ماجرای وزیر اقتصاد از درگیری یک رانت خوار برای جلوگیری از حذف ارز ترجیحی


ساعت: 15:38
تاریخ انتشار: 1401/03/30
کد خبر: 1877353

وزیر اقتصاد گفت: یکی از افرادی که در گذشته از روابط اقتصادی منتفع شده است به ما گفت که نمی توانید ارز ترجیحی را بگیرید، الکی ما سعی کردیم بیایم و بگیریم؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید احسان هندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی امروز دوشنبه (30 ژوئن) در همایش مدیریت دولتی در گفتمان عدالت و جمهوری گفت: این امر از اقتصاد مردمی حمایت می کند.

وی ادامه داد: به نظر می رسد در یک تعریف ساده و بر اساس اصول بسیاری که تدوین کنندگان قانون اساسی به آن توجه کرده اند، هر چه بیشتر به سمت دسترسی طبقاتی به سرمایه اقتصادی و همچنین امکان ایجاد نقش مستقل تر در حوزه تولید و تجارت «تأمین برای مردم و تأمین منافع طبقات بیشتری از منافع، درآمد و رفاه کشور، می‌توان گفت که اقتصاد ما بیش از رنگ و بوی مردم دارد.

وزیر اقتصاد گفت: در دوره اول و دوم پهلوی عمدتا رویکرد و دیدگاه ها این بود که به سمت یک دولت مدرن نفتی شبه صنعتی پیش می رویم، این مدل استعداد چندانی برای پرورش این سه مولفه ملی نداشت. اقتصاد.”

وی افزود: در سال های پس از انقلاب اسلامی شاهد دوره هایی بوده ایم که هم از نظر دسترسی به منابع و سرمایه و هم در ایجاد نقشه در حوزه تولید این فرصت بیشتر شده است. و تجارت “گاهی توانستیم به این مدل نزدیک شویم و اجماع و تصور مشترکی وجود داشت، اما متاسفانه در دهه 70 از مولفه های اقتصادی که مردم بودند فاصله گرفتیم و جریان های اقتصادی به تدریج بازی های نقش آفرینی را هر چند به ظاهر ایجاد کردند. خارج از دولت، اما آنها انسان نیستند.

وی با اشاره به روابط انحصاری گفت: انحصارات در حوزه توزیع و زنجیره بعد از واردات کالاهای اساسی به گونه ای ادامه داشته است که در عمل به هیچ نیروی مردمی اجازه نیامده است بیایند و نقشه ایجاد کنند و روابط متفاوتی را شکل دهند. “

هندوزی افزود: اگرچه بسیاری از برداشت‌های سپرده نزد بانک‌های غیردولتی صورت می‌گیرد، اما همچنان با مولفه‌های اقتصاد مردمی همخوانی ندارد و با نوع دیگری از رابطه انحصاری-خصوصی روبه‌رو هستیم؛ بدون قاعده مندی و بدون نظارت نظارتی. ، که به این روابط توجهی ندارند.

وی ادامه داد: در اقتصاد ایران مجموعه بسیار پیچیده ای از روابط متعدد مالکیتی و مدیریتی را به ارث برده ایم که ظاهر آن ممکن است ردی از حکومت یا کشورداری نباشد، اما منجر به عدم دسترسی عمومی به جوانان و فعالان اقتصادی می شود. “آن را نداشته باشید. ما یک سیستم اقتصادی می خواهیم که بتواند بیش از این را فراهم کند.

هندوزی افزود: در اواخر دهه 1390 به شرایطی رسیدیم که بسیاری از روابط عمومی و دولتی ما به دلایل مختلف کارکرد حفاظتی نداشتند.

وی گفت: دولت سیزدهم در شرایطی که روی کار آمد تلاش کرده است تا در نوع نگاه و انتخاب مدیران به اقتصاد کشور راه حل و مسیر جدیدی برای اقتصاد کشور بیندیشیم. مسیر جدید نیز به افراد جدید نیاز داشت. انتخاب ستاد اقتصادی دولت این بود که به ثبات کلان اقتصادی نیاز داریم و این سیاست تا پایان اسفند در دست بررسی بود.

هندوسی گفت: تمرکز بر روی گروه هایی بود که از طریق اقتصاد امرار معاش می کنند اما برای جامعه خوب نیستند و ما سعی کرده ایم آن را تغییر دهیم.

وی گفت: اگر همچنان به دنبال منافع اقتصادی گذشته بودیم، با همان وضعیت اقتصاد آسیب پذیر نفتی قبلی مواجه بودیم. و این به نوعی مقدمه ای برای مراحل بعدی بود. هدف اصلی ما تغییر مسیر اقتصاد بود تا گروه‌های ذینفعی که سال‌ها از این رابطه منتفع شده‌اند را تغییر دهیم. ارز مورد نظر خود را حذف کنید الکی انقدر تلاش کرد که بیاد و بیاره؟

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: اصل جهت گیری تغییر رویکرد است و مهم ترین اصل نجات مردم کنار گذاشتن کسانی است که سفره مردم را به واردات بسته اند.

وی گفت: اصل این مسیر و رویکرد با یک سری اقدامات پیشینی و پسینی نه تنها جریان انحصاری و واردکننده بلکه هر دو باید نقش متفاوتی داشته باشند. در برخی از جلسات ستاد اقتصادی دولت با وزرا صحبت می کنیم که هر کارآفرینی می تواند کار واردات را انجام دهد و مسیرهای ارزان قیمت برای سایر اقدامات دولت پیدا کند.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید