شفافیت مالیاتی با اجرای کامل نظام مودیان/افزایش منابع دولت بر اساس وصول عادلانه مالیات


ساعت: 09:32
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۱/۰۷
کد خبر: 1899669

یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با راه اندازی کامل نظام مودیان، فعالیتی خارج از نظام نخواهیم داشت و به این ترتیب درآمد مالیاتی دولت افزایش می یابد و عدالت مالیاتی در کشور حاکم می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; یکی از مهمترین اهداف نظام مالیاتی در دولت سیزدهم افزایش شفافیت اقتصادی در قوانین مالیاتی در حوزه پولشویی و اخذ مالیات به صورت عادلانه و ایجاد شفافیت مالی و اقتصادی در جامعه است که سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد کشور این سیاست و این هدف را دنبال می کند.


سیستم مودیان گام بزرگی در هدف گذاری وصول مالیات است

سازمان امور مالیاتی کشور نیز در سال‌های اخیر اهداف عمده‌ای را در این زمینه دنبال کرده است، زیرا شفافیت در فعالیت‌های اقتصادی آثار مهم بسیاری از جمله هوشمندسازی نظام مالیاتی، جلوگیری از فرار مالیاتی، حذف مالیات‌های تکلیفی، پرداخت مالیات بر اساس درآمد و با رویکرد برابر و همچنین احترام به مالیات دهندگان و افزایش رضایت آنها.

بیشتر بخوانید:
سیستم مالیات دهندگان فرار مالیاتی را کاهش می دهد

این در حالی است که به دلیل رویکردهای نادرست وصول مالیات از جمله حسابرسی مرکزی در فرآیند وصول مالیات، اخذ مالیات سربار و همچنین کمبود اطلاعات موجود از سوی مودیان، مردم و حتی فعالان اقتصادی با مشکلات عدیده ای مواجه هستند. این مشکلات باعث شده بخش بزرگی از اقتصاد ایران را اقتصاد سایه تشکیل دهد و فرار مالیاتی نیز درصد بالایی را در اقتصاد ایران به خود اختصاص داده است.


اصلاح نظام مالیاتی و جمع آوری داده های مالی و اقتصادی با فعال سازی سامانه مودیان

همه عوامل فوق بیانگر لزوم اصلاح نظام مالیاتی و تجمیع داده های مالی و اقتصادی افراد در یک سامانه واحد است که دولت سیزدهم با فعال سازی سامانه مودیان درصدد رفع ابهامات و عادلانه ساختن مالیات دریافتی است.

محمدعلی پور رحمتی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با را دانا؛ با توجه سیستم مالیات دهندگان و اثرات اخذ مالیات بر اقتصاد کشور تصریح کرد: یکی از راه های جلوگیری از فرار مالیاتی داشتن سامانه الکترونیکی و شناسایی مودیان در آن به صورت کاملا عادلانه است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس توضیح داد: البته سیستم مالیات دهندگان هنوز در ابتدای کار است و قطعاً ایراداتی وجود دارد اما با این سیستم افرادی که اطلاعات مالی آنها نامشخص یا نامشخص بود شناسایی می شوند، با توجه به شرایط فعلی افراد کاملا مشخص هستند، این سیستم از تمام سیستم ها اطلاعات جمع آوری می کند.


لزوم شفافیت تراکنش های مالی

وی با اشاره به لزوم شفاف سازی در مبادلات مالی گفت: اگر همه مودیان مالیات خود را به طور کامل پرداخت کنند. در واقع با این روش فعالیت دیگری در خارج سیستم مالیات دهندگان نخواهیم داشت و به این ترتیب هم درآمدهای مالیاتی دولت افزایش می یابد و هم عدالت مالیاتی در کشور حاکم می شود.

علیپور اضافه کرد: البته این سامانه نیز مشکلاتی دارد و گاهی افرادی مدعی بودند که تراکنش های حسابشان به عنوان درآمد آنها محسوب نمی شود و قرار بر این شد که این مشکلات برطرف شود.

وی ادامه داد: یکی از بی عدالتی ها در فرآیند وصول مالیات، حضور ممیزان مالیاتی است. با سیستم مالیات دهندگان همچنین از نظرات شخصی ممیزان مالیاتی جلوگیری شده و خطای انسانی با این روش به صفر می رسد.


افزایش منابع و درآمد دولت با نظام مالیات دهندگان

وی درباره افزایش درآمد دولت با راه اندازی این سامانه گفت: اجرا سیستم مالیات دهندگان این تاثیر 100 درصدی در افزایش درآمد مالیاتی دولت خواهد داشت و در پایان سال مالی به وضوح می‌توان این اثر را مشاهده کرد و آن را به صورت اعداد بیان کرد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: تاکنون درآمد مالیاتی دولت بیشتر از کارمندان و کارگران دریافت می شده و این گروه ها قبل از دریافت حقوق از حساب آنها کسر می شده است. یعنی قبل از اینکه دستمزدشان به جیبشان برود به خزانه دولت می رفتند.


فرار از وابستگی به نفت با شفاف سازی فرآیند مالیات استانی

وی با اشاره به عدم دریافت مالیات از اقشار پنهان جامعه، تصریح کرد: با این روش دولت می تواند امتیازات بیشتری در حوزه مالیات به بخش های شفاف اقتصاد بدهد. کارگران و کارمندان

علیپور گفت: درآمد مالیاتی خالص ترین و خالص ترین درآمد برای دولت هاست و در واقع درآمد اصلی دولت ها در دنیا بر اساس همین مالیات است.

وی گفت: مشکلاتی که در این چند سال تحریم با آن مواجه بودیم به دلیل وابستگی ما به درآمد نفت است. اما راه اندازی سیستم مالیات دهندگان اقتصاد ما باثبات خواهد بود و تحت تاثیر انگیزه های سیاسی قرار نخواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید