درخواست مالیات مجلس از دولت؛ باید جلوی فرار مالیاتی گرفته شود و پایه های جدید ایجاد شود/ نظام مالیاتی باید عادلانه باشد

ساعت: 14:05
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۰۳
کد خبر: 1802681

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت و گو با خبرنگار دانا:

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر تعریف پایه های جدید مالیاتی از سوی دولت، گفت: اجرا نشان می دهد که مالیات بر خودروهای لوکس و املاک گران قیمت محقق نشده و سازمان امور مالیاتی در این زمینه و قانون کوتاهی کرده است. اجرا».

مهرداد گودرزوند چگینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص نظام مالیاتی و درآمدهای کشور نیز گفت: در قانون بودجه امسال پایه های مالیاتی جدیدی تعریف شده است، اما ارائه نشان می دهد که این پایه جدید هنوز محقق نشده و موفقیت آمیز نبوده است.

فرار مالیاتی همچنان باز است

وی گفت: فرار مالیاتی همچنان برای افراد آزاد است. مالیات بر درآمد، مالیات واردات، مالیات کالا و خدمات و مالیات بر ارزش افزوده تعیین و محاسبه شد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: دولت در بودجه 1401 در زمینه مالیات بر ثروت (خودروهای لوکس و املاک گران قیمت) کاهش درآمدها را برنامه ریزی کرده است.

گدرسوند تصریح کرد: امسال حدود 34 هزار میلیارد درآمد مالیات بر ثروت پیش بینی می شد، این در حالی است که دولت رقمی کمتر از آن را در سال آینده پیش بینی می کند، اما در حوزه مالیات بر کالاها و خدمات حدود 64 درصد افزایش را شاهد هستیم. در حوزه ارزش افزوده نیز به همین میزان پیش بینی شده است.

درآمدهای مالیاتی در بودجه 1401

وی افزود: به نظر می رسد دولت برای هزینه های خود در سال 1401 روی مالیات های دریافتی از این دو پایه یعنی (ارزش افزوده و مالیات افراد، کالاها و خدمات) حساب ویژه ای باز کرده است. مالیات کارمندان و کارمندان تغییر چندانی نداشته و تفاوت چندانی در حساب بودجه وجود ندارد و تنها سقف مالیات آنها در سال جاری به 5 میلیون تن افزایش یافته است.

یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه گفت: نظر مجلس در مورد مالیات این است که دولت باید به سمت ایجاد پایه های جدید مالیاتی حرکت کند، مانند کاری که مجلس در سال گذشته انجام داد و مالیات بر خانه های خالی و خودروهای لوکس و افراد خاص بیش از 500 هزار نفر باشد. داران را تایید کرد که قبلا وجود نداشت و این به نوعی اضافه بر پایه مالیاتی جدید بود.

دولت باید پایه های مالیاتی جدیدی تعیین کند

گدرسوند با اشاره به اینکه مبادلات مالی کشور معاف از مالیات است، گفت: اگر بخواهیم مالیات در نهایت عدالت را برای ثروت جامعه برقرار کند، دولت باید برای ایجاد پایه های مالیاتی که تاکنون فرار مالیاتی داشته اند، تلاش کند. با تورم فعلی افزایش مالیات بر پایه های موجود فشار بر مصرف کننده را افزایش می دهد و با افزایش پایه های جدید مالیاتی امکان کاهش کسری بودجه وجود دارد.

وی درباره مشوق‌های مالیاتی گفت: این تصمیم‌ها تا حدودی در حوزه مالیاتی افراد مؤثر است، چرا که درآمدهای مالیاتی 60 هزار میلیارد تنی در سال گذشته با 125 درصد افزایش در سال جاری به بیش از 134 هزار میلیارد رسید که نشان‌دهنده بهره‌وری بهینه در این حوزه است. .

مجلس از دولت می خواهد که با فرار مالیاتی مقابله کند

عضوکمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: مجلس از دولت می خواهد تا حد امکان راه ها را برای فرار مالیاتی ببندد زیرا افزایش فشار بر مالیات دهندگان فعلی و موجود جامعه را تحت فشار قرار می دهد.

گدرسوند بیان کرد: مجلس به شدت با چندین بار مالیات بر کالاهای مصرفی مخالف است و در تمام دنیا یک بار مالیات گرفته می شود که معمولا در پایان دور آخر این مالیات انجام می شود. دولت باید برای اصلاح و تقسیم این روند اقدام کند

از یک محصول چندین بار مالیات نگیرید

وی تصریح کرد: مالیات خانه های خالی به منظور تشویق افرادی است که برای سرمایه گذاری و افزایش تملک کرده اند و آن را عرضه نمی کنند و مالیات خود را پرداخت نکرده اند تا ملک مورد نظر را در اختیار افراد بی خانمان قرار دهند. اما اگر این کار انجام نشود، در واقع منجر به کسر مالیات بسیاری از مالکان خواهد شد که منصفانه نخواهد بود.

این نماینده مجلس گفت: سازمان امور مالیاتی باید سیستم های خود را به گونه ای طراحی کند که فرد بارها و بارها مشمول مالیات نشود و این مقاطع در آیین نامه دیده شود تا مردم مجبور به واردات مواد اولیه و کالا برای یک محصول به ویژه کالاهای اساسی نباشند. تولید کننده دیگر در زمان تحویل مواد و یک بار توزیع کننده در زمان خرید و یک بار در زمان خرید مالیات را پرداخت می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید