فرار مالیاتی حساب بانکی کودک / مکانیسم شناسایی فراریان مالیات بر درآمد بالا برای وصول مالیات قانونی

فرار مالیاتی حساب بانکی کودک / مکانیسم شناسایی فراریان مالیات بر درآمد بالا برای وصول مالیات قانونی

اطلاعات جدید ترفندهای جدید فرار مالیاتی را نشان می دهد. از فرار مالیاتی با حساب کودکان و افراد غیرمرتبط تا فرار از قانون با پنهان کردن تراکنش های بانکی، اما اکنون زنجیره مالیاتی در حال تنگ شدن است و به تدریج بر تعداد پرونده های مالیاتی جدید افزوده می شود.

دولت اقدام جدیدی را برای شناسایی افراد و مشاغل پردرآمد برای دریافت مالیات قانونی از آنها راه اندازی کرده است و با استفاده از یک الگوریتم، حساب بانکی و جزئیات تراکنش این معاملات، به ویژه مشاغل پزشکی، وکلا، تاجران طلا، مالکان را به دست آورده است. نمایندگی های خودرو و صاحبان مشاغل املاک و مستغلات می تواند سد محکمی در برابر فرار مالیاتی باشد.

همانطور که آمارها نشان می دهد، اداره مالیات با روش های جدید به نتایج ملموسی دست یافته است، مثلاً میزان مالیات هنرمندان و صاحبان نفوذ 706 درصد، مشاوران املاک 391 درصد و وکلا 195 درصد افزایش یافته است.

اما اطلاعات به دست آمده توسط همشهری نشان می دهد که دولت با اندکی شیب به دنبال اصلاح نظام مالیاتی است چرا که آخرین داده های به دست آمده از کاربرد الگوریتم تدوین شده در موسسات مالیاتی و بانکی نشان می دهد که میانگین مالیات سالانه اصناف پرداخت می شود. ، به 58 میلیون تومان رسیده است که معادل مالیاتی است که یک کارگر دولتی با حقوق ماهانه 11 میلیون تومان در طول سال می پردازد.

308 هزار فرار مالیاتی در حلقه قانون

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی بانک مرکزی به سازمان امور مالیاتی کشور، گردش مالی 308 هزار حساب با کد ملی در یک سال یک میلیون و 210 هزار میلیارد تومان بوده که اطلاعات ثبت نام تمامی این افراد از سازمان ثبت احوال و سازمان ثبت احوال اخذ شده است. شناسایی حساب های بانکی و گردش مالی برخی پزشکان، وکلا و مشاوران خانواده فراری مالیاتی با روش جدید کوچ کردند.

بررسی این حساب ها نشان می دهد که بیشتر این حساب ها شناسایی و تراکنش ها بدون استفاده از دستگاه های کارت خوان بانکی مشکوک به فرار مالیاتی انجام شده است. به گونه ای که 69 میلیون و 700 هزار کد ملی دارای پرونده مالیاتی انفرادی هستند اما گردش حساب آنها در پرونده آنها منعکس نمی شود و گردش مالی 62 هزار و 300 نفر 250 هزار میلیارد تومان است که چندین پرونده مالیاتی در سازمان امور مالیاتی دارند.

همچنین 700 هزار میلیارد تومان نیز مربوط به گردش حساب های 176 هزار نفری است که سابقه و سابقه مالیاتی ندارند. اکنون با سیاست جدید سازمان امور مالیاتی، تراکنش های خرد آنها در بانک مرکزی شمارش و به پرونده مالیاتی افراد پیوست می شود.

این گزارش می افزاید: بسیاری از این افراد یا اصلا مالیات نپرداخته اند یا مالیات را کم گزارش کرده اند و در واقع با فرار از پرداخت مالیات اجتناب کرده اند. به همین دلیل، مقامات مسئول، افراد مرتبط با برخی مشاغل فرار مالیاتی مانند حساب های بانکی منشی های پزشکی، کارمندان دفاتر حقوقی و سایر افراد مرتبط را ارزیابی و نظارت می کنند.

مالیات بر کودکان

سوء استفاده افراد زیر 18 سال به ویژه کودکان از حساب های کاربری، یافته جدیدی است که سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی با کمک الگوریتمی دقیق به آن دست یافته اند. اطلاعات موجود حاکی از آن است که برخی از فعالان صنفی برای فرار از قانون مبادلات بانکی خود را در حساب خردسالان انجام می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید