امروز صنعت و اقتصاد کشور تاوان تصمیمات غلط دولت قبل را می پردازد

ساعت: 09:55
تاریخ انتشار: 14/10/1400
کد خبر: 1797054

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با خبرنگار دانا:

عضوکمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه دولت قبل با آزمون و خطا مشکلات زیادی برای تولید و اقتصاد کشور ایجاد کرد و به فروش 4200 تنی ادامه داد، گفت: نه مواد اولیه ارزان قیمت دام در اختیار تولیدکنندگان قرار می گیرد و نه کالاهای اساسی. قیمت های مناسب به دست مردم رسید.

احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یازدهم در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ درباره ارز 4200 تومانی گفت: این سیاست شاید روی کاغذ خوب به نظر برسد اما در عمل شکست خورده است. و نتایج نامطلوب آن امروز. برای همه مشخص شده است.

وی افزود: طبق نظر کارشناسان 427 هزار میلیارد تن فولاد به صورت ارز ترجیحی 4200 تنی پرداخت شد اما دامداران مواد اولیه دام را با قیمت مناسب دریافت نکردند و کالاهای اساسی ارزان به دست مردم نرسید. این واقعیت ها نشان می دهد که سیاست نرخ ترجیحی ارز شکست خورده است.

یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این سوال که چرا سیاست ارز ترجیحی شکست خورد، گفت: خلأهای اجرایی مختلفی داریم که مشکلاتی را به دنبال دارد. عدم ارتباط یکپارچه بانک های اطلاعاتی در گمرک، وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و غیره. راه هایی برای دور زدن قوانین ارائه می دهد. این شرایط منجر به از دست رفتن منابعی می شود که برای حل مشکل باید در نظر بگیریم.

ارکانی گفت: متأسفانه واردکنندگان برای واردات مواد اولیه دام ارز دولتی دریافت کردند اما به دلیل تفاوت قیمت ها، واردات آنها به بازار آزاد ختم شد. در نتیجه نه مواد اولیه ارزان قیمت دام و نه کالاهای اساسی با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گرفت.

دولت برای حمایت از ضعیفان چه باید بکند؟ او گفت. ما باید راه مناسبی برای رسیدن به اهداف مورد نظر پیدا کنیم.» به عنوان مثال در این حوزه می توانیم همان کاری را انجام دهیم که در حوزه انرژی و یارانه مردم انجام دادیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: پرداخت یارانه مستقیم به مردم بهترین راه حل است و فقط باید تا پایان زنجیره یارانه پرداخت شود. مسئولان اجرایی دولت قبل با آزمون و خطا مشکلات زیادی برای تولید و اقتصاد کشور ایجاد کردند و به فروش 4200 تنی ادامه دادند.

ارکانی ادامه داد: با ارز دولتی کالاهای زیادی وارد نمی شود و ارز 4200 تنی شامل کنجاله سویا، دارو و برخی کالاهای دیگر است اما در همان بخش ها تولیدکنندگان تحت تاثیر سیاست ترجیحی قرار گرفته اند.

وی افزود: وقتی مواد اولیه دام با ارز ملی وارد می شود دامدار رغبتی به تامین مواد اولیه دام ندارد. از سوی دیگر مواد اولیه دامی وارداتی با ارز ترجیحی در بازار آزاد عرضه می شود. بنابراین کشاورز نمی تواند محصولات خود را با قیمت مناسب در اختیار مصرف کننده قرار دهد. به این ترتیب شاهد هرج و مرج در کشور هستیم.

یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه بسیاری از دام های مولد به کشتارگاه می روند، گفت: به این دلیل است که دامدار توان نگهداری از دام را ندارد.

ارکانی با اشاره به شکست سیاست ارز ترجیحی و ضعف جدی در اجرا، گفت: ما در کشورمان از این سیاست های غلط کم نداریم. متأسفانه افرادی که در حوزه اقتصادی مسئولیت می‌پذیرند، اکثراً افراد نظری و دانشگاهی هستند که با فضای کار اجرایی و واقعیت‌های عینی در فضای اداری کشور آشنایی ندارند و مردم تاوان آن را می‌پردازند.

وی گفت: این افراد در تلاش هستند تا طی آزمون و خطا با روند اجرایی کشور آشنا شوند که ضرر و زیان زیادی را برای کشور می طلبد. واقعیت این است که روی کاغذ این سیاست‌های شکست‌خورده زیبا به نظر می‌رسند، اما ضعف‌های آن در اجرا آشکار است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید