توزیع عادلانه یارانه ها ریشه های مهم فساد، رانت، قاچاق را می خشکاند.


زمان: 09:18
تاریخ انتشار: 1402/02/25
کد خبر: 1838910

چرا و چگونه دولتی جراحی اقتصادی توسط متخصص;

قدیری ابیانه گفت: اجرای طرح ترویج توزیع عادلانه یارانه ها ریشه های مهم فساد، رانت و قاچاق را خواهد خشکید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدحسن قدیری ابیانه، کارشناس مسائل سیاسی، در تشریح چرایی و چگونگی اجرای طرح توزیع عادلانه یارانه ها توسط جراحی اقتصادی دولت، گفت: مشکل قاچاق آرد همیشه وجود داشته، اما حجم آن وجود نداشته است. بسیار گسترده بود.”

وی ادامه داد: اوکراین یکی از تامین کنندگان اصلی گندم و سایر غلات است که با جنگ اخیر نه تنها تولید و صادرات غلات را متوقف کرد، بلکه نتوانست دوباره آن را بکارد، بنابراین بسیاری از کشورهایی که غلات خود را از اوکراین تامین می کردند با بحران عرضه مواجه شدند. از جمله عراق و پاکستان هر کدام با کمبود 3 میلیون تن گندم مواجه هستند.

وی با اشاره به اینکه کمبود گندم باعث افزایش 100 درصدی قیمت جهانی گندم و دانه های روغنی و غیره شده است، ادامه داد: طبقات پایین است و قیمت آرد در آن سوی مرز به 600 هزار تن رسیده است که به این معناست که سود قاچاق آرد به 1400 درصد رسیده است و این سود خطر قاچاق مقادیر زیادی آرد به خارج از کشور را ایجاد می کند.

قدیری ابیانه، دکترای پدافند راهبردی ادامه داد: اگر از قاچاق آرد جلوگیری نمی شد در ایران با کمبود جدی آرد و نان و بحران غذایی مواجه می شد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: مرزهای ایران با همسایگان، مرزهای طولانی با عراق، پاکستان و افغانستان و سواحل طولانی در خلیج فارس، قاچاق و کنترل قاچاق را امکان پذیر می کند.

وی افزود: خوشبختانه ایران کشور بزرگی است و مساحت ایران از کل مساحت فرانسه، انگلیس، آلمان، ایتالیا و اسپانیا بیشتر است.

گدیری ابیانه تاکید کرد: برای تامین نیاز مردم به نان، دولت مجبور شد عامل اصلی قاچاق یعنی قیمت آن را اصلاح کند که سود 1400 درصدی را برای قاچاقچیان تامین می کرد.

به گفته وی، این استاد دانشگاه دولتی سالانه مبالغ هنگفتی از جمله اختصاص 4200 جلد برای واردات گندم و عرضه آرد نانوایی ها با قیمت پایین انجام می دهد.

وی افزود: این قیمت یارانه ای مافیایی ایجاد کرده است که به دلیل فساد در توزیع آرد بسیار غلیظ شده است و دولت تصمیم دارد برای قطع مافیا و جلوگیری از قاچاق و آرد راه جدیدی را برای تامین نان مردم در پیش بگیرد. کمبودها.”

وی تاکید کرد: در طرح جدید به جای یارانه دادن به آرد و نان برای واردات، به مصرف کننده نهایی توزیع می شود و دولت هیچ یک از این مبالغ را دریافت نمی کند، بلکه تنها به روش یارانه مستقیم به مردم و به صورت نقدی است. “

وی تصریح کرد؛ این امر باعث از بین رفتن منافع قاچاق آرد و جلوگیری از فساد در توزیع آرد می شود.

به گفته وی، اقداماتی مانند نان دادن به احشام، نان دادن به مردم در قنادی ها و کارخانجات ماکارونی، جلوگیری از صادرات کالاهای یارانه ای مانند ماکارونی که به آمریکا نیز صادر می شد و در عمل دریافت یارانه از 100 دلار. به ازای هر تن از مردم ایران.

وی ادامه داد: دولت تصمیم دارد ماهانه 400 هزار تن به سه دهک جمعیت ایران یارانه بدهد. حدود 25 میلیون نفر از نیازمندترین طبقات، یعنی. ماهیانه دو میلیون تومان برای هر خانواده پنج نفره و حدود 45 میلیون نفر در ماه به ازای هر نفر 300 هزار تومان یارانه می گیرند، یعنی یک خانواده پنج نفره ماهانه یک و نیم میلیون تومان دریافت می کنند.

گدیری ابیانه افزود: پول این یارانه از قبل به حساب مردم ریخته شد اما اعلام شد برداشت از آن به ابتدای اصلاح قیمت ها موکول شد که درست است.
وی ادامه داد: همچنین ممکن است هر فردی که به اشتباه جزو اقشار ثروتمند محسوب می شود، اما مشمول دریافت یارانه می شود، می تواند برای دریافت این یارانه اقدام کند.

گدری ابیانه گفت: باید به رئیس آفرین بگوییم که این عملیات لازم را برای جلوگیری از بحران با تامین نان مردم انجام داد.

به گفته وی، در شرایط کنونی مافیایی هایی که از این رانت و یارانه و ارز دولتی سوء استفاده کردند و آن را تغذیه کردند، دست بردار و جوسازی نمی کنند. انتظار می رود تولید گندم و سایر کالاهای اساسی در ایران سودآور و پررونق باشد.

این کارشناس سیاسی با تاکید بر اینکه با اقدام جدید دولت یکی از راه های کسب ثروت غیرمنتظره بسته می شود، گفت: مردم باید در این زمینه به دولت اعتماد و حمایت کنند و رئیس این جراحی به نفع مردم ارزیابی شود. “

به گفته وی، طرح های تکمیلی برای این عملیات حساس در خصوص کالاهای اساسی به نفع عموم مردم ایران و به ویژه نیازمندان در حال بررسی است.

وی افزود: با این طرح یکی از ریشه های مهم فساد، رانت، قاچاق و ثروت های پیش بینی نشده خشکانده می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید