مشکلات اقتصادی امروز نتیجه سیاست های غلط دهه های اخیر است/ تصمیمات اصلاحی دولت را برای مردم تشریح کنید.


ساعت: 14:50
تاریخ انتشار: 1401/02/16
کد خبر: 1836708

ابوترابی گفت: در دهه های اخیر سیاست های پولی و مالی دولت ها در راستای رشد اقتصادی بی اثر بوده و دولت سیزدهم به دنبال اصلاح این سیاست ها است اما باید دستور کار اصلاح ساختاری برای تغییر شاخص های اقتصادی به درستی برای مردم تبیین شود. “

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام محمد حسن ابوترابی امام جمعه موقت پایتخت در خطبه های نماز جمعه این هفته تهران گفت: نظام اسلامی و دینی است. قوانین مبتنی بر آموزه های آشکار است.

وی افزود: از دیدگاه امیرالمومنین(ع)، دو آرمان و هدف بلند سیاست و حکومت داری، فراهم آوردن زمینه تربیت و پاسخگویی به نیازهای مادی و معنوی انسان و خلاصه توسعه انسانی و بنای توسعه و پیشرفت مدرن در پرتو زیبایی مدیران عالی و میانی جامعه به عدالت، تقوا، اراده و عزم در فهم معارف قرآن و عترت تحقق خواهد یافت، لذا پس از تبیین اهداف اصلی. امیرالمؤمنین مالک اشتر را به تقوا توصیه کرد.

ابوترابی با بیان اینکه سیاست منهای عدالت در تفکر انقلابی علی(ع) معنا ندارد، گفت: از دیدگاه امیرالمومنین(ع) درجه تقوای هر انسانی به درجه سنجیده می شود. از بندگی و توجه او به احکام الهی. کسي که احکام الهي را بر هر سؤالي ترجيح دهد، نماد تقواي الهي است.

خطیب نماز جمعه تهران با تاکید بر اینکه تصمیمات باید بر اساس پشتوانه علمی و کارشناسی باشد و قابل دفاع باشد چرا که این امر نشان دهنده نقش محوری قرآن کریم و قانون مداری است، گفت: اگر مسئولان ارشد به الهی پایبند نباشند. سنت ها، رابطه ارگانیسم جامعه رابطه با تعهدات را ضعیف می کند. این امر مسئولیت ما را بسیار سخت می کند و باید در تصمیم گیری ها دقت کنیم.

وی افزود: تمام اقتدار جمهوری اسلامی بدون استثنا حاصل پیوند نزدیک مسئولان و مردم با قرآن و عترت است. در دفاع مقدس به قرآن گوش دادیم و این مرجع بزرگ ایجاد شد. در عرصه هایی که امروز نظام اسلامی بر آن حاکم است، دستاورد عمل به احکام الهی و اوامر خداوند متعال است.

ابوترابی با بیان اینکه اگر سعادت دنیوی و اخروی را می خواهیم، ​​باید همه تلاش کنیم اعم از مدیران و مسئولان کشور و مردم، ارتباط خود را با کلام وحی تقویت کنیم. مثلاً نتیجه ای جز تنگناهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نخواهد داشت. در این راستا تصمیماتی با بالاترین مانع علمی و کارشناسی و قابل دفاع در مجامع علمی باید توسط مسئولان کشور اتخاذ شود.

خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان برخی افراد مسئول در نظام حتی در سطوح پایین رفتاری مشاهده شده اند، گفت: این گونه اقدامات باید توسط مسئولان آموزش عالی رصد و بررسی شود. . عدل و تقوا رمز حاکمیت دینی در نظام سیاسی است که مبتنی بر اندیشه امیرالمومنین است و کارکنان باید بر نهادهای تحت حاکمیت خود نظارت دقیق داشته باشند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه راهپیمایی روز قدس امسال با شکوهی متفاوت برگزار شد، گفت: این راهپیمایی نویدبخش وحدت امت اسلامی برای حمایت از آزادی قدس است. قدس اعظم و نماز جمعه شهر قدس حضور داشتند که برای دشمنان مسلمانان بسیار دلگرم کننده و نشانه یأس و ناامیدی بود.

وی افزود: به فرموده رهبر معظم انقلاب امروز اراده شکست ناپذیر ملت فلسطین جایگزین ارتش شکست ناپذیر رژیم صهیونیستی شده است. در گذشته رژیم در حال تهاجم بود و سه کشور عربی مصر، اردن و سوریه را در مدت شش روز شکست داد و اراضی اشغالی بیش از سه برابر سه برابر شد، اما امروز این تهاجم به یک موضع کاملاً دفاعی تبدیل شده است و وضعیت کاملا تغییر کرد انجام دادن.

ابوترابی تاکید کرد: امروز ملت فلسطین، قهرمانان غزه و مردان و زنان فلسطینی کرانه باختری و مردم فلسطین ساکن در سرزمین های اشغالی متحد هستند و این وحدت، انسجام و امید به آینده دستاورد آن است. مقاومت به مردم فلسطین این پیام را می دهد که امت اسلامی در کنار شما هستند و امیدوارند این بار تا سرنگونی رژیم صهیونیستی ادامه داشته باشد.

خطیب نماز جمعه پایتخت با اشاره به تصمیم اخیر دولت مبنی بر لغو یارانه آرد، گفت: مواجهه با مشکلات و چالش های اقتصادی، گفت: باید تعامل و گفت و گو جدی صورت گیرد و برای خروج از بن بست، باید در مورد مسائل اقتصادی با حمایت جامعه علمی و نخبگان سیاسی تصمیم گیری شود.

وی با تاکید بر اینکه تیم اقتصادی دولت باید بر این امر تمرکز کرده و با همکاری نخبگان سیاسی و علمی کشور سرمایه گذاری کند، تاکید کرد: این امر نیازمند مدیریت خوب و مجرب، صبور و عاقل و با انگیزه و شجاع است.

ابوترابی همچنین با بیان اینکه دولت محترم مصمم به اصلاح ساختار و نتایج اقتصادی کشور است چرا که امروز بیش از گذشته به اصلاح ساختاری نیاز داریم، گفت: در این راستا بسیار ضروری است و نمی توان آن را نادیده گرفت اما باید به روشنی برای مردم تبیین شود مصائب اقتصادی امروز نتیجه سیاست های غلط دهه های اخیر است و عبور از این تنگناها نیازمند برنامه و اعتماد مردم به ملت و نظام و عزم راسخ برای تغییر است.

وی با تاکید بر اینکه سیاست پولی کشور بدون تردید باید اصلاح شود، خاطرنشان کرد: سیاست چاپ و توزیع پول و سیاست پولی انبساطی آثار زیانباری بر تولید و رشد اقتصادی دارد و یکی از عوامل اصلی بی ارزش شدن اقتصاد ملی است. اگر سیاست پولی انبساطی، رشد پایه پولی و وام دهی بانک مرکزی از هم جدا می شد و می توانست رشد اقتصادی را تقویت کند، امروز هیچ کشوری با مشکل اقتصادی مواجه نمی شد.

خطیب نماز جمعه تهران گفت: مقامات ارشد دولتی و شخصیت های اقتصادی باید از طریق رسانه ملی به مردم توضیح دهند که سیاست های رشد پولی در سطح محدود و باثبات و متناسب با رشد اقتصادی می تواند نقش موثری در کنترل تورم داشته باشد. این سیاست در مورد مردم در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت نیاز به توضیح دارد.

وی افزود: بی‌تردید می‌توان اذعان داشت که در دهه‌های اخیر سیاست‌های پولی و مالی دولت‌ها در راستای رشد اقتصادی بی‌اثر بوده است و دولت محترم نیز تشخیص می‌دهد که نیاز به اصلاح این سیاست‌ها دارد، اما دستور کار اصلاحات ساختاری تبیین شده است. شاخص برای مردم

ابوترابی گفت: ابتدا طراحی سیستم بودجه ای مناسب یعنی. نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر نتیجه در پاسخ به سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری و تاکیدات مکرر ایشان باید در دستور کار قرار گیرد و کارشناسان و مدیران مدعو باید در جریان باشند و مردم نیز در جریان باشند و نظام برنامه اصلاح بودجه دولت به‌طور شفاف تبیین شود. دوم اینکه مدیریت صحیح درآمدهای نفتی و فراهم شدن زمینه جهت هدایت این درآمدها به صندوق توسعه ملی نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

وی تاکید کرد: مردم باید از تصمیمات اصلاحی مطلع شوند و اگر دولت تصمیم دارد نحوه پرداخت یارانه ها را اصلاح کند که این خواسته امروز دولت است، باید قبل از اجرای طرح، مردم را از نحوه جبران یارانه آگاه کنند. زیرا مردم باید در کنار دولت باشند تا اصلاحات اقتصادی در کشور به درستی اجرا شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید