ابزار کنترل بانک ها برای بهره برداری از تقاضای مدیریتی در اختیار دولت است/دلالی. نتیجه سیستم غیرشفاف بانکی است


ساعت: 09:48
تاریخ ارسال: 1301/06/13
کد خبر: 1894776

یکی از اعضای کمیته برنامه، بودجه و محاسبات شورای اسلامی گفت: بر اساس اختیارات شورای پول و اعتبار، دولت می تواند بر تمامی سیاست های بانکی نظارت و کنترل کند.

«احسان ارکانی» عضو کمیسیون برنامه، بودجه و برآورد شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وی با اشاره به تاکید رهبر انقلاب مبنی بر ایجاد محدودیت برای فعالیت های غیرمولد و بانکداری بانک ها، گفت: فرمایشات رهبر انقلاب در دیدار اعضای دولت که در ساعت 13:00 اتفاق افتاد. همزمان با هفته دولت بسیار مهم و راهبردی بود و از جمله این نکته بسیار مهم در این بخش، بخش بانکی بود.

وی با اشاره به اینکه رهبر انقلاب در سال های گذشته بارها تاکید کرده اند که اگر به توصیه های ایشان عمل می شد، وضعیت سیستم بانکی کشور اینگونه نبود که امروز است، ادامه داد: یکی از مشکلات بانکی و اقتصادی کشور است. سیستم بانکی که با جذب سپرده‌های مردمی شرایطی را برای توسعه و شکوفایی اقتصادی بخش تولیدی فراهم می‌کند، به دلیل سود و سود کم این نوع سرمایه‌گذاری، سپرده‌های مردم را به سمت میانجیگری و میانجیگری تجاری سوق می‌دهد.

ارکانی با اشاره به اینکه در مقطعی برخی بانک ها در خرید و فروش زمین و املاک بسیار فعال شدند، تاکید کرد: متاسفانه این عملکرد بانک ها نه تنها به تولید لطمه زد، بلکه باعث افزایش تورم شد که تبعات آن عبارت است از همچنان اقتصاد کشور را آزار می دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درخواست رهبری از دولت و سایر نهادها را ایجاد محدودیت در نظام بانکی برای جلوگیری از فعالیت بانکی بانک ها عنوان کرد و توضیح داد: بانک ها باید به سمت پایتخت هدایت شوند. از طرق قانونی حرکت و حمایت از تولید برای جلوگیری از ورود آنها به بخش های غیر تولیدی.

ارکانی با اشاره به اینکه متأسفانه بانک ها از تولید حمایت نکردند بلکه به عنوان تخریب کننده تولید عمل کردند، گفت: کارخانجات یا مجتمع های تولیدی که به دلیل نوسانات اقتصادی و تعرفه های گمرکی دچار مشکل شده بودند شاهد بودند که بانک ها به سرعت این واحد تولیدی را اجرا کردند و این واحد تولیدی را مصادره و آن را به حراج گذاشتند. تجهیزاتی که منجر به تعطیلی واحد تولیدی و بیکاری کارکنان آن شده است.

این نماینده مجلس توضیح داد: نگاه نظام بانکی به تولید، حمایت و ارزش افزوده نیست، بلکه نگاه به واحدهای تولیدی و تولیدی، اعتبار و بدهکاری است.

مهمترین ابزار کنترل بانکی در اختیار دولت است

ارکانی با اشاره به اینکه بانک مرکزی متولی اصلی نظارت بر کارایی بانک ها است، تاکید کرد: در دولت بانک مرکزی را داریم که وظیفه اصلی آن نظارت بر سازوکارهای سرمایه گذاری و استفاده از سپرده های مردمی در بانک ها برای حمایت از تولید و تولید است. ایجاد این اشتغال است.

وی با اشاره به اینکه در صورت انجام دقیق وظایف نظارتی بانک مرکزی، نظارت مستمر بر فعالیت بانک ها امکان پذیر می شود، تصریح کرد: باید مشخص شود که سرمایه های مردم در کجا و چگونه هزینه می شود؛ بنابراین باید به این موضوع اشاره کرد که در صورت عدم رعایت قوانین و مقررات، می توان به طور مستمر بر فعالیت بانک ها نظارت کرد. به طوری که هم نرخ سود مردم به آنها برمی گردد و هم سپرده ها در قالب تسهیلات بانکی بین بخش های تولیدی توزیع می شود.

یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه دومین دستگاه موثر برای نظارت بر فعالیت بانک ها، وزارت اقتصاد است، تاکید کرد: وزارت اقتصاد خود نهادی است که می تواند سازوکار کنترل بانک ها را اجرا کند. از عدم ورود به بانک، رئیس وزیر اقتصاد است مجمع عمومی همه بانک ها و همه بانک ها زیر نظر وزارت اقتصاد هستند.

نماینده مردم نیشابور در مجلس با اشاره به جایگاه قانونی شورای پول و اعتبار گفت: بر اساس اختیارات شورای پول و اعتبار، دولت می تواند بر تمامی سیاست های بانک ها نظارت و کنترل کند. این اختیارات دولت است.

هیچ خلاء قانونی برای محدود کردن فعالیت بانک ها وجود ندارد

ارکانی با اشاره به اینکه در صورت وجود خلاء قانونی در این زمینه، دولت باید لایحه را به مجلس ارائه کند، گفت: اگر احکام یا قوانین مناسبی برای جلوگیری از میانجی گری داریم، دولت لایحه ای تهیه و برای تصویب به مجلس ارائه کند. ممنوعیت ورود بانک ها به حوزه بنگاه ها.

وی تصریح کرد: دولت باید تمام سرمایه گذاری های بانک ها را به صورت شفاف اعلام کند، اگر سامانه شفافی برای سرمایه گذاری و تسهیلات بانکی اعلام کند تا مردم در جریان آن قرار بگیرند، سامانه سلف سرویس در بانک ها تقویت می شود. .

یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه دولت هنوز اعلام نکرده است که قانونی در این زمینه اصلاح یا تصویب کنیم، گفت: مجلس بر این اساس است که خلأ قانونی در این زمینه نداریم. اما در اجرای قانون ضعف وجود دارد.» وقتی سیستم بانکی شفاف نیست و تصمیمات خودسرانه گرفته می شود، بانک ها تمایل به دلال شدن دارند.

دیدگاهتان را بنویسید