حذف ارز ترجیحی راهی برای مهار تورم و کاهش قاچاق است


ساعت: 08:46
تاریخ انتشار: 1401/02/19
کد خبر: 1837379

سید مصطفی موسوی نژاد گفت: دولت بر اساس تکلیف قانونی خود به دنبال کاهش تورم و جلوگیری از قاچاق کالا با حذف ارز ترجیحی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید مصطفی موسوی نژاد کارشناس سیاسی و اقتصادی در گفتگو با خبرنگار خاورستان درباره حذف ارز ترجیحی که دولت بر اساس تعهدات خود و بر اساس قانون مصوب مجلس اجرا کرده است، گفت: سهام در حالی با تورم 53 درصدی مواجه شد. کالاهایی که مشمول ارز ترجیحی نبودند تورم 80 درصدی داشتند در حالی که 14 میلیارد دلار در این محدوده هزینه شده است.

مصطفی موسوی نژاد ادامه داد: مصرف کالاهای مشمول ارز ترجیحی در سال 97 حدود 10 درصد و در سال 98 حدود 5.5 درصد کاهش داشته است، اما واردات این کالاها هر سال در حال افزایش است که نشان می دهد مصرف انسانی کاهش یافته، اما واردات افزایش یافته است. ، بنابراین قاچاق در حال انجام است.

به گفته وی، این نوع یارانه باعث می شود هر فردی که مصرف بیشتری داشته باشد، یارانه بیشتری مصرف کند، محاسبات نشان می دهد که دهک دهم جامعه که دهک های ثروتمند هستند، 4 برابر دهک اول (فقیر) جامعه از این یارانه استفاده کرده اند.

به گفته این کارشناس، تولید برای بسیاری از کالاها از بین رفته است، چرا که واردات با ارز 4200 انجام شده و کالاها به قدری ارزان وارد شده که تولید صرفه اقتصادی ندارد.

موسوی نژاد گفت: برای برخی کالاها خودکفایی از بین می رود، به عنوان مثال شکر در مقطعی کاملاً تولید خود را از دست داد و به دلیل اینکه پس از حذف ارز 4200 نسبت به تولیدکننده داخلی با ارز 4200 ارزانتر بود، تنها واردکننده این محصول شدیم. ما به مرز خودکفایی رسیده ایم، زیرا تولید به صرفه است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: بسیاری از تولیدکنندگان به دلیل داشتن سود چند برابر، ریسک کمتر و صرفه اقتصادی نداشتن تولید واردکننده شدند و لایه‌های فساد آنقدر گسترده بود که اقشار مختلف مردم درگیر فساد شدند. و این وضعیت خوبی نیست.

وی ادامه داد: در این شرایط مهماندار هواپیما را که مواد مخدر را قاچاق می کرد به کل زنجیره از واردات تا توزیع کننده ببرید، مثلاً در گوشت های فاسد، مثلاً چند مرغ یا چند بسته گوشت ارزان تر برای خانواده یا برای فروش در … بازار آزاد یا مرزنشینان که به قاچاقچی تبدیل شده اند و قاچاقچیان صادراتی به این معنا که لایه های فساد گسترده شده است.

به گفته وی، نکته دیگر این است که وقتی می گویند 4200 ارز باعث ارزانی شده است و چشممان را روی همه مضرات و مفاسد می بندیم، برای ارزان شدن باید ارز را 7 به یک انقلاب اول بفروشیم. تا 26000 تومان به ازای هر دلار کمی بیش از 20000 تومان یارانه می دهیم و فحش می شنویم. مه اما تا 26000 تن حدود 22000 تن. این سوال را مطرح می کند که آیا منطقی است؟

این کارشناس ادامه داد: بعداً گفته می شود حذف 4200 تومان تورم بالای 7 درصدی ایجاد کرد؟ سوال این است که چگونه متوجه شدید که تورم آن چقدر بوده است؟ کمتر از یک هفته است که غیر از تورم این چند اقلام و تاثیر آنها روی شما، سایر کالاهایی که می گویید بیش از 7 درصد متاثر شده اند را محاسبه کرده اید.

موسوی نژاد تاکید کرد: من هم قبول دارم که اقتصاد ریاضی و فرمول نیست، بگوییم فرمول ها می گوید 7 درصد به دنبال آن 7 درصد است و تورم هم پیش بینی می شود.

وی گفت: باید آن سوی ماجرا را هم دید، زیرا اگر قرار باشد کل یارانه ارزی 4200 از طریق چاپ پول تامین شود، تنها 28 درصد تورم از آن محل داریم و آن 28 درصد همچنان پیش بینی می شود. تورم است و اگر این یارانه از محل باشد در صورت عدم تامین پایه پولی حدود 6.5 درصد تورم ایجاد می کند.

به گفته وی، اگر روند دولت قبل حفظ می شد، تنها با تخصیص این یارانه 11 تا 15 درصد تورم ایجاد می شد و همین موضوع باعث شد که تورم در این مدت کاهش نیابد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید