ایجاد یک سیستم مالیات دهندگان باعث افزایش انصاف در مالیات استانی می شود/برخی از مردم در فرآیند هوشمندانه مالیات سنگ اندازی می کنند.


ساعت: 10:00
تاریخ ارسال: 1401/04/14
کد خبر: 1881007

استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

یک استاد اقتصاد به ضرورت ایجاد نظام مالیاتی در نظام مالیاتی کشور اشاره کرد و گفت: تا زمانی که فرآیندهای مالیاتی کشور هوشمند نباشد نمی توان منتظر تحولات مثبت در این حوزه و منفعت عدم ایجاد این نوع نظام بود. به جیب فرارهای مالیاتی خواهد رفت.

آلبرت بگزیان، استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه خبری راه دانا؛ وی در خصوص لزوم اصلاح نظام مالیاتی کشور تصریح کرد: از چند دهه قبل که وارد عرصه اقتصاد شدم بحث اصلاح نظام مالیاتی کشور مطرح شد و یکی از ارکان اصلی این موضوع شناسایی بود. مالیات دهندگان است و این مشکل همواره در نظام مالیاتی کشور حل نشده است.

وی ادامه داد: البته بحث شناسایی درآمد و سایر موارد در مرحله بعد مطرح خواهد شد. اینکه این موضوع در سال‌های اخیر مطرح شده، در فهرست شعارهای وزارتخانه‌های اقتصادی، معاونت‌های مالیاتی و غیره وجود دارد، در برنامه‌ها و بودجه‌های عمرانی به چشم می‌خورد، اما حل نشده است، نشان می‌دهد که تا کنون یک موضوع جدی وجود دارد. عزم برای حل این مشکلات.

این کارشناس اقتصادی گفت: ذینفعان سامانه موجود مانع اجرای قوانین مربوط به نظام مند شدن نظام مالیاتی در کشور می شوند. نظام مند شدن نظام مالیاتی کشور به این معناست که دست بشری در این امر دخیل نخواهد بود و مراحل اخذ مالیات اعم از اظهارنامه و ایجاد فاکتور و سایر موارد به صورت الکترونیکی انجام می شود.

وی تصریح کرد: این فرآیند هوشمندسازی به معنای شفاف سازی نظام اقتصادی و مالی کشور است. مسلم است که ذینفعان در اجرای این گونه قوانین دخالت می کنند و افراد مرتبط با آنها می توانند در ظرفیت های مختلف مانع اجرای این قوانین شوند.

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: نمی توان گفت قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان بد است و هیچ منفعتی ندارد. این سیستم منجر به شفاف سازی امور و در نتیجه بهبود ساختار مالیاتی کشور می شود. اما نکته مهم این است که عزم لازم برای اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و نظام مالیاتی وجود دارد. تاکنون کارهای تحقیقاتی زیادی در زمینه اصلاح ساختار مالیاتی کشور انجام داده ایم اما وقتی به مرحله اجرا می رسیم با مشکل مواجه می شویم.

وی تاکید کرد: هرکس بخواهد قانون پایانه های درون فروشگاهی و سیستم مودیان را اجرا کند خشمگین می شود. چون افرادی هستند که از شرایط موجود سود می برند و شفاف سازی مسائل به نفع آنها نیست. آنها علاقه ای به اجرای قوانین مربوط به اصلاح نظام مالیاتی کشور ندارند. در رابطه با سامانه مودیان احتمالاً موانعی بر سر راه اجرای قانون مورد بحث وجود دارد و باید دید این سامانه در عمل تا کجا پیش خواهد رفت.

آلبرت بگزیان گفت: هرگونه نظام مند شدن نظام مالیاتی کشور به تصمیم گیران در زمینه کشف فساد و جرم کمک می کند. درآمدهای حاصل از شفاف سازی در نظام مالی و اقتصادی کشور می تواند برای ارائه خدمات بهتر به جامعه مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: ساخت نظام مودیان در نظام مالیاتی کشور امری ضروری است و در لزوم اجرای قانون مربوط به آن تردیدی وجود ندارد. تا زمانی که فرآیندهای مالیاتی در کشور نظام‌مند نشود، نمی‌توان منتظر تحولات مثبت در این زمینه بود.

بزیان تصریح کرد: از آمار و اطلاعات به دست آمده از طریق سامانه مودیان می توان برای تصمیم گیری درست استفاده کرد. در واقع سیستم مودیان مانند استفاده از فناوری در نظام مالیاتی کشور است. کمترین مداخله انسانی در فرآیندهای مالیاتی که از برخوردهای تصادفی جلوگیری می کند.

به گفته این کارشناس اقتصادی، اتصال پایانه های فروشگاهی به نظام مالیاتی کشور امری بدیهی است که به کاهش هزینه های جمع آوری اطلاعات در سازمان مالیاتی کشور و شناسایی مودیان کمک می کند. این اقدام همچنین منجر به افزایش عدالت در مالیات های استانی می شود.

a2c60cef 42a5 47c5 b998 f24eb2cf7c87 خبر خاکستری

به گزارش راه دانا ؛ به گفته کارشناسان اقتصادی، نظام مالیاتی استانی در ایران دارای مشکلات ساختاری و اساسی است که باید برای آن چاره اندیشی شود. با توجه به اینکه مالیات یکی از منابع اصلی درآمد دولت هاست و تاثیر زیادی در افزایش رفاه عمومی دارد، ضرورت اندیشیدن در این زمینه را پیشنهاد می کنند.

البته در سال های اخیر در کشور تلاش شده است که نظام مالیاتی فعلی مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته به سمت اصلاح و انصاف حرکت کند تا از طریق سیستم های مالیاتی متصل، شفافیت در اقتصاد کشور ایجاد شود. از سوی دیگر با افزایش کارایی نظام مالیاتی، درآمدهای مالیاتی دریافتی را افزایش داده و در نهایت کسری بودجه را به حداقل می رساند.

به نظر می رسد قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان که در مجلس یازدهم برای رفع مشکلات نظام مالیاتی کشور به تصویب رسید می تواند در این شفاف سازی کمک کند و به گفته کارشناسان راه اندازی سامانه مودیان اولین مهم است. و گامی موثر در راستای اصلاح ساختار نظام مالیاتی کشور است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید