هدف دولت از جراحی های اقتصادی ضد فساد و رانت اقتصادی بحث «لغو ارز و یارانه» نیست.


ساعت: 16:34
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۲/۲۳
کد خبر: 1838505

فاطمی استاندار یزد هدف دولت از جراحی اقتصادی را مبارزه با فساد و رانت خواری خواند و گفت: بحث حذف ارز و یارانه مطرح نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا ، مهران فاطمی استاندار یزد در سخنانی پیش از خطبه های نماز جمعه امروز یزد با اشاره به طرح ارتقای یارانه ها در کشور گفت: دو ارز دیگر در ادبیات اقتصادی شنیده می شود: ارز ترجیحی و نیم. ارز «ه. نصف ارز 24000 تن و ارز ترجیحی 4200 تن است و بین این دو 20000 تن اختلاف وجود دارد.

وی با بیان اینکه در سال 97 برای 25 قلم کالای اساسی مورد نیاز مردم که قیمت آنها عادی است و نباید به مردم ظلم شود، ارز ترجیحی را به جای نیمی از ارز ترجیح دادند، گفت: به جای دلار 24 هزار تومان یا نصف ارز. از کالاها باید وارد شود، کالا با ارز 4200 تنی وارد می شود. در این شرایط حدود 9 تا 11 میلیارد دلار از سوی دولت برای واردات این کالاها به کشور تامین شد که پس از آن مقرر شد 17 قلم کالا و 8 قلم آن شامل دام، جو، سویا، ذرت، روغن غلات حذف شود. و روغن های خوراکی، تجهیزات پزشکی و دارو با این ارز وارد کشور می شود.

فاطمی ادامه داد: سال گذشته مسئولان اعلام کردند 9 میلیارد دلار نمی توان برای واردات این کالاها هزینه کرد و حدود 18 میلیارد دلار نیاز داریم که با توجه به شرایط اقتصادی کشور و بدهی های باقی مانده از دولت قبل ادامه خواهد داشت. «این روند مشکلاتی را برای دولت در تصمیم گیری در مورد جراحی اقتصادی ایجاد کرده است.

وی گفت: در دولت سیزدهم اساس برنامه ریزی بر مبنای تغییر است و این دولت به دنبال اجرای این مهم در عرصه های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و… است.

وی ادامه داد: بحث اصلاحات عمیق اقتصادی یکی از برنامه های اصلی این دولت است که از همان ابتدا برای تحقق آن تلاش کرده است.

استاندار یزد بر اهمیت موضوع تحول اقتصادی تاکید کرد و گفت: اصلاحات عمیقی که در حال انجام است محورها و مشکلات مختلفی دارد که اولین آن اصلاح یارانه ها است که متاسفانه با توجه به یارانه سالانه 100 میلیارد دلاری انرژی. و کالاهای اساسی نرخ رشد اقتصادی تقریباً صفر است.

وی ادامه داد: اصلاح ساختار بودجه کشور، اصلاح ساختار تجارت و ترانزیت، اصلاح تولید، سرمایه گذاری و اشتغال و در نهایت موضوع فقرزدایی و حمایت از اقشار آسیب پذیر از دیگر محورهای این برنامه است. اصلاحات و تحول اقتصادی».

استاندار یزد با اشاره به اینکه نقشه راه اقتصادی مردم با دو رویکرد بدون فقر و بدون تورم به تصویب شورای هماهنگی مراجع سه گانه رسیده است، گفت: بحث مردمی شدن و توجیه یارانه ها است.

فاطمی علت این امر را نحوه توزیع یارانه به افراد عنوان کرد و افزود: در چرخه اقتصادی یارانه به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان پرداخت شده و یا در زنجیره یارانه پرداخت شده است. اگر اکنون هدف قطع شدن دست دلالان است، یارانه مستقیماً به دست مصرف کنندگان که مردم هستند می رود.


حذف ارز و یارانه مشکلی ندارد

وی با اشاره به اینکه بحث حذف ارز و یارانه نیست، گفت: میزان یارانه ها نه تنها کاهش نمی یابد، بلکه افزایش هم پیدا می کند و مردم تصمیم می گیرند که کدام محصول را انتخاب کنند و نیازی به خرید هیچ محصولی از هر کیفیتی ندارند. در نتیجه یک محیط رقابتی برای تولید کنندگان وجود دارد.

استاندار یزد علاوه بر بررسی ساختار بودجه 1401 و منابع مالی دولت، خرید ارز آزاد و افزایش پایه پولی کشور را مورد توجه قرار داد و گفت: در این موارد در سطح جهان رو به افزایش است.

فاطمی گفت: موضوع خشکسالی جهانی و جنگ اوکراین باعث افزایش قیمت دانه های روغنی، سویا، گندم، ذرت و حبوبات شده است. علاوه بر این، همسایگی ایران با 15 کشور و وجود 1500 کیلومتر مرز زمینی و صدها کیلومتر مرز آبی، خود باعث افزایش قاچاق و انباشت کالاهای مهم و اساسی می شود.

وی با اشاره به وجود مرزهای مختلف زمینی و آبی با کشورهای همسایه و همچنین تفاوت فاحش قیمت کالاهای اساسی با آن کشورها، گفت: تنش قاچاق و انباشت کالاهای اساسی در ایران بسیار زیاد است و در سایر کشورها نیز وجود دارد. ایران بهشت ​​قاچاقچیان است.

استاندار یزد با اشاره به نقش دلالان گفت: سوء استفاده دلالان از ارز دولتی و فروش کالا به مردم به قیمت آزاد به خودی خود عاملی است که بیشتر به تولیدکننده آسیب می رساند.

فاطمی ادامه داد: افراد متمول جامعه بیشتر از یارانه استفاده می کنند و دهک های پایین تر که نمی توانستند کالای مورد نیاز خود را تامین کنند مجبور شدند کمتر از کالاهای اساسی استفاده کنند.

علاوه بر تبیین علت تفاوت مصرف سرانه کالا در بین اقشار مختلف جامعه؛ وی بی عدالتی، عدم شفافیت و رانت خواری را از مشکلات این روش اقتصادی دانست و گفت: دولت وارد شد تا این مسیر غلط را اصلاح کند تا این شیوه ناعادلانه یارانه را اصلاح کند.

استاندار یزد در بخشی دیگر از سخنان خود به دلیل عدم پرداخت یارانه به حساب برخی از سرپرستان خانوار پرداخت و گفت: افرادی که اخیرا ازدواج کرده یا طلاق گرفته اند، افرادی که از ابتدا ثبت نام نکرده اند و متولدین 99 به بعد می توانند جهت ثبت اعتراض به سامانه هدفمندی یارانه ها به نشانی www.refahi.ir مراجعه کنند.

فاطمی گفت: افرادی که از دریافت یارانه خودداری کرده اند، قطع یارانه ها و افرادی که در سه دهک پایین هستند و به اشتباه در دهک های بالا ثبت نام کرده اند می توانند با استناد به سامانه حمایت معیشتی اقدام کنند. “جوجه ها.

وی با اشاره به اینکه یارانه نان و دارو به خود مردم تعلق نمی گیرد، گفت: در این موضوع یارانه به خود نانوایان تعلق می گیرد و نان با همان قیمت قبلی به دست مردم می رسد.

استاندار یزد درباره هزینه زندگی نیز گفت: افزایش قیمت برای یک خانواده چهارنفره 800 هزار تن است در حالی که قیمت تمام شده بین یک میلیون تا 600 هزار تن تا یک میلیون است و بر اساس دهک های مختلف 200 هزار تن در اختیار مردم قرار می گیرد. سرپرست خانوار.

فاطمی در تشریح کالاهای الکترونیکی ضروری گفت: این کارت مانند کارت بنزین است و فقط با این یارانه قابل خرید است نه نقدی که دو مزیت اصلی دارد؛ توزیع این کاربرگ ها باعث افزایش نقدینگی در جامعه نمی شود، بنابراین تورم افزایش نمی یابد و مزیت دوم این است که با توجه به سرانه مصرف هر خانوار و نیاز آنها به کالاهای اساسی، مردم برای خرید و ارزش مردم اعتبار می گیرند. . سهم و یارانه مبلغ تقسیم شده آنها در زمان خرید و در سالهای مختلف تغییر نمی کند.

استاندار یزد با تاکید بر اینکه موضوع وفور کالا و تامین کالاهای مورد نیاز مردم در راس این برنامه قرار دارد، گفت: قیمت کالاهای انحصاری در دست تولیدکننده است و با آزادسازی قیمت، فضای رقابتی ایجاد می شود. بین تولیدکنندگان ایجاد می شود که کیفیت بالا را به مردم ارائه می دهند.

انتهای پیام/ خ

دیدگاهتان را بنویسید