لغو معافیت مالیاتی در بودجه 1401 تاثیر عمده ای بر سپرده های موسسات حقوقی دارد.

ساعت: 12:55
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۱
کد خبر: 1799702

عضوکمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی گفت: معافیت مالیاتی موسسات حقوقی از سود سپرده های بانکی برای اولین بار در لایحه بودجه سال 1401 لغو شد که قطعا اثرات طولانی مدتی بر تداوم این سپرده ها دارد. شرکت ها

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از موج بیانی; مصطفی طاهری گفت: بر اساس صورت‌های مالی منتشر شده، 63 شرکت تولیدکننده کالا و خدمات که در سال‌های اخیر در رتبه‌بندی بهترین شرکت‌های ایران قرار گرفته‌اند، حدود 92 هزار میلیارد تن سپرده بانکی در قالب سپرده‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت بانکی دارند. .

وی با بیان اینکه این میزان سپرده بانکی معادل کل سرمایه بیش از نیمی از شرکت های فعال در بورس اوراق بهادار تهران است، خاطرنشان کرد: ورود پول به حساب های بانکی اگر از سوی افرادی باشد که برایشان سخت بوده است، تعجب آور نیست. برای راه اندازی یک کسب و کار. اما زمانی که شرکت ها و بنگاه های برتر کشور مجبور به سرمایه گذاری جدید، راه اندازی خطوط تولید و غیره هستند جای تعجب دارد. در دستور کار خود، منتظر سود سپرده های بانکی خود هستند.

طاهری افزود: بر اساس میانگین نرخ سود سپرده ها می توان تخمین زد که شرکت های مورد بررسی در سال گذشته بیش از 15 هزار میلیارد تن سود سپرده از سیستم بانکی دریافت کرده اند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه این رقم بالغ بر 15 درصد کل سود این شرکت ها است، ابهام دارد، خاطرنشان کرد: یعنی شرکت های مطرح کشور بخش قابل توجهی از سود سالانه خود را از سود سپرده های بانکی به دست می آورند.

عضوکمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی گفت: معافیت مالیاتی موسسات حقوقی از سود سپرده های بانکی برای اولین بار در لایحه بودجه سال 1401 لغو شد که قطعا اثرات طولانی مدتی بر تداوم این سپرده ها دارد. شرکت ها

وی گفت: بسیاری بر این باورند که سپرده گذاری پول در بانک ها در نهایت منجر به بازپرداخت وام از بانک ها می شود و پول به سمت تولید و تامین مالی بازمی گردد اما نه تنها با کارکرد جدید نظام بانکی در خلق پول و بر اساس آن. سپرده‌ها با آمارهای مالی نظام بانکی ناسازگار نیستند، بلکه ناسازگار هستند.

طاهری گفت: بر اساس آمار بانک مرکزی بیشتر وام های بانکی بابت سرمایه در گردش شرکت ها بازپرداخت شده و خبری از خط تولید جدید، سرمایه گذاری های جدید، خرید فناوری، افزایش توان انسانی و… نیست.

وی خاطرنشان کرد: برآوردها نشان می دهد که حدود 40 درصد از کل سپرده های بانکی کشور متعلق به اشخاص حقوقی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید