روش دولت برای حذف ارز 4200 تومانی ریشه فساد و رانت را می خشکاند.


ساعت: 11:08
تاریخ انتشار: 1401/02/15
کد خبر: 1836511

سپهوند گفت: روش دولت برای حذف ارز 4200 تومانی ریشه فساد و رانت را خشکانده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رضا سپهوند در گفت و گو با خبرنگار سفیر افلاک اظهار داشت: ارز 4200 تنی سال ها پیش برای برخی کالاها توزیع می شد و این به دلیل سیستم ناکارآمد تولید و توزیع در بازار است و این سیستم ناکارآمد زمینه را برای برخی کالاها فراهم کرده بود. فساد و تقاضا برای رانت در بازار.

وی افزود: با توجه به کاهش ارزش پول ملی، بسیاری از کشورها حاضرند کالاهای یارانه ای را از مبادی رسمی یا قاچاق و چمدان خریداری کنند و با تحمیل هزینه به مردم، کمبودهای خود را جبران کنند.

این کالاها ارز 4200 تنی دارند. با توجه به جذابیت رانت در این منطقه، گاهی اوقات محصولاتی مانند ماکارونی و بیسکویت از آرد یارانه ای تهیه می شد و به جای اینکه با قیمت مناسب به دست مردم برسد، خود کارخانه ها این محصولات را صادر می کنند و از طریق رانت سود کلانی به دست می آورند.

این کارشناس اقتصادی گفت: صادرات چیز بدی نیست اما اینکه عده ای از این ارز سوء استفاده می کنند و سودهای کلان می برند و هزینه های دولت را افزایش می دهند مناسب نیست و نیاز به ساماندهی و مدیریت دارد.

وی با بیان اینکه موضوع حذف ارز دولتی از دو طریق امکان پذیر است، گفت: یکی اینکه می توان به سازوکار بازار اعتماد کرد و به مردم یارانه داد یا از طریق نظارت، اما وقتی اختلاف قیمت زیاد است، قاچاقچیان به هر نحوی هستند. کالاهای یارانه ای را از دسترس خارج می کند.

سپهوند گفت: دولت راه خوبی را در پیش گرفته است و باید به مردم یارانه بدهد و اگر یارانه به موقع پرداخت شود و آردهای نان سنتی صنعتی نشود قطعا این روش خوبی خواهد بود و می تواند این حوزه را اداره کند. . به آرامی

این کارشناس اقتصادی گفت: متأسفانه در این سال ها به دلیل استفاده نادرست از ارز 4200 حجمی، فسادها و رانت های عجیبی ایجاد شده و عده ای به دلیل سیاست های نامناسب ثروت های کلانی جمع آوری کرده اند که بر اساس دکترین این اقتصاد است، دولت ممکن است ریشه فساد و رانت را در این حوزه از بین ببرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید