ارز ترجیحی برای کشور مفید نیست/ با کسری بودجه جدی مواجه هستیم

ارز ترجیحی برای کشور مفید نیست/ با کسری بودجه جدی مواجه هستیم

روز جدید معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه ارز ترجیحی را برای کشور مفید نمی دانم، گفت: متاسفانه بیشتر ارزی که با مجوز مجلس در سال 1400 اعطا شد، هزینه شده است.

محمد محبر، معاون اول رئیس جمهور صبح امروز (یکشنبه) در مراسم افتتاح طرح 2550 محرومیت زدایی بسیج مستضعفین که در این سازمان برگزار شد، ضمن تبریک هفته بسیج، اظهار داشت: بسیج یک سازمان نیست، بلکه یک سازمان است. اندیشه و فرهنگی که جهان اسلام آن را فتح کرده است و این تفکر در محور مقاومت عمل می کند.

وی گفت: با حضور بسیجیان در زمان جنگ ورق برگشت در حالی که قبل از حضور رزمندگان اینگونه نبود. سوال جدی این است که در مواجهه با جمهوری اسلامی و غرب چه چیزی باعث شده این کشور در برابر سلطه جهانی به ابعاد خود ببالد؟ قطعا تجهیزات نظامی و دستاوردهای نظامی نیست، اگرچه سلاح های نظامی قطعا موثر هستند.

معاون اول رئیس جمهور گفت: فرقش این است که تفنگ دست آمریکایی است و اسلحه دست بسیج است. نتیجه این ماجرا این است که در حضور ناوهای آمریکایی، کشتی دزدیده شده ما برمی گردد و آمریکایی ها زانو می زنند و همان تپانچه بسیج بالای سرشان است.

مخبر با اشاره به حضور خود در مناطق زلزله زده هرمزگان گفت: من معمولا از افرادی بودم که حتی در زمانی که مسئولیت قبلی داشتم در تمام اتفاقات کشور حضور اولیه داشتم. هر جا رفتم دیدم که قاضی مردم رنج کشیده بسیج است.

وی افزود: در مورد سیل، زلزله و محرومیت های مختلف هم همین طور بود. بالاخره ما یکی از دستگاه هایی بودیم که در این بخش نسبتاً فعال بودیم اما جلوتر از بسیج نبودیم. قبل از بسیج هیچ جا حاضر نشدیم. بسیج یکی از اولین جریاناتی بود که درگیر بحران بود.

معاون اول رئیس جمهور گفت: امروز کشور با مشکلات مختلفی مواجه است. خوشبختانه نظام و جمهوری اسلامی برکات زیادی دارد. مشکلاتی که در جمهوری اسلامی وجود دارد با راه حل هایی که خداوند وعده داده است اصلا قابل مقایسه نیست. ما مشکل بیکاری، تورم و گرانی داریم، اما واقعاً نعمت خدا در این کشور می تواند هر یک از این مشکلات را حل کند.

مخبر با تاکید بر اینکه کشور از ظرفیت های استثنایی برخوردار است، گفت: راهکارهایی برای نجات کشور در بخش های دریایی و معدنی و حتی در بخش کشاورزی وجود دارد. ما در مشکلاتی که برای مردم مطرح کردیم موفق شدیم. آنجا که در دولت و رژیم مشکلی وجود داشت، دولت و مقامات به مردم روی آوردند، موفق شدند.

وی ادامه داد: حتی در اغتشاشاتی که در کشور رخ داد، هیچ گاه مشکل را با نهادهای رسمی نظامی و انتظامی حل نکردیم. این مشکلات به دلیل مردمی بودن سیستم حل شد. چه کسی شورش های سال 1988 و شورش های بعدی را حل کرد؟ مردم می توانستند حکومت کنند.

معاون اول رئیس جمهور یکی از اشتباهات مدیریتی در بحث اقتصاد را عدم محبوبیت آن دانست و گفت: ما سیاست را به دست مردم سپردیم و چهل سال است که نظام سلطه می خواهد این نظام سیاسی را از بین ببرد و حتی نتوانسته است. به آن آسیب برساند.” و برای امور نظامی و بین المللی.

مخبر گفت: امروز کشور از چنان قدرتی برخوردار است که هیچ قدرتی در منطقه و جهان بدون نظر جمهوری اسلامی نمی تواند تصمیمی بگیرد و امروز جمهوری اسلامی حرف اول را در منطقه می زند. ایران قبل از انقلاب در موازنه سیاسی و بین المللی منطقه اصلا دیده نمی شد مگر به عنوان یک عامل. مثلا به هواپیماهایش پروکسی داد.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: ما در اقتصاد کار را به دست مردم ندادیم و گرفتار شدیم. یکی از عواملی که می تواند وضعیت موجود را به مردم منتقل کند، بسیج است. بسیج یک واسطه عمیق، توانمند، خلاق و مدیریتی است که می تواند این میانجی گری و انتقال را به خوبی انجام دهد و دولت مصمم است از همه فرصت های بسیج در این عرصه استفاده کند.

مخبر افزود: دولت مصمم است در تمام مشکلاتی که در کشور با آن مواجه است از ظرفیت بسیج نهایت استفاده را ببرد. وقتی می گوییم قصد داریم از بسیج استفاده کنیم، منظور مردم است، زیرا نماد مردمی بسیج است و بسیج قشر و جریان خاصی نیست و ویژگی خاصی جز مردمی بودن ندارد. بسیج مکتبی الهی است که همه شئون افراد را در بر می گیرد و زمان و کلاس و سن نمی شناسد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه به گفته وی تاکنون بیش از 20 درصد از ظرفیت بسیج در مدیریت کشور استفاده نشده است، گفت: در مدیریت اقتصادی کشور، محرومیت زدایی و به روز رسانی ظرفیت های کشور از این ظرفیت استفاده نشده است. مهم این است که آنها را روی صحنه ببریم و در دسترس مردم قرار دهیم و بسیج این ظرفیت را دارد. بسیج یک روند عادی نیست و در مسائل مهمی مانند پزشکی و کشاورزی حضور جدی دارد. در برخی موارد 90 درصد به بسیج وابسته هستیم.

مخبر تاکید کرد: وقتی کشوری در سخت ترین شرایط توانسته با مشکلات کشور مقابله کند چرا باید در بحث دانه های روغنی مشکل ایجاد شود. خدای نکرده برای رفع سریعتر مشکلات مردم بتوانیم از ظرفیت بسیج استفاده کنیم و کشور را به نقطه شایسته مورد تاکید مقام معظم رهبری برسانیم. در بحث بازار بعد از سه چهار روز مردم آرام می گیرند.

وی در پایان گفت: اشتغال مشکل اصلی کشور است و اگر آن را حل کنیم بسیاری از مشکلات توسط خود مردم حل می شود. ایده استفاده از بسیج در همه جای منطقه دیده می شود.

مخبر با اشاره به افزایش قیمت کالاها در بازار گفت: بحث قیمت، زمینه و مفروضات مطرح است. ما با کسری بودجه و محدودیت درآمدی جدی مواجه هستیم. تورم بالا گرفتیم

معاون اول رئیس جمهور گفت: ارز ترجیحی را برای کشور مفید نمی دانم.

مخبر تاکید کرد: امروز اقدامات خوبی شکل گرفته اما زمان زیادی می برد.

دیدگاهتان را بنویسید