40 درصد سپرده های بانکی در اختیار اشخاص حقوقی است/ لغو معافیت مالیاتی شرکت های حقوقی از سود سپرده های بانکی در لایحه قانون 1401

ساعت: 13:24
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۱
کد خبر: 1799749

عضوکمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در لایحه بودجه سال 1401 برای اولین بار معافیت مالیاتی موسسات حقوقی از سود سپرده های بانکی لغو شد.

مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی راه دانا؛ وی گفت: بر اساس صورت های مالی منتشر شده، 63 شرکت تولیدکننده کالا و خدمات که در سال های اخیر در رده بهترین شرکت های ایران قرار گرفته اند، حدود 92 هزار میلیارد تن سپرده بانکی در قالب سپرده گذاران بانکی کوتاه مدت و بلندمدت دارند. “

وی خاطرنشان کرد: این میزان سپرده بانکی معادل کل سرمایه بیش از نیمی از شرکت های فعال در بورس اوراق بهادار تهران است. اما جای تعجب است که شرکت ها و بنگاه های برتر کشور مجبور به انجام انواع سرمایه گذاری های جدید، راه اندازی خطوط تولید و غیره باشند. در دستور کار خود، منتظر سود سپرده های بانکی خود هستند.

نماینده مردم زنجان در مجلس با بیان اینکه بر اساس میانگین نرخ سود سپرده ها می توان تخمین زد که شرکت های مورد بررسی در سال گذشته بیش از 15 هزار میلیارد تن سود سپرده از سیستم بانکی دریافت کرده اند، گفت: ابهام این است که این رقم 15 است. درصد از کل سود این شرکت ها بوده است. در واقع شرکت های مطرح کشور سهم قابل توجهی از سود سود سالانه خود را از طریق سپرده های بانکی به دست می آورند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: در لایحه بودجه 1401 برای اولین بار معافیت مالیاتی شرکت های حقوقی از سود سپرده های بانکی لغو شد.

طاهری با اشاره به اینکه بسیاری معتقدند سپرده گذاری در بانک ها در نهایت منجر به بازپرداخت وام از بانک ها و بازگشت پول به سمت تولید و تامین مالی می شود، خاطرنشان کرد: این موضوع فقط مربوط به کارکرد جدید نظام بانکی در خلق پول نیست. مبنای سپرده گذاری نیست، متناقض است، اما با آمار مالی نظام بانکی مطابقت ندارد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار بانک مرکزی بیشتر وام های بانکی بابت سرمایه در گردش شرکت ها بازپرداخت شده و خبری از خط تولید جدید، سرمایه گذاری های جدید، خرید فناوری، افزایش توان انسانی و غیره نیست. وی خاطرنشان کرد: حدود 40 درصد از کل سپرده های بانکی کشور برای اشخاص حقوقی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید