ارز ترجیحی باعث توزیع 600 هزار میلیارد تن رانت در کشور شده است / تغییر روش پرداخت ارز ترجیحی برای جلوگیری از رانت ضروری است.


ساعت: 12:03
تاریخ انتشار: 1401/02/19
کد خبر: 1837451

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه توزیع ارز ترجیحی در کشور حدود 600 هزار میلیارد تن رانت توزیع کرده است، گفت: دلالان و سوداگران بدون هیچ نظارت و چارچوب خاصی منابع را به نفع خود هدایت می کنند و مجدداً با گرد و خاک در بازارهای دیگر پول را غبارروبی می کنند. آنها همچنین تورم ایجاد کردند و منافع خود را به حداکثر رساندند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین محمودی – عاصل در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی با اشاره به حذف تدریجی ارز ترجیحی گفت: بحث حذف مشکلی نیست بلکه تغییر روش تخصیص 4200 جلد است. تمام دنیا در حال وقوع است.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین تغییر روش توزیع ارز و پرداخت آن به قشر و جامعه هدف به صورت کالایی یا نقدی صحیح و ضروری است.

محمودی اصل گفت: تجربه تاکنون نشان می دهد که تورم در کالاهای اصلی که 4200 تن برای آن توزیع می شود و باید ثابت باشد، بیشتر از تورم کل کشور است. کالاها با قیمت بسیار بالاتری به دست مردم می رسد.


کارگزاران و معامله گران منابع را بدون نظارت و چارچوب به نفع خود هدایت کردند

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: با توزیع ارز ترجیحی در کشور حدود 600 هزار میلیارد تن رانت توزیع شد و تورم ایجاد کردند و منافع خود را به حداکثر برسانند.

وی با تاکید بر اینکه حذف ارز ترجیحی بهترین حالت است، گفت: حتی در صورت وجود سیستم توزیع مناسب به دلیل افزایش فاصله 4200 تنی با ارز بازار آزاد و با توجه به اینکه کشورهای منطقه در چند سال گذشته و کالاهای ما تحریک شده است.

محمودی اصل با تاکید بر اینکه چاره ای جز حذف ارز ترجیحی نداریم، گفت: کارشناسان اقتصادی از سال 1397 بر این موضوع تاکید داشتند و حتی فردای آن روز که ارز 4200 تومانی رسید، در مصاحبه ای با عنوان “یکی” مخالفت کردم. – گفتم: راه حل شبانه برای یک مشکل دیرینه.

وی با بیان اینکه خواستار حذف یا شناور شدن ارز ترجیحی چند ماه پس از توزیع است، بیان کرد: شناور به این معناست که به واردکننده گفته می شود مبنا 4200 تن است و شما می توانید آن را با سود معقول وارد و توزیع کنید، اما اگر پایه بالاتری داشته باشید. مردم وارد بازار شدند، دلار واردکننده و توزیع کننده هم حرکت کرده بود و با این نرخ محاسبه شده بود.

محمودی اصل با بیان اینکه همزمان این پیشنهادات را به صورت مکتوب اعلام کردیم، افزود: شناور بودن ارز ترجیحی باعث شد واردکننده انگیزه ای برای افزایش قیمت نداشته باشد زیرا باید مابه التفاوت دلار را پرداخت می کرد و بنابراین وجود داشت. بدون تورم و مازاد.» اقلام با قیمت بالاتری در بازار فروخته می شوند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه باید همزمان این اتفاق می افتاد که متاسفانه نشد، گفت: هر چه این موضوع به تعویق بیفتد درد جراحی اقتصادی بیشتر می شود.

وی با بیان اینکه جسارت دولت و مجلس در تغییر نحوه توزیع ارز ترجیحی قابل تقدیر است و چاره ای جز این نداشتیم، گفت: تورم در این شرایط بسیار فراتر از حذف و تغییر نحوه پرداخت ارز است.

وی با بیان اینکه از آنجایی که بحث قاچاق کالا نیز مطرح شده، برخورد با رانت به نفع کشور است، تاکید کرد: باید ملاحظاتی در نظر گرفته شود.


دولت باید نحوه توزیع ارز برای آرد را تغییر دهد

محمود اصل با بیان اینکه دولت باید بستر لازم را برای تغییر روش توزیع ارز به ویژه در مورد آرد فراهم کند، گفت: همچنین باعث انباشت افزایش ها شد. با توجه به افزایش قیمت های جهانی و قیمت تمام شده، اکنون 50 تا 60 درصد تعدیل قیمت به شرکت ها داده می شود و چاره ای نیست چون با زیان می فروشند.

وی افزود: مجموع این افزایش ها باعث شده تا تعدیل قیمت های زیادی به شرکت های مشمول قیمت گذاری داده شود و از سوی دیگر افزایش 57.4 درصدی حقوق کارگران به دلیل شرایط التهابی خود را از دست داده است. طبیعت در ماه اول و باعث تورم شد. افزایش 57.4 درصدی حداقل دستمزد در اولین ماه سال جدید حذف شد.

این کارشناس اقتصادی گفت: از سوی دیگر این امر باید در چارچوب مذاکرات انبوه رخ می داد تا تجار و حتی دشمنان خارجی نتوانند از آن سوء استفاده کنند، زیرا وقتی مذاکرات متوقف می شود، انتظارات تورمی بالا می رود و در این شرایط چنین برنامه ریزی می شود. «حاشیه های زیادی وجود دارد.

وی گفت: بنابراین باید به این ملاحظات توجه می شد و طرح در بستر مناسبی اجرا می شد و از همه مهمتر دولت باید اطلاع رسانی می کرد.

محمودی اصل گفت: خود دولت علاوه بر اطلاع رسانی باید از ابتدا و انتهای برنامه آگاه باشد و دچار سردرگمی نشود چرا که دولت سردرگم نمی تواند مردم را از سردرگمی نجات دهد.

وی با بیان اینکه اطلاع رسانی در این زمینه بسیار دیر انجام شده است، خاطرنشان کرد: زمانی که شایعات شایع می شود طبیعی است که توضیحات زیر نمی تواند به بازار و مردم آرامش دهد، بنابراین باید در اجرا بسیار دقت کرد و ملاحظات و محبت های مختلف را در هم آمیخت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید