از بین بردن فساد و پیوندهای رانت خواری با حذف ارز / دولت ترجیحی برای کنترل تورم


ساعت: 13:36
تاریخ انتشار: 1401/02/17
کد خبر: 1836890

محمود محمدی ریشه کنی فساد و جلوگیری از جست و جوی رانت را با لغو نرخ ترجیحی ارز امکان پذیر دانست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمود محمدی کارشناس اقتصادی در گفت و گو با عصر هامون گفت: در بازار انواع نرخ ارز داریم که می توان از آن به عنوان ارز شناور، ترجیحی، چند نرخی در بازارهای رسمی و غیررسمی نام برد.

وی افزود: در واقع نرخ ارز شناور را نوسان یا نرخ ارز انعطاف پذیر می گویند که نوعی سیستم نرخ ارز است که در آن نرخ ارز ممکن است در واکنش به رویدادهای بازار ارز و ارزی که از صرافی شناور استفاده می کند، نوسان داشته باشد. نرخ.” مانند یک ارز شناور است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در واقع نرخ ارز ترجیحی در یک سیستم، نرخ ارز است که در سیستم دو یا چند نرخی بیشتر از نرخ رسمی است که برای خرید اعلام می شود و این اعلام نرخ عمر معمولا با هدف انجام می شود. در ترویج صادرات .یا استفاده از ارز رسمی انجام شود.

وی افزود: با توجه به اینکه در کشور ارز ترجیحی داشتیم و این موضوع باعث ایجاد رانت شده است، اما صادرکنندگان ارز وارد نشده اند و در این زمینه سوء استفاده کرده اند.

محمدی افزود: در رابطه با نرخ ترجیحی ارز، بیشترین مشکل سوء استفاده عده ای از اجاره بها بود.

وی گفت: در شرایط فعلی برای جلوگیری از رانت و رفع فساد باید ارز ترجیحی حذف شود تا از این گونه موارد جلوگیری شود.

این کارشناس اقتصادی گفت: هر چند که لغو نرخ ترجیحی ارز تبعات مثبت و منفی از جمله افزایش تورم دارد.

محمد افزود: هر چند لغو نرخ ترجیحی ارز فشار اقتصادی بر صادرات و مردم وارد می کند اما با این مشکل دولت می تواند جلوی بسیاری از تجار و مستمری بگیران اقتصادی را بگیرد.

وی افزود: مدیریت نرخ ارز، عرضه و تقاضای بازار را تعیین می کند و از ارزانی ارز جلوگیری می کند و این تنها در اختیار افراد خاصی نیست، بلکه این تفاسیر حلقه های فساد را از بین می برد.

محمدی افزود: هدف دولت از حذف ارز ترجیحی این است که از سوء استفاده های زیاد جلوگیری کند و در واقع نرخ ارز را از این طریق مدیریت کند. به علاوه چند سالی است که قیمت برخی کالاها با توجه به تورم اقتصادی کشور تغییری نکرده است. «این مشکل وجود دارد که باعث شده اقلامی که در داخل توزیع می شود از بازارهای دیگر و خارج از کشور ظاهر شود.

وی با بیان اینکه اکنون دولت تصمیمات اقتصادی گرفته است که می تواند تاثیر مثبتی در آینده داشته باشد، اضافه کرد: واکنش نشان دهید و واکنش نشان دهید.

وی گفت: اکنون برای ارتقای کیفیت آرد و خدمات اجتماعی در راستای این قوت لیموت یارانه می شود که ابتدا باید به موضوع کیفیت که یکی از خواسته های مردم است رسیدگی شود. اموال عمومی نیز مصادره می شود و با این اقدام افراد خاصی دیگر نمی توانند از آن در زمینه صادرات و واردات سوء استفاده کنند.

این کارشناس اقتصادی گفت: در واقع در بازار جهانی در حوزه اقتصادی باید به سمت نرخ ارز حرکت کرد تا ارز متناسب با اقتصاد جهانی توسعه یابد.

محمدی گفت: اکنون تصمیمات دولت تاثیر خوبی بر سرمایه گذاری در مصرف و مسائل اقتصادی در حوزه داخلی و خارجی دارد و اگر بخواهیم در اقتصاد دنیا سهمی داشته باشیم باید سهم خود را در اقتصاد افزایش دهیم.

وی گفت: تصمیماتی که در حوزه تولید در ایران گرفته می شود اکنون دارای منافع اقتصادی از جمله جلوگیری از رانت است و انتظاراتی که مردم از حاکمیت قانون دارند تصمیماتی است که در این حوزه ها اتخاذ می کند تا به صورت یکپارچه عمل شود. برای جلوگیری از سوء استفاده های زیادی صورت گرفته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید