دولت از سپرده های بانکی مردم مالیات می گیرد موج برداشت بانکی در راه است

دولت از سپرده های بانکی مردم مالیات می گیرد موج برداشت بانکی در راه است

اجرای طرح‌های مالیاتی در حالی صورت می‌گیرد که به نظر می‌رسد به تدریج تمرکز سازمان امور مالیاتی به سمت دهک‌های پایین‌تر جامعه سوق داده می‌شود و هنوز اخباری از طرح مالیات بر عایدی سرمایه و کارمزد از کارتخوان‌ها عبور نکرده است. زمانی که دولت از چاقوی تیز مالیاتی خود بر سپرده های بانکی استفاده کرد، اما کارشناسان معتقدند اجرای این طرح با چالش هایی مواجه خواهد شد، زیرا مالیات بر سپرده های بانکی به معنای هشدار به مردم برای برداشت وجوه از بانک ها و در نتیجه تورم و آسیب های اقتصادی بیشتر است. باید انتظار داشت

از سوی دیگر کارشناسان فشار بیشتر به گروهی از مستمری بگیران و زنان سرپرست خانوار را که تنها به امید دریافت سود سرمایه خود را در بانک ها واریز کرده اند، از تبعات منفی این طرح می دانند.

برداشت سپرده از بانک ها

جواد غلامی کارشناس مسائل اقتصادی در این خصوص به آرمان ملی گفت: دریافت مالیات از سپرده های بانکی منجر به خروج سپرده ها از بانک ها و برهم زدن ثبات اقتصادی و همچنین سوق دادن تمام توجه و فعالیت های دولت به سمت دولت می شود. برای جبران کسری درآمد، مالیات را مطرح می کند.

وی افزود: برهم زدن ثبات اقتصادی از دیگر پیامدهای اخذ مالیات از سپرده های بانکی است و نرخ سود واقعی منفی از دیگر نتایج اخذ مالیات بر سپرده های بانکی است که انگیزه سپرده گذاری را کاهش می دهد و به تعبیری مالیات مضاعف تلقی می شود. از سوی دیگر علیرغم وجود گزینه‌هایی مانند صندوق‌های با درآمد ثابت، اعمال مالیات بر سود سپرده‌های شرکت‌ها تنها باعث انحراف منابع آنها از سپرده‌های مستقیم در بانک‌ها به سمت این صندوق‌ها یا ابزارهای مشابه می‌شود و عملاً باعث کاهش درآمد دولت می‌شود.

پیام عمومی بانک ها به مردم

غلامی افزود: تورم در حال حاضر بیش از 50 درصد است، سود سپرده ها به رقم 20 درصد می رسد و در صورت اخذ مالیات بر سود سپرده ها، سپرده های نقدی از بانک ها برداشت می شود و این امر تبعات شدید اقتصادی و تورم را نیز به همراه خواهد داشت. این اراده تقویت می شود و این بدان معناست که مردم به طور عمومی هشدار می دهند که پول خود را در بانک ها نگه ندارند.

وی با تاکید بر لزوم اجرای طرح های کارشناسی مالیاتی بر سپرده های بانکی گفت: بیشترین نرخ سود بانکی در حال حاضر بیش از سود اسمی است و سود واقعی دریافتی از مردم کمتر از رقم اعلامی است و با وجود مالیات بر سود سپرده های بانکی، در حقیقت از سپرده گذاران بهره ای دریافت نمی شود.

این کارشناس تصریح کرد: پیش بینی می شود با اجرای این طرح تقاضای پول در اقتصاد کاهش یابد و سرعت گردش پول افزایش یابد و آثار تورمی آن بر کشور تاثیر بگذارد، بنابراین لازم است دولت عمل کند. طرح‌های مالیاتی آن با رویکردی جامع و بهینه به مرحله اجرا می‌رسد زیرا بسیاری از افراد اعم از مستمری بگیران، زنان سرپرست خانوار و غیره تنها پس‌انداز آن‌ها و سپرده‌های بانکی آنها با اجرای این طرح تحت فشار قرار گرفته‌اند.

برنامه های مالیاتی بدون توجه به عواقب آن

وی موفقیت طرح های مالیاتی در شرایط سخت اقتصادی را اشتباه می داند و می گوید: اگر قرار است اصلاحی در ساختار مالیاتی کشور اندیشیده شود باید بر مالیات بر درآمد عمومی متمرکز شود. پیامدهای این اقدام برای بانک این است که بانک ها ممکن است با کمبود ذخایر مواجه شوند که منجر به وام دهی بیش از حد بانک مرکزی می شود.

کدام سپرده های بانکی مشمول مالیات می شوند؟

مهدی تقیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است: موضوع مالیات در کشور ما هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده و امسال نفت 600 هزار میلیارد تومان به بودجه کمک خواهد کرد که 800 هزار میلیارد تومان آن خواهد بود. وارداتی از مالیات در بودجه و بقیه. بودجه از محل فروش اموال و دارایی ها و بدهی تامین می شود، بنابراین میزان درآمد نفت و مالیات معادل هزینه های اداری حقوق کارکنان دولت است، بنابراین دولت باید هزینه های خود را کاهش دهد و به سراغ کارهای الکترونیکی رفته و فرآیند را آغاز کند. برای تامین این هزینه های بالا دولت باید مالیات را افزایش دهد و سهم فعلی مالیات در بودجه 40 درصد است و باید دو برابر شود و در حالی که می خواهیم آن را 80 درصد کنیم کار سختی است. .

سهم مالیات در بودجه باید دو برابر شود

وی ادامه داد: اکنون سه سال از اجرای قانون پایانه های تجاری و مودیان مالیاتی عقب است و این قانون باید در سال 1400 اجرا می شد که بر اساس آن سهم هر یک از مالیات ها عادلانه و سهم مالیات های مختلف باشد. طبقات مالیاتی این به این دلیل است که اطلاعات مالی مالیات دهندگان شفاف نیست.

تقانی با بیان اینکه مسئولان و کارگران کمترین فرار مالیاتی را دارند، افزود: نکته مهم در بحث مالیاتی این است که اطلاعات زیادی در سازمان در زمینه امور مالیاتی جمع آوری می شود و بر اساس این داده های اقتصادی در مورد بسیاری از موضوعات از جمله تصمیم گیری می شود. پرداخت یارانه

وی با بیان اینکه عزم لازم برای تبدیل سازمان امور مالیاتی برای تبدیل شدن به قلب داده های اقتصادی وجود نداشت، ادامه داد: لایحه مالیات بر درآمد عمومی به این دلیل تصویب شد که مردم منابع درآمدی مختلفی دارند اما فقط بر درآمد مالیات پرداخت می کنند. شناخته شده است. .

سود حساب اشخاص حقیقی در بانک نیز مشمول مالیات شد

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: مالیات بر درآمد عمومی در بسیاری از کشورها در حال اجرا است و هرکسی که از اقتصاد سود بیشتری می برد باید مالیات بیشتری بپردازد اما موضوع بعدی ساماندهی معافیت هایی است که در برنامه هفتم در نظر گرفته شده است. به طوری که بسیاری از افراد درآمدهای کلانی دارند و در صورتی که به مرور زمان نیازی به معافیت از مالیات نباشد معاف می شوند و قانون سوم مجلس قانون مالیات بر مشاغل است که به تصویب مجلس و بررسی شورای نگهبان رسیده و قبل از آن به تصویب نهایی می رسد. برنامه هفتم

وی افزود: بسیاری از اشخاص حقوقی اموال خود را برای مدت طولانی در بانک ها نگهداری می کنند و سودهای کلانی دریافت می کنند. بنابراین در قانون مصوب بودجه، سود سپرده اشخاص حقوقی مشمول مالیات است، اما اینکه بانک ها گفته اند ما ابتدا مالیات فعالیت اقتصادی خود را پرداخت کرده و سپس سود سپرده اشخاص حقوقی را پرداخت می کنیم. درست نیست و مالیات آن سود باید پرداخت شود.

50 درصد معافیت های مالیاتی لغو می شود

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که آیا معافیت مالیاتی مناطق آزاد بر اساس آنچه در برنامه هفتم آمده حذف می شود، گفت: مناطق آزاد قانون خاص خود را دارند و باید در مجلس برای تغییر معافیت مالیاتی بررسی شود، اما ما اینطور فکر نمی کنیم. به دلیل فلسفه تشکیل این مناطق مالیاتی باید لغو شود. در برنامه هفتم همه معافیت‌ها حذف نمی‌شود، اما باید 50 درصد آن با هدف انصاف مالیاتی حذف شود.

مونی: یک آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید