مالیات دهندگان عادی نباید تحت فشار مالیاتی قرار گیرند / انصاف مالیاتی باید برقرار شود


ساعت: 15:17
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۹
کد خبر: 1898592

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه افزایش درآمد مالیاتی عمدتاً با تکیه بر تلاش مالیاتی و تداوم مبارزه با فرار مالیاتی محقق می شود، گفت: نباید بر مودیان عادی اقتصاد اعم از کارگران و بنگاه ها فشار مالیاتی وارد شود. و قسمت های ضعیف تر

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی، داود منظور گفت: افزایش درآمد مالیاتی عمدتاً با تکیه بر تلاش‌های مالیاتی و تداوم مبارزه با فرار مالیاتی و فشار مالیاتی محقق می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم کنترل کامل سازمان مالیاتی بر تمامی فعالیت های اقتصادی، گفت: بدیهی است که کنترل سیستم اطلاعاتی نظام مالیاتی بر فعالیت های اقتصادی از مرحله تولید تا مرحله مصرف کننده نهایی است. ، که می تواند مانعی در برابر مودی برای فرار از درآمد و فرار مالیاتی ایجاد کند.

منظور افزود: افرادی که با روش ها و ترفندهایی مانند کارت به کارت، گرفتن سکه و دلار و … سعی در پنهان کردن درآمد خود و عدم پرداخت مالیات دارند، در واقع حقوق عمومی را زیر پا می گذارند. چرا باید از پرداخت مالیات برخی از صاحبان مشاغل جلوگیری شود در حالی که کارمندان و صاحبان درآمد ثابت مالیات پرداخت می کنند؟ انصاف مالیاتی باید برقرار شود

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور به تصویب دستورالعمل اجرایی تفکیک حساب های شخصی از حساب های تجاری در شورای پول و اعتبار و ابلاغ آن از سوی بانک مرکزی در آینده نزدیک اشاره کرد و گفت: بر اساس این دستورالعمل، حساب‌هایی که توسط فعالان اقتصادی به‌عنوان حساب تجاری اعلام می‌شود، مبنای محاسبه مالیات است، زیرا معاملات و کلیه سپرده‌ها در این حساب‌ها درآمد و فروش مشمول مالیات محسوب می‌شود، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

منظور اضافه کرد: همه فعالان اقتصادی باید حساب های تجاری و شخصی خود را مشخص کنند و اگر شخصی از حساب شخصی برای کار تجاری استفاده کند، شناسایی و با آن برخورد می شود که این امر در راستای شفاف سازی فعالیت های اقتصادی و عدم کتمان درآمد است. و فرار مالیاتی نقش بسزایی خواهد داشت.

وی تکمیل بانک اطلاعات مودیان براساس مواد 169 و 169 قانون مالیات های مستقیم را یکی از محورهای مهم عملیاتی برای هوشمندسازی نظام مالیاتی و کاهش فرار مالیاتی دانست و گفت: با تکیه بر اطلاعات این بانک اطلاعاتی و همچنین توسط با بررسی معاملات فصلی افراد، آنها قادر به اندازه گیری فعالیت هستند ما مالیات دهندگان اقتصادی خواهیم بود.

منظور با بیان اینکه بخش رسمی اقتصاد که شناسایی شده نباید در اخذ مالیات تحت فشار قرار گیرد، افزود: سازمان امور مالیاتی در دوره جدید توجه خود را معطوف به بخش های خاکستری اقتصاد کرده است که شناسایی نشده و هستند. تلاش برای کاهش فشار مودیان شناسایی شده و افزایش و اعمال فشار بر مودیان ثابت نشده است.

وی تکریم و حمایت از مودیان خیر و مودیان مالیاتی که به تعهدات قانونی خود به موقع عمل می کنند یک اصل و یک ضرورت است گفت: با برنامه ریزی هایی که انجام می شود اجازه سوء استفاده به افرادی که به طرق مختلف اقدام به فرار می کنند داده می شود. مالیات نپردازید یا از پرداخت مالیات اجتناب کنید.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور بر لزوم مبارزه جدی با فرار مالیاتی و شناسایی مودیان جدید برای برقراری عدالت مالیاتی تاکید کرد و گفت: با اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی که به هوشمندی فرآیندها کمک زیادی می کند. شناسایی عادلانه و واقعی فرار مالیاتی درآمد افراد به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

وی به پیگیری های انجام شده در خصوص تحولات اساسی در زیرساخت های فناوری اطلاعات و ایجاد پایگاه جامع اطلاعاتی مودیان اشاره کرد و گفت: با افزایش اشراف اطلاعاتی نظام مالیاتی در دوره اخیر، چندین باند و بزرگ شبکه های فساد و فرار مالیاتی نیز یافت شده و برخی از آنها گزارش شده است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: فرار مالیاتی معمولاً به سه روش عمده صورت می گیرد. عدم ثبت نام به عنوان مؤدی، کتمان درآمد و ثبت هزینه های غیر واقعی. از جمله قوه قضائیه و پلیس امنیت اقتصادی برای مقابله با جرایم اقتصادی و فساد اداری ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید