادی دوجانبه یا چند جانبه و منزوی کردن ایالات متحده.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید