سیاست ترجیحی پولی به واردکننده فرصت داد/ اثر حذف ارز 4200 تومانی را در طبقات مختلف خنثی کند/ سه دهک برتر جامعه یارانه نگیرند.

ساعت: 10:02
تاریخ انتشار: 1400/10/15
کد خبر: 1798109

رئیس اتاق ایران و چین با تاکید بر اینکه سیاست چند ارزی همواره در بلندمدت شکست خورده است، گفت: نمی توانیم به ازای هر دلاری که با ارز ترجیحی به واردکننده می دهیم، یک پلیس را رها کنیم که بر عملکرد او نظارت کند. “

مجیدرضا حریری رئیس اتاق ایران و چین در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص سیاست پولی ترجیحی با تایید این واقعیت که ارز 4200 تومانی در عمل شکست خورده است، گفت: ما این سیاست را به اشکال مختلف و در زمان های مختلف که با بحران مواجه هستیم یعنی چهار دهه پس از انقلاب اجرا می کنیم. ما ترک کردیم.

با توزیع ارز ارزان شرایط را برای فساد ایجاد کردیم/ سیاست پولی ترجیحی فرصتی برای واردکننده است

وی ادامه داد: هر بار که سیاست پولی ترجیحی را در پیش گرفته ایم، بعد از یکی دو سال از نواقص آن صحبت کرده ایم. هر بار ارز ارزان را کنار گذاشتیم برای برخی شرایط فساد را ایجاد کردیم و هر بار گفتیم این سیاست اشتباه است اما دوباره اعمال کردیم. بعید است در آینده دوباره این طرح اشتباه را انجام دهیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین خاطرنشان کرد: در سیاست پولی ترجیحی به واردکننده این فرصت را می دهیم که به ارز ملی وارد کند اما وقتی ارز توزیع می شود برخی با این کالا وارد نمی کنند یا برخی دیگر واردات نمی کنند. کالای مورد نظر را وارد کنید.» کالاهای وارداتی در بازار آزاد.

ما نمی توانیم برای هر دلار یک ارز پلیس ترجیحی تعیین کنیم

حریری گفت: به ازای هر دلاری که به واردکننده ارز ترجیحی می دهیم، نمی توانیم یک افسر پلیس بر عملکرد او نظارت داشته باشیم. از طرفی همین ناظر هم در معرض فساد است. به همین دلیل است که باید راه حلی پیدا کنیم و اطمینان حاصل کنیم که دیگر این سیاست اشتباه را دنبال نمی کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که چه جایگزین هایی برای این سیاست شکست خورده می توانیم داشته باشیم، گفت: یافتن راه حل مستلزم شنیدن نظرات کارشناسان است. در نهایت باید راه حلی ارائه کنیم که منطقی تر از راه حل های دیگر باشد، زیرا هر راه حلی که انتظار داشته باشیم معایبی خواهد داشت.

اقتصاد در جنگ است

این فعال اقتصادی ادامه داد: واقعیت این است که اکنون شرایط عادی نیست و در شرایط جنگی به سر می بریم. جنگ اقتصادی در راه است و ما در معرض تحریم هستیم. به همین دلیل در این شرایط باید سعی کنیم از بهترین راه حل استفاده کنیم.

«به نظر من باید در قالب یارانه نقدی به مردم کمک کنیم، اما همین یارانه آثار تورمی دارد که باید با آن مقابله کنیم، مثلاً می توانیم کمیته ای برای حمایت از سه دهک پایین جامعه داشته باشیم. حریری گفت: ” تحت پوشش مزایای اجتماعی است. موسسات دیگری نیز وجود دارند، یارانه های نقدی را در نظر بگیرید.

کمک به افراد ضعیف باید متنوع تر و قوی تر باشد

وی افزود: کمک به اقشار ضعیف نیازمند تنوع و قوت بیشتر است، به عنوان مثال علاوه بر یارانه نقدی، کوپن خوراکی رایگان نیز برای این دهک ها در نظر گرفته شود. ما همچنین باید در زمینه مراقبت های بهداشتی به آنها کمک کنیم.

رئیس اتاق ایران و چین گفت: البته سه دهک اول جامعه که یارانه آنها دردی را دوا نمی کند، یارانه نگیرند. اینکه چگونه خودمان را در دهک های میانی اعم از دهک های چهارم، پنجم، ششم و هفتم که اقشار جامعه متوسط ​​شهری هستند، معرفی کنیم، بسیار مهم است. نیاز این دهک ها با 50 یا 100 هزار تن برآورده نمی شود.

اثرات حذف ارز ترجیحی در طبقات مختلف را خنثی کنید

حریری گفت: اگر بخواهیم تورم را کنترل کنیم، باید رویکرد متفاوتی در قبال طبقه متوسط ​​داشته باشیم. به عنوان مثال دولت می تواند از بخش خصوصی خدمات بخرد و با تخفیف در اختیار این دهک ها قرار دهد. برای مثال، دولت ممکن است با بیمارستان‌های خصوصی، مدارس غیرانتفاعی و سایر مؤسسات قراردادی برای ارائه خدمات با تخفیف به طبقه متوسط ​​شهری منعقد کند.

وی گفت: طرحی که شرح دادم خام است و نیاز به کار دارد، اما شرط موفقیت این طرح حذف ارز ترجیحی، خنثی سازی آثار حذف آن در طبقات مختلف و ارائه راهکار برای آن است. معیشت مردم. .»

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید