سیاست های نرخ ترجیحی ارز از اهداف خود منحرف شده است. نتیجه رانت و فساد بود/ ارز 4200 دلاری شکاف بین طبقات اجتماعی را بیشتر کرد

ساعت: 09:48
تاریخ انتشار: 1400/10/14
کد خبر: 1797742

یکی از اعضای موسسه سیاست گذاری اقتصادی در تهران گفت: توزیع ارز دولتی برای کاهش قیمت کالاهای اساسی برای مردم سیاستی بود که نتوانست به اهداف مورد نظر دست پیدا کند و رانت ها و فسادهای زیادی را به دنبال داشت.

علی نادری شاهی، عضو موسسه سیاستگذاری اقتصادی تهران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی راه دانا؛ وی با اشاره به اهداف دولت قبل در اجرای سیاست ارز ترجیحی گفت: دولت روحانی با تزریق ارز ترجیحی سعی در کاهش آشفتگی بازار داشته تا از افزایش نرخ ارز جلوگیری کند و به فعالان اقتصادی اطمینان دهد که ارز لازم در بازار موجود است. .

وی افزود: دولت قبل از اجرای این سیاست و ناتوانی در کنترل بازار و قیمت ها، سعی کرد با اجرای سیاست رفاهی برای اقشار مختلف مردم، سبد کالای مصرفی را به ویژه برای دهک های پایین جامعه فراهم کند.قیمت کمتر. “اما موفقیت چندانی نداشت.

آیا ارز ترجیحی در کاهش قیمت کالاهای اساسی موثر بود؟ سود غیرقابل پیش بینی 4200 تنی برای افراد خاص

نادری شاهی توزیع ارز دولتی را در کاهش قیمت برخی کالاهای اساسی موثر دانست و گفت: اگرچه در عمل اجرای این سیاست قیمت برخی کالاهای مصرفی را اندکی ارزانتر از ارز بازار آزاد کرده است، اما به دلیل تا ناهماهنگی 4200 جلد با مبانی اقتصادی و قیمت واقعی، مفاسد زیادی ایجاد کرد.

این پژوهشگر اقتصادی ادامه داد: مردم پس از دریافت ارز ترجیحی کالا را وارد کشور می کردند اما با دلار آزاد در بازار عرضه می کردند. این روند مزایای غیرمنتظره ای را برای این افراد به همراه داشت و به همین دلیل تزریق ارز ترجیحی را بسیار محبوب کرد.

ارز دولتی توزیع رانت است/ تولید داخلی دچار مشکل شد

وی با بیان اینکه ارز دولتی پیامدهای منفی از جمله توزیع رانت و ایجاد مشکل برای بخش های تولیدی و اشتغال کشور را به همراه دارد، گفت: با این سیاست به کسب ثروت های نامشروع و ترویج آسیب های اجتماعی از جمله شکاف بیشتر بین طبقات اجتماعی می پردازند.

نادری شاهی گفت: اقشاری ​​که از رانت دولتی استفاده می کنند این امکان را دارند که از رسانه ها و سخنرانان برای حمایت از اقشار کم درآمد استفاده کنند اما عموماً برای ادامه سیاست ترجیحی پولی و در نتیجه جلوگیری از حذف ارز دولتی تلاش می کنند.

این محقق تصریح کرد: انحراف اهداف ارز ترجیحی در حوزه تولید به ویژه در طیور و دام مشهود است. دولت برای کنترل قیمت گوشت قرمز و مرغ ارز ترجیحی را برای مواد اولیه دام اختصاص داد، اما این هدف گذاری عموما پاسخگوی نیاز تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نبود.

وی تصریح کرد: بسیاری از مرغداران یا به امید افزایش قیمت با کمبود مواد اولیه دام مواجه بودند که در بازار موجود نبود و یا خوراک دام را با قیمت های بالا از بازار آزاد خریداری می کردند.

نادری شاهی افزود: دولت نیز با توجه به توزیع ارز دولتی برای مواد اولیه دام، بر فروش مرغ و گوشت قرمز به قیمت مصوب اصرار داشت که در نهایت بیشترین مشکلات و فشار را به تولیدکنندگان در این چرخه وارد کرد، اما مرغداران این چرخه را خریداری کردند. مواد اولیه، قیمت بالایی دارد، اما باید به قیمت مصوب فروخته می شد.

زمانی که تولیدکنندگان تولید را متوقف کردند

این کارشناس اقتصادی گفت: مرغداران و دامداران در صورت تخلف از فروش با قیمت های مصوب از سوی سازمان تعزیرات جریمه می شوند. در نتیجه تعدادی از این تولیدکنندگان تولید را متوقف کردند. با توجه به اینکه در آینده به تولید ادامه می دهند یا از این صنعت خارج می شوند، این موضوعی است که در بلندمدت مشخص می شود.

وی پاسخ داد: در صورت حذف ارز ترجیحی برای حفظ قدرت خرید مردم چه باید کرد؟ وی هدف از اجرای این سیاست را اولین مورد اجرای سیاست های اجتماعی در حمایت از اقشار کم درآمد و دومی اجرای سیاست های پولی عنوان کرد.

سیاست پولی کشور چگونه باید باشد؟

نادری شاهی با تاکید بر اینکه سیاست های اجتماعی و حمایت از اقشار کم درآمد نباید مبتنی بر درآمدهای ارزی باشد، گفت: در صورت جهش نرخ دلار و تامین منابع مالی، دولت می تواند بخشی از آن را به صورت نقدی به دهک های کم درآمد اختصاص دهد. در دسترس است. «یا در غیر این صورت به تقویت این نقاط ضعف کمک کنید.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: سیاست پولی کشور نباید بر اساس سیاست های رفاهی باشد، بلکه باید بر اساس ذخایر ارزی، عرضه و تقاضا، رشد نقدینگی و تحریم هایی باشد که بر قیمت ارز تاثیر می گذارد. قیمت ارز باید واقعی باشد تا سیاست های ارزی تعیین شود.

وی در پایان تصریح کرد: به طور کلی اجرای سیاست های اجتماعی و اجرای سیاست های ارزی نباید بر یکدیگر سایه افکند یا الزاماً یکی از آنها شرایط خود را به سیاست دیگر دیکته کند، در حالی که بدیهی است در اجرای سیاست ارزی 4200 تومانی. ، چنین روشی انجام می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید