سود سپرده های بانکی شهروندان در تور اخذ مالیات چقدر است/ برنامه سازمان امور مالیاتی برای سپرده های مردم چیست؟

سود سپرده های بانکی شهروندان در تور اخذ مالیات چقدر است/ برنامه سازمان امور مالیاتی برای سپرده های مردم چیست؟

با توجه به این تناقض، به نظر می رسد وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان مالیاتی کشور باید در مورد وضعیت موجود و سؤال «برگه تشخیصی سازمان مالیاتی» توضیحات کافی ارائه کنند. ناعادلانه به سپرده‌های مردم در بانک‌ها پرداخته است».

موضوع مالیات بر سپرده های بانکی در روزهای اخیر موضوع بحث جدی بوده است و پس از افشاگری جنجالی مدیرعامل بانک پارسیان بود که این سوال مطرح شد که آیا دولت ها حق دارند از سپرده های شهروندان مالیات بگیرند؟

کوروش پرویزیان، مدیرعامل بانک پارسیان هفته گذشته اعلام کرد: برگه تشخیصی که سازمان مالیاتی به ناحق نسبت به سپرده های مردم در بانک ها کشیده است، اکنون بالغ بر 100 هزار میلیارد تومان است و این درست به جیب سپرده گذاران و سپرده های مردم می رسد. که از جناب آقای دکتر فرزین و همچنین مسئولین محترم وزارت اقتصاد جناب آقای دکتر خاندوزی و دولت محترم تقاضای اصلاح و تجدید این مشکل را دارم.»

این سخنان توهین آمیز که ویدئوی آن بارها در شبکه های اجتماعی بازنشر شد با واکنش تند شهروندان در شبکه های اجتماعی مواجه شد.

شورش مالیاتی بر حساب های بانکی شهروندان

اما داستان از کجا شروع شد؟ هفته گذشته، 29 تیرماه، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد که در قانون بودجه آمده است که سود سپرده اشخاص حقوقی مشمول مالیات می شود.

به گزارش اقتصاد 24، مهدی تقیانی در پاسخ به این سوال که آیا سود حساب های بانکی مشمول مالیات است؟ وی گفت: بسیاری از اشخاص حقوقی دارایی های خود را برای مدت طولانی در بانک ها نگهداری می کنند و سود کلانی به دست می آورند. بنابراین در قانون مصوب بودجه از سود سپرده اشخاص حقوقی مالیات اخذ می شود. اینکه بانک ها گفته اند ما ابتدا مالیات فعالیت اقتصادی خود را پرداخت کرده ایم و سپس سود را به حساب اشخاص حقوقی واریز می کنیم و مالیات این سود باید پرداخت شود، درست نیست.

در واقع آنچه از سوی مدیرعامل بانک پارسیان فاش شد به همین نکته اشاره دارد که در شرایط کنونی مالیات جدید دیگری برای بانک ها در نظر گرفته شده است و این مالیات باید از این سود با محاسبه سود سپرده های شهروندان محاسبه شود. حساب ها به خزانه دولت سپرده گذاری کنید.

سود سپرده های شهروندان در تله مالیاتی

دکتر کامران ندری، اقتصاددان و کارشناس بانکی نیز در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد 24 گفت: موضوع محاسبه مالیات بانکی موضوع جدیدی نیست. این استاد دانشگاه افزود: ببینید بانک ها همیشه طبق دستورالعمل ها و مصوبات مالیات پرداخت می کردند، اما چیزی به نام پرداخت مالیات از پول هایی که در اصل در بانک ها به دست می آمد وجود نداشت، بلکه موضوعی که مطرح شد این بود که مالیات جدید وجود دارد. تصویب شد که باید پرداخت شود.» مالیات باید از سپرده های شهروندان پرداخت شود.

این کارشناس اقتصادی ادامه می دهد: سوالی که دکتر پرویزیان در مورد میزان مالیات مطرح می کنند درست است اما باید تاکید کرد که در واقع بانک ها می گویند این مبلغ از سود سپرده کسر می شود و اگر این مالیات اخذ نشود سپرده سودی که بانک به شهروندان خواهد پرداخت. افزایش یافته است و البته این همان چیزی است که بانک‌ها ادعا می‌کنند و مشخص نیست که آنها لزوماً در زمینه پرداخت سود چنین عمل کرده‌اند.»

در این میان باید توجه داشت که سپرده های بانکی معمولا به عنوان مقصد اصلی سرمایه گذاران سنتی برای کسب سودهای بدون ریسک و تضمین شده در بین مردم شناخته می شود. این مشکل باعث شد تا حجم زیادی از نقدینگی کشور در سپرده های بانکی سرمایه گذاری شود. از سوی دیگر، سود حاصل از این سپرده‌ها از پرداخت مالیات معاف بود. با این حال، اصلاح ساختار بودجه دولت و تغییر قوانین مالیاتی و به نظر می رسد اتکای دولت به مالیات به جای فروش نفت، سرانجام دولت را به فکر اخذ مالیات از این حجم کلان انداخته است.

مالیات برای اشخاص حقیقی یا حقوقی

هدف اصلی دولت مالیات بر سپرده های حقیقی و حقوقی بانکی بود. اما این مشکل در عمل می تواند تبعات اقتصادی زیادی داشته باشد. به نظر می رسد در گام اول و پس از بررسی شرایط، در نهایت تصمیم گرفته شد که مالیات فقط بر سپرده های بانکی موسسات حقوقی تعلق گیرد و سود سپرده های بانکی کلیه موسسات حقوقی مشمول مالیات و سپرده های بانکی افراد باشد. به یافتن این شرایط ادامه خواهد داد

سود سپرده ها

اما اکنون تناقض جدی میان سخنان مهدی تقیانی به عنوان نماینده مجلس و کروش پرویزیان به عنوان مدیرعامل بانک پارسیان وجود دارد، چرا که همزمان این نماینده و عضو کمیسیون اقتصادی از برداشت مالیات از سود از محل خبر می دهد. سپرده های قانونی در حساب هایی که مدیرعامل بانک پارسیان در این افشاگری فاش می کند، به طور ویژه به صدور فاکتور سپرده به تمامی حساب های بانکی اشاره می کند.

با توجه به این جنجال، به نظر می رسد وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس کل سازمان مالیاتی کشور باید در مورد وضعیت موجود و سؤال «برگه تشخیصی که سازمان مالیاتی دارد» توضیحات کافی ارائه کنند. به ناعادلانه سپرده‌های مردم در بانک‌ها کشیده شده است».

با توجه به صحبت های مهدی تقیانی و پیشنهادی در قانون، مالیات فقط از سود سپرده اشخاص حقوقی اخذ می شود یا طبق اظهارات مدیرعامل بانک برای همه مالیات تعیین شده است. سود سپرده ها بدون اطلاع شهروندان؟ این سوالی است که اکنون وزیر اقتصاد باید به آن پاسخ دهد.

دیدگاهتان را بنویسید