جراحی بزرگ اقتصادی، از حذف 4200 رانت ارزی تا توزیع عادلانه یارانه های پنهان

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; دولت ها معمولاً دو نوع یارانه به مردم می پردازند، یکی یارانه صریح و دیگری یارانه پنهان. یارانه های صریح همان مبالغ نقدی و اعتباری است که ماهانه به مردم پرداخت می شود، اما یارانه های پنهان یارانه ای است که دولت برای ارزان شدن برخی کالاها مانند بنزین، آب، برق، گاز، دارو و غیره پرداخت می کند. n .

به عنوان مثال در ایران، دولت سالانه 42 هزار میلیارد تن یارانه نقدی به خانوارها پرداخت می کند و دولت سالانه 31 هزار میلیارد تن یارانه معیشتی می کند. مجموع این دو یارانه مستقیم که به بخش قابل توجهی از مردم پرداخت می شود 73 هزار میلیارد تن است. .

اما طبیعی است که در بخش یارانه های پنهان همه از سهم مساوی از یارانه های دولتی برای این بخش استفاده نمی کنند و شخصی بیشترین سهم یارانه های پنهان را برای استفاده بیشتر از این کالاها یا خدمات دارد.


40d5b25d 9873 4b90 ba40 61ca910e3e48 خبر خاکستری

اما میزان یارانه های پنهان در ایران چقدر است؟ رقم مشخصی از میزان یارانه های پنهان در اقتصاد ایران وجود ندارد اما چندی پیش رئیس مجلس میزان یارانه های پنهان در اقتصاد ایران را یک میلیون و 400 هزار میلیارد تن اعلام کرد. یعنی دولت ۲۰ برابر یارانه های آشکار به برخی گروه ها یارانه پنهان می دهد.

بر اساس اعلام وزارت اقتصاد، میزان یارانه پنهان در اقتصاد ایران حدود 50 میلیارد دلار است که معادل یک میلیون و 400 هزار میلیارد تن است که سهم هر ایرانی از این یارانه روزانه 45 هزار تن است. برای هر نفر معادل یک ماه یارانه نقدی است اما همان طور که اشاره کردیم نکته اینجاست که این یارانه پنهان عادلانه به همه تعلق نمی گیرد و فقط افرادی می توانند از برخی کالاها استفاده کنند.


سیستم پرداخت یارانه در کشور معیوب است/ نیازمند عملیات بزرگ اقتصادی هستیم

حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیار آفتاب؛ وی با اشاره به تصمیم دولت مبنی بر حذف ارز 4200 تومانی و یارانه اصلاحات، گفت: متاسفانه سیستم پرداخت ما معیوب است و نیاز به اصلاح دارد و این نیازمند یک عملیات جدی اقتصادی است.

وی افزود: امروزه یارانه بیشتر به ثروتمندان پرداخت می شود تا نیازمندان که باید رویکرد خود را تغییر دهد.


96dbe99e 6bea 4a3e 85d0 ec250fafc568 خبر خاکستری

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس بابیان اینکه یارانه ها باید به معنای واقعی کلمه هدفمند شود، گفت: متأسفانه امروز با وجود اینکه در قانون ایشان صراحتاً هدفمندی عنوان شده، هدفمندی نیست و باید هدفمند شود. به گونه ای عمل کنند که نان فقرا به دیوار کشیده نشود.»

وی افزود: مجلس شورای اسلامی این اختیار را به دولت داد و گفت که دولت ارز 4200 تومانی را حذف کند و قیمت کالاهای اساسی افزایش نیابد و قیمت ها حفظ شود.

سلیمی تاکید کرد: دولت باید به خوبی مراقب باشد که فقرا آسیبی نبینند و در تصمیم گیری ها به فقرا توجه شود و نه تنها قشر مرفه و بالای جامعه دیده شود، بلکه نگاه اقشار متوسط ​​و ضعیف نیز دیده شود. باید به طور کامل حمایت کند.

وی بابیان اینکه دولت در هر تصمیمی که می گیرد باید با مردم صحبت کند، گفت: دولت باید به مردم شفاف سازی کند که چه تصمیماتی گرفته می شود و تصمیمات نباید پشت درهای بسته باشد بلکه باید شفاف به مردم ابلاغ شود.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس خاطرنشان کرد: اقناع مردم از تصمیمات ضرورت مهمی است که باید مورد توجه دولت سیزدهم قرار گیرد و آرامش روانی جامعه همواره مد نظر دولت باشد.

اکنون با گذشت 10 سال از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، مهمترین اهداف اصلاح نظام یارانه ها به دلایلی از جمله عدم اجرای صحیح قانون است، گزارش های رسمی دولت و ناظران افزایش عجیب پنهان را نشان می دهد. یارانه ها

حجم هنگفتی از یارانه های پنهان سال ها در اقتصاد ایران پرداخت می شود که دولت از یک سو با کسری های شدید بودجه مواجه است و از سوی دیگر همواره صحبت از فساد و فساد در پرداخت یارانه های پنهان است، اما اقدامات اصلاحی جدی توسط دولت ها و مجلس ساخته نمی شود. اما دولت سیزدهم درمان اقتصاد بیمار ایران و اعطای مستقیم یارانه های پنهان به مردم را مهمترین برنامه خود قرار داده است.


ارز 4200 تومانی یارانه پنهانی که به دست توده مردم نرسید!

آزادسازی 4200 تن نیز یارانه پنهانی با هدف تثبیت قیمت کالاهای اساسی مردم است اما پر واضح است که دولت قبل نتوانست منابع ارزی تخصیص یافته برای واردات مواد اولیه و کالاهای اساسی را در حد انتظار مدیریت کند. یارانه باید به دست تولیدکنندگان و مردم برسد، بنابراین ارز 4200 تومانی به نام تولیدکنندگان و مردم رقم خورد، اما سود آن به جیب عده ای ریخت و مردم هرگز پول ملی را امتحان نکردند.

در فروردین 1397 دولت دوازدهم اعلام کرد که تمامی نیازهای وارداتی کشور با ارز 4200 تنی تامین می شود و صادرکنندگان باید ارز صادراتی خود را با همان نرخ ارز در اختیار دولت و سامانه بانک مرکزی قرار دهند.

در پی تصمیم دولت مبنی بر تثبیت نرخ ارز 4200 تنی، موج قابل توجهی در حال شکل گیری است که دولت دریافت خواهد کرد. با توجه به اینکه قیمت در بازار آزاد حدود پنج تا شش هزار تن بود و با اتخاذ این سیاست نرخ ارز به 18 هزار تن افزایش یافت. بنابراین طبیعی بود که بسیاری از مردم به هر بهانه ای وسوسه شوند که کالا را وارد کنند و به قیمت ارز آزاد بفروشند.

علیرغم توزیع ارز دولتی برای تامین کالاهای اساسی، مردم از افزایش و نوسان قیمت ها برای نیازهای اساسی خود گلایه دارند تا جایی که آمارها نشان می دهد قیمت برخی اقلام پس از اتخاذ این سیاست ارزی بیش از دو برابر شده است. سه برابر شد و اقتصاد ضعیف خانوار ایرانی را برای تامین حداقل محصولات روی میز خود به چالش کشید.


5955dfcb 5372 465d 8adb 1f0e67fa2950 خبر خاکستری

بر این اساس، با گذشت نزدیک به 10 ماه از تصمیم دولت، مرکز پژوهش های مجلس با تاکید بر اینکه سیاست تخصیص 4200 تنی کالاهای اساسی منجر به ثبات قیمت آنها در بازار نمی شود، پیشنهاد لغو ارز ترجیحی را مطرح کرد، اما این موضوع به دلیل به دلیل عدم اراده، تعلل در دولت قبلی صورت نگرفت تا اینکه به ویژه در سال گذشته بار دیگر در محافل اقتصادی مطرح شد.

از جمله دلایلی که حامیان لغو سیاست ارز ترجیحی عنوان می کنند، مشکلات رانت برخی افراد است. این گروه تاکید می کند با وجود اینکه چند سالی است که دولت ارز واردکنندگان را تامین می کند، اما کالاها با نرخ ارز آزاد به دست مصرف کننده نهایی می رسد.


برخی از افراد حاشیه حذف ارز 4200 تومانی از تحویل کالا را دنبال می کنند/حذف ارز ترجیحی قانون است.

علیرضا نظری نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیار آفتاب؛ وی گفت: از مجموع 25 قلم کالایی که قبلا ارز ترجیحی دریافت کرده بودند، حذف ارز ترجیحی برای 19 قلم کالا در سال های اخیر صورت گرفته و بازار تقریباً در حال تطبیق با این تغییرات و تعادل بین قیمت ها و قدرت خرید است. . اشکال مختلف شکل می گیرد.

وی ادامه داد: برای حذف ارز ترجیحی از 6 قلم دیگر با مجوز مجلس دولت، امسال باید 4200 تومان ارز از این چند قلم حذف شود که برخی از این جایگاه ها بسیار مهم و برخی مانند گندم و نان . مربوط به جدول پرطرفدار است که یارانه 4200 تنی ارز حذف می شود و در بخشی که خوراک دام و مواد اولیه دام محسوب می شود مانند ذرت، جو و آرد سویا چه آثار و عواقبی خواهد داشت.

نظری گفت: علی ایحال برنامه های ارائه شده از سوی دولت را نیز هماهنگ کرده است و اعلام آمادگی دستگاه های نظارتی برای تعدیل این قیمت ها باید اجرایی شود تا ارز 4200 تومانی به گونه ای حذف شود که کمترین تبعات منفی را داشته باشد. .


76d6041c 0ef6 48e4 a4bf 8e5592dac4f8 خبر خاکستری

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس همچنین در رابطه با افزایش قیمت برخی کالاهای اساسی و مواد اولیه در هفته های اخیر گفت: با توجه به اخبار ضد و نقیض و حواشی لغو ارز 4200 تومانی، عده ای از بازاریابی محصولات خودداری می کنند. می توان گفت در کشور کمبودی در زمینه تولیدات اساسی نداریم اما کمبود عرضه و انحراف بازار و ایجاد نوسانات قیمت فضا را بر دوش مردم سنگین کرده است که نظارت جدی تری را می طلبد.

نماینده مردم خمین گفت: بیشتر توجه کنید..

نظری خاطرنشان کرد: با توجه به انتزاع بخش تجارت کشاورزی از وزارت صمت و الحاق آن به وزارت جهاد کشاورزی و همچنین بخشی که به وزارت صمت برمی گردد، اگر اراده جدی وجود داشته باشد، به نظر می رسد فشار کوچکی بر مردم وارد می شود. این انتقال باید از 6 کالای دیگر انجام شود که ارز مورد نظر را دریافت کرده اند، اما این امر مستلزم نظارت و دقت بیشتری است.

ارز 4200 تومانی یکی از بی‌اهمیت‌ترین تصمیم‌های اقتصاد ایران بود که به دلیل نظارت ضعیف و عدم مدیریت توزیع منجر به پرداخت این ارز که در ابتدا قرار بود از مردم حمایت کند، منجر به کوچک شدن توده‌ها شد. مجوزی که مجلس در قانون بودجه سال 1401 به دولت داده است، دولت سیزدهم بر حذف این رانت کلان از اقتصاد کشور اصرار دارد، اقدامی که به دلیل تاثیرگذاری بر اقتصاد کشور از آن به جراحی اقتصادی تعبیر می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید