تبیین سیاست های اصلاحی اقتصادی رمز موفقیت جراحی اقتصادی است/ ضرورت تعیین سخنگوی اقتصادی در دولت


ساعت: 22:34
تاریخ انتشار: 1402/02/25
کد خبر: 1839115

این کارشناس اقتصادی گفت: سیاست های ابلاغی در مورد طرح تحول اقتصادی قابل قبول و قابل دفاع است چرا که نه تنها مفاسد اقتصادی و فشار اقتصادی بر مردم را کاهش داد، بلکه کسری بودجه دولت را نیز کاهش داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دکتر بهنام آزادی، اقتصاددان و مدرس دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل در گفتگو با سبلان ماوی به موضوع هدفمندی یارانه ها اشاره کرد و گفت: این برنامه مهم و حیاتی یکی از برنامه های اصلی دولت و مجلس است که در راستای اصلاحات اقتصادی در حال اجراست.

وی به سیاست اقتصادی دولت روحانی و ارز ترجیحی اشاره کرد و گفت: این سیاست منجر به افزایش تورم، رانت، مفاسد اقتصادی شده و در کنار آن بودجه ملی توسط عده ای سودجو و دلالان با ارزهای مختلف و قاچاق کالا به یغما رفته است. “او داشت راه می رفت.

آزادی به وضعیت اقتصادی از سال 97 اشاره کرد و گفت: امسال اقتصاد کشور تحت شدیدترین تحریم ها قرار داشت و بی برنامگی دولت فشار اقتصادی دشمنان را نیز افزایش داد.


او گفت: تحریم ها. کالاها، فناوری ها، افراد، شرکت ها، صادرات و واردات بشدت تحت تاثیر قرار گرفته و تحریم نفتی صادرات رگه و ارز اقتصادی کشور را با مشکل مواجه کرده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در آن زمان عرضه و تقاضا در کشور مطابقت نداشت، گفت: ناآرامی های داخلی نیز این موضوع را تشدید کرده است.


عدم کنترل ارز ترجیحی زمینه را برای گسترش پدیده قاچاق در کشور فراهم می کند.

وی با اشاره به توزیع ارز ترجیحی در طول سالیان متمادی برای عبور از بحران و کاهش فشار اقتصادی و تثبیت قیمت کالاها گفت: برخی سودجویان با استفاده از رانت های موجود اقدام به غارت بیت المال و واردات کالاهای قابل تولید کشور کردند. «آنها عملاً باعث رکود تولید، افزایش بیکاری و ورشکستگی مغازه‌های تولیدی شدند.

استاد دانشگاه آزاد اردبیل گفت: ارز ترجیحی نه تنها مشکل کشور را حل نکرد، بلکه پدیده ای به نام قاچاق کالا با نرخ ارز مصوب دولت به خارج از کشور و سود کلان افراد خاص را تشدید کرد.

وی از جمله به قاچاق شکر اشاره کرد و گفت: شکری که با ارز ترجیحی 3000 تنی به دست مصرف کننده داخلی می رسید، قاچاق و 30 هزار تن از مرزها مبادله می شد که سود کلانی نصیب قاچاقچیان می شد. در حالی که بیت المال بود و در واقع از جیب مردم غارت شد.

آزادی با بیان اینکه دولت قبل با عدم کنترل و کنار گذاشتن شرایط نتوانست بازار را متعادل کند، گفت: افزایش قیمت ارز توجیهی اقتصادی برای صادرات کالاهای داخلی به خارج از کشور است.

وی به پیامدهای ارز ترجیحی اشاره کرد و گفت: مشکل کار کارشناسی و منطقی این بود که تبعات ارز ترجیحی پس از اجرایی شدن مشخص شد و دولت ضمن کنترل شرایط، اثرات منفی آن را کاهش داد تا ارزش ارز را تقویت کند. پول ملی. ممکن است.”

رئیس مدرسه سما اردبیل با بیان اینکه از سال 97 شاهد افزایش قیمت ها بوده ایم، گفت: کالاهای مصرفی، اساسی و سرمایه ای به ویژه مسکن و خودرو به شدت افزایش یافته و از کنترل دولت خارج شده است.

وی افزایش نقدینگی را ناشی از افزایش نقدینگی در جامعه دانست و گفت: افزایش قیمت برخی کالاها شکاف قابل توجهی در جامعه ایجاد کرده است.

آزادی گفت: در صورت اتخاذ تدابیر اقتصادی، اجتماعی و سیاسی از قاچاق جلوگیری می شود و از انتقال میلیاردها دلار کالای یارانه ای به خارج از کشور جلوگیری می شود.

وی همچنین به قیمت آرد در بازارهای جهانی اشاره کرد و گفت: کنترل قیمت آرد سیاست خوبی است اما تبعات آن نادیده گرفته شده است.

این کارشناس اقتصادی با وجود اینکه قاچاق آرد به خارج از کشور منجر به غارت بیت المال شد، گفت: با کمی ممارست و کار کارشناسی می شد این تبعات را به راحتی کاهش داد.

وی به محصولات غذایی و قاچاق آن به خارج از کشور اشاره کرد و گفت: محصولات وابسته به کالاهای اساسی با ارز ترجیحی تولید می شد و به راحتی با قیمت پایین تهیه و حمل می شد که سود کلانی نصیب قاچاقچیان و سوداگران می شد. در واقع می توان گفت اجناس تولید شده برای مردم کشور با قیمتی بسیار کمتر برای مصرف کنندگان کشورهای دیگر قاچاق می شد و دست مردم کشورمان از این کالاها کم است.

آزادی دلیل اصلی قاچاق مواد غذایی از خارج از کشور را قیمت پایین مصرف کننده دانست و گفت: پایین بودن قیمت مواد غذایی در کشور نسبت به بازارهای جهانی مهم ترین انگیزه قاچاق بدون اطلاع از استفاده از ارز ترجیحی و یارانه است. برای تولید: «خریدار که در واقع بیت المال بود، محصولات را در کشور ارزان‌تر کرده بود.

وی با بیان اینکه در اصلاح اقتصادی این موارد حل می شود، گفت: توزیع یارانه ها به صورت مستقیم بین مردم اگرچه قیمت ها را برای مصرف کننده واقعی می کند، اما در عمل افراد با قدرت خرید بالا می توانند کالاهای مورد نیاز خود را توزیع کنند، مانند یارانه اعطایی، ضمن اینکه انگیزه قاچاقچیان را برای تجار حذف می کند زیرا به نفع آنها نیست زیرا قیمت ها مطابق با بازارهای جهانی است.


اصلاحات اقتصادی کسری بودجه دولت را کاهش می دهد

وی با بیان اینکه اصلاحات اقتصادی کسری بودجه دولت را نیز کاهش می دهد، گفت: با کاهش کسری بودجه تا حدودی از فشارهای مالیاتی و نیاز به چاپ اسکناس جدید کاسته می شود و این امر باعث تقویت پول ملی نیز می شود.

وی با بیان اینکه پیگیری سیاست های اقتصادی دولت قبل آستانه تحمل جامعه را پر می کند، گفت: ادامه سیاست های دولت های گذشته اقتصاد کشور را نابود می کند، بنابراین دولت به همراه مجلس به این نتیجه رسیدند که پایان دادن به بیت المال غارت شده و با هدایت یارانه ها، ضمن افزایش یارانه ها، اقتصاد کشور را از بین ببرد. قدرت خرید اقشار متوسط ​​و پایین جامعه در واقع موجب تقویت پول ملی می شود و در آینده ای نه چندان دور راه را برای شکوفایی اقتصادی و شکوفایی ملت هموار می کند.

این کارشناس اقتصادی اردبیلی با بیان اینکه فشارهای تورمی در تابستان کاهش می یابد، گفت: کاهش قیمت ها به دلیل وفور محصولات کشاورزی در این فصل به طرح اصلاح اقتصادی کمک می کند چرا که تابستان و برداشت محصولات کشاورزی نیاز به واردات را کاهش می دهد و به وفور منجر می شود. کالاهای اساسی در بازار داخلی که مایه آرامش مردم خواهد شد و مردم آمادگی بیشتری برای ادامه این وضعیت در طول سال خواهند داشت.


لزوم تعیین سخنگوی اقتصادی در دولت

وی خواستار معرفی سخنگوی اقتصادی دولت شد و گفت: باید سیاست های اقتصادی دولت برای مردم تبیین شود تا با هماهنگی تیم اقتصادی و نشست های کارشناسی با کارشناسان اقتصادی، کارشناسان اقتصادی و کارشناسان امور اقتصادی بهتر و آرام تر پیش رود. رسانه ها. “

آزادی با بیان اینکه روسای کمیته های اقتصادی، برنامه و بودجه، صنعت و معدن باید منسجم تر عمل کنند، گفت: تبیین نتایج جلسات، راهکارها و راهکارهای مردم همیشه مفید است.

وی همچنین به دهک ها اشاره کرد و گفت: در صورتی که سیاست های ابلاغی از سوی مسئولان کشور به درستی و به موقع اجرا شود و یارانه های پیش بینی شده اعمال و به دهک های مختلف پرداخت شود، چرخه طبقه پایین و متوسط ​​کوچک می شود. و عموم مردم از رفاه و قدرت خرید بالاتری برخوردار خواهند شد و عدالت در وضعیت اقتصادی بهتر خواهد بود.

آزادی بیان کرد: سیاست های ابلاغی در خصوص طرح تحول اقتصادی در کل برنامه قابل قبول و قابل دفاع است که در هر صورت به نفع عموم مردم است زیرا باعث کاهش قاچاق کالا، ارز و رانت می شود که در نتیجه باعث کاهش مفاسد اقتصادی و کاهش فشار اقتصادی می شود. روی مردم

این کارشناس مسائل اقتصادی رمز موفقیت اصلاحات اقتصادی را شفافیت کارکنان با مردم دانست و گفت: توزیع عادلانه یارانه ها بین مردم باعث کنترل قیمت ها، نقدینگی در جامعه، تورم می شود که این امر موجب اصلاح بودجه و کاهش کسری آن می شود. در میان مدت وضعیت اقتصادی کشور بهبود خواهد یافت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید