حذف ارز ترجیحی موجب نابودی رانت و مهار تورم می شود/ توجه به صنایع کوچک رمز توسعه و رشد اقتصادی است


ساعت: 15:50
تاریخ انتشار: 1401/02/18
کد خبر: 1836972

شرکا بیان کرد: یکی از اقدامات موثری که دولت می تواند برای ریشه کنی فساد، رانت و مهار تورم انجام دهد حذف ارز ترجیحی 4200 تنی و ایجاد تفاوت از طریق روش های جایگزین مانند کارت اعتباری، کارت یا کارت الکترونیکی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محسن شرکا کارشناس اقتصادی در گفت و گو با صبح توس گفت: در حال حاضر یکی از اقدامات موثری که دولت برای ریشه کنی فساد، رانت و مهار تورم می تواند انجام دهد حذف ارز ترجیحی 4200 تنی و دادن «به روش های جایگزین» است. مانند کارت اعتباری، سبد کارت یا کارت الکترونیکی.

وی با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی از برخی کالاهای مصرفی باید با ظرافت خاصی توسط دولت انجام شود، افزود: در این راستا دولت باید به اقشار آسیب پذیر مانند افراد با درآمد بالا در مترو توجه جدی داشته باشد. یا اتوبوس تمام قیمت را می پردازد، اما فرد دیگری از اقشار آسیب پذیر تنها 20 درصد قیمت بلیط را پرداخت می کند.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: دولت نباید مستقیماً با افزایش یارانه ها به اقشار آسیب پذیر کمک کند، زیرا این امر باعث تشدید تورم و افزایش نقدینگی بازار می شود، بنابراین بهترین راه برای این کار، توزیع اعلامیه است.

شرکا با تاکید بر اینکه دو نرخی شدن ارز باعث ایجاد فساد می شود، گفت: موضوع دیگری که دولت باید به آن توجه ویژه داشته باشد یارانه انرژی و حمل و نقل است به طوری که اگر خانواری طبق استانداردهای موجود مصرف می کند باید کاهش یابد و قبل از آن به آن رسیدگی شود. جریمه های بزرگ در صورت نقض مدل های استاندارد.

وی گفت: در صورت اجرای صحیح طرح حذف ارز ترجیحی شاهد تحول عظیمی در اقتصاد کشور خواهیم بود در غیر این صورت باید منتظر کشف فسادهای جدید در حوزه های مختلف و افزایش ناگهانی قیمت ها باشیم.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: تورم بالا باعث افزایش روزانه هزینه های تولید شده و ادامه این روند صادراتی مقرون به صرفه بوده و توان رقابت تولیدکنندگان داخلی با تولیدکنندگان خارجی ناشی از تخصیص ارز ترجیحی به کالاها را از بین برده است. ، ورشکستگی و فلج شدن تولید داخلی انجامید.

وی گفت: توجه به تولید به کنترل تورم کمک می کند. تولید باید در مرکز توسعه باشد.

وی افزود: وقتی به تولید توجه می شود این تولید باعث ایجاد اشتغال و ثروت می شود که این عوامل از تورم جلوگیری می کند. علاوه بر این، باید شرایط مطلوب برای تولید داخلی فراهم شود، زیرا وقتی مردم به تولید مشغول هستند، تورم نیز خودش را محدود می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید