امروز اقتصاد ما پیرو اقتصاد بیمار دولت های قبلی است/ فعالیت بانک ها خارج از سیستم بانکی به اقتصاد آسیب می زند.


ساعت: 09:22
تاریخ انتشار: 08/03/1401
کد خبر: 1905613

یکی از اساتید اقتصاد دانشگاه تهران با برشمردن مشکلات اساسی نظام بانکی که باید برای اصلاح در اولویت قرار گیرد، گفت: اقتصاد امروز ما پیرو اقتصاد بیمار دولت‌های گذشته و لزوم عدم فعالیت بانک‌ها خارج از سیستم بانکی است. و مضرات این عملکرد برای اقتصاد کشور همچنین بر لزوم اصلاح نظام بانکی و تقویت نظارت بر بانک ها تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در روزهای اخیر در جلسه شورای هماهنگی بانک ها به بررسی وضعیت نابسامان تامین مالی در اقتصاد و ضعف قوانین علاوه بر آن پرداخت. ناهماهنگی تاریخی نظام بانکی وی اعلام کرد: یکی از طرح های اصلاح اقتصادی که در دستور کار ستاد دولت قرار گرفته است، اصلاح شبکه بانکی کشور است که وزارت اقتصاد برای آن تلاش زیادی می کند.

وی تصریح کرد: باید با همت کارشناسان و مدیران شبکه این اصلاحات را انجام دهیم، اجازه نخواهیم داد روند پس از گذشته تغییر کند و انجماد نقدینگی رفع شود و به موازات آن ساخت و تولید مجدد نقدینگی انجام شود. جریان شبکه بانکی باید دستور داده شود. کار سیاستمداران را بگذارید.

بیشتر بخوانید:
اجرای طرح های اقتصادی با اصلاح نظام بانکی/عدم تعادل سیستم بانکی. باری بر دوش اقتصاد است

سخنگوی اقتصادی دولت خطاب به بانک ها گفت: موضوع اداره کشور را نمی توان با سهل انگاری و سهل انگاری پیگیری کرد و باید مالکیت بخش خصوصی به رسمیت شناخته شود بدهی شبکه بانکی کشور در سال آینده با مجوز سازمان برنامه و بودجه. سازمان.

این در حالی است که امروزه اخذ اعتبار کشاورزی به چالشی برای بانک ها تبدیل شده است و شبکه بانکی باید با تامین مالی و حمایت از تولیدکنندگان مشکل موجود را حل کند و با افزایش رقابت پذیری و جذب نخبگان، کیفیت فعالیت بانک ها کاهش پیدا نکند. کاهش می یابد که تحت تأثیر مسائلی مانند منابع انسانی قرار می گیرد. با این ببرش اصلاحات در نظام بانکی خدمات در شبکه بانکی نیز باید بهبود یابد.


اقتصاد ما امروز از اقتصاد بیمار دولت های قبلی پیروی می کند

ابراهیم رزاقی استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه تهران و از کارشناسان پیشکسوت اقتصادی از جمله اقتصاددان است. سیستم بانکی هشدار داده بود که او در این زمینه حکیم است. وی گفت: V سیستم بانکی کشور امروز بیشترین نیاز به بازگشت به بانکداری اسلامی و خروج از نظام ربوی احساس می شود.

وی ادامه داد: اقتصاد امروز ما پیرو اقتصاد بیماری است که در دولت های گذشته پایه گذاری شده بود و با نگاه لیبرالی برنامه ریزی می شد و اقتصاد امروز شاهد است که بانک ها برای کسب سود به هر وسیله ای راه اندازی شده اند. امروز نیز با همین نگرش به فعالیت خود ادامه می دهند.

وی تصریح کرد: نتیجه افزایش بیش از حد این دیدگاه و عدم سرمایه گذاری در صنایع مادر و فعالیت این بانک ها به عنوان بنگاه اقتصادی و پرهیز آنها از تامین مالی صنایع مولد باعث شیوع بیماری در اقتصاد می شود. و فکر می‌کنم در بازنگری در اهداف تشکیل این بانک‌ها، منابع و فعالیت‌های بانک‌ها باید هر 6 ماه یا برابر با در نظر گرفتن سوگیری آنها نسبت به فعالیت‌های مولد و غیرمولد کنترل شود.


مشکلات اصلی نظام بانکی که باید برای اصلاح در اولویت قرار گیرد

وی به حمایت ها و ارتباطات خاصی که برخی بانک ها را از ورشکستگی باز داشته است اشاره کرد و گفت: علاوه بر طبقه بندی نشدن بانک ها در ساختارهای اقتصادی کشور، تمرکز سود در شهرهای بزرگ و سهولت انجام کار دلالی. در کلانشهرها از نظارت جدی بر مشکلات اصلی نظام بانکی کشور و اولویت ها اصلاح نظام بانکی در حال بررسی است و این اصلاحات باید در اولویت این نظارت های دولت و بانک مرکزی قرار گیرد.

وی هشدار داد: ادامه فعالیت برخی بانک ها به ویژه بانک های خصوصی تاسیس شده در این دهه، بدون نظارت مستمر و موثر، بدون توجه به معیارها و اهداف تاسیس و با نگاه غیرمولد، به نظام اقتصادی کشور آسیب وارد می کند. .

وی در پایان گفت: نظارت دقیق بر سوگیری بانک ها به صورت شش ماهه یا سالانه با توجه به صلاحیت و سوابق افراد فعال در حوزه پولی و بانکی ضروری است و بانک مرکزی باید به شدت عملکرد آنها را زیر نظر داشته باشند. پس با آن اصلاح نظام بانکی علاوه بر افزایش نظارت، آثار این انضباط مالی را می توان در اقتصاد مشاهده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید