سیاست های غلط حمایتی در حوزه ارز ترجیحی تورم زا است/ تداوم سیاست های حمایتی موجب کسری بودجه کشور می شود

ساعت: 11:10
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۸
کد خبر: 1801522

حسن اکبری فرد گفت: متأسفانه تداوم سیاست های حمایتی ابتدا بار مالی هنگفتی را بر دوش دولت گذاشت که با کسری بودجه همراه بوده و اکنون تورم زا است و یکی دیگر از عوامل افزایش تورم تعیین قیمت های دستوری است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسن اکبری فرد، دکترای اقتصاد، عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه شهید باهنر کرمان، درباره حذف ارز ترجیحی و تاثیر آن بر زندگی مردم از طریق آرمند؛ وی گفت: در خصوص ارز ترجیحی و انتقاداتی که مطرح می شود، اما باید توجه داشت که دولت ها در برخی دوره ها بر اساس مناسب بودن سیاست های حمایتی کوتاه مدت هستند.

وی افزود: سیاست های حمایتی باید کوتاه مدت مانند حمایت از تیم تولید یا ارائه تسهیلات باشد و مادام العمر نباشد، بنابراین یکی از معایب ارز ترجیحی یعنی 4200 تنی این است که باید ادامه پیدا می کرد. آنها برای مدت کوتاهی به عنوان مسکن عمل می کنند و در عین حال وضعیت تولید داخلی را بهبود می بخشند، یعنی از امکانات تولید داخلی استفاده کامل می کنند.

اکبری فرد تاکید کرد: متأسفانه این روند حمایتی ادامه داشته و این تداوم سیاست در ابتدا بار مالی هنگفتی را بر دوش دولت وارد کرده که با کسری بودجه همراه بوده و اکنون موجب تورم شده است و یکی دیگر از عوامل افزایش تورم تثبیت قیمت است. ” است.

وی در خصوص مشکلات قیمت گذاری دستوری گفت: زمانی که عرضه و تقاضا که یکی از اصول اساسی اقتصاد است رها شود معمولا مشکلات زیادی به وجود می آید. این اتفاق نمی افتد که بخواهند کالای حفاظت شده داشته باشند و عملاً در دسترس مردم نباشد.

استاد دانشگاه باهنر تاکید کرد: معمولا قیمت های تکلیفی، نرخ های ترجیحی و انواع حمایت های دولتی حتی یارانه ها منجر به رشد اقتصادی نمی شود، زیرا این خانه ها باید در کوتاه مدت ساخته شود و سپس برای توانمندسازی مردم حمایت شود.

وی افزود: توانمندسازی انسان ها از دو جهت می تواند باشد، یا کسب درآمد و مهارت تولیدی و یا اینکه منطقه حفاظت شده در صورت محرومیت، جهت محرومیت زدایی و توسعه منطقه به گونه ای باشد که بتوانند بر سر راه خود بایستند. دو پا دارد

اکبری فرد تاکید کرد: یکی از مشکلات پیش روی سیاست های حمایتی در کشور ما طولانی شدن سیاست های حمایتی کوتاه مدت است، زمان طولانی اجرای طرح حمایتی ما را از حمایت های اساسی دور می کند و بار مالی بر دوش دولت و جامعه بسیار خواهد بود. سنگین .

او گفت: «ما باید این حمایت را در زمان مناسب متوقف کنیم، اما زمان مناسب چه زمانی است؟ وقتی تورم نباشد و اقتصاد خوب باشد، رکود وجود ندارد و اقتصاد خوب است، اما در حالی که وضعیت اقتصاد رو به وخامت است، اگر بخواهیم سیاست های اشتباه اتخاذ کنیم، مشکل دارد، اما اگر صبر کنیم. اقتصاد خوبه؟؟

اکبری فرد افزود: در شرایطی قرار داریم که انتظار بازگشت اقتصاد به حالت عادی مناسب نیست، زیرا با مشکل اجرای سیاست های اشتباه مواجه هستیم و این سیاست های حمایتی در حال حاضر تورم زا هستند و تورم باعث شده که ما از این وضعیت جلوگیری کنیم. می تواند قیمت ها را اصلاح کند و سیاست های حمایتی را اصلاح کند و پوشاک را فعال کند.

استاد دانشگاه کرمان شهید باهنر اذعان داشت: سیاست های حمایتی کمترین هزینه را بر جامعه و اقشار کم درآمد تحمیل می کند.

وی افزود: برای کاهش حمایت های کوتاه مدت دولت ها باید به مردم اطلاع رسانی کنند، کارشناسان متخصص وارد شوند و این موضوع را بررسی کنند تا راهکارهایی ارائه شود که هم سیاست های غلط حمایتی که اکنون بر دوش دولت است و کاهش رکود اقتصادی که در اقتصاد خانواده ها، مناطق محروم و گروه های مشکل دار وجود دارد.

اکبری فرد گفت: بنابراین در بین راهکارهای ارائه شده توسط کارشناسان، نحوه ارائه جایگزین های مضر برای حمایت از جمله 4200 تا 28000 تومان، باید تا حدودی اثرات واقعی آن بر گروه های هدف مشخص شود و از طریق دیگر کوتاه مدت مناسب اصطلاح پشتیبانی فوری را ارائه می دهد و ما نباید کورکورانه عمل کنیم تا از سوراخی به سوراخ دیگر بیفتیم.

در پایان شهید باهنرکرمان، استاد اقتصاد دانشگاه گفت: زمانی که قصد کاهش حمایت از ارز ترجیحی مشخص شد، باید گروه های هدف را شناسایی کرده و حمایت های کوتاه مدت از آنها انجام دهیم و در درازمدت، مهارت ها و اشتغال «کاهش حمایت های بین بخشی در طول زمان.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید