لزوم افزایش شفافیت اقتصادی در قوانین مالیاتی در حوزه نظام پولشویی/ مالیات دهندگان؛ نمی تواند با اقتصاد سایه مقابله کند


ساعت: 14:52
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۴/۲۱
کد خبر: 1882563

استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس تهران در گفتگو با دانا؛

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به امکان مقابله با واسطه گری و سودجویی با ایجاد سامانه مودیان، گفت: اجرای قوانین ویژه در حوزه پولشویی; این گام بزرگی در جهت ایجاد شفافیت اقتصادی در کشور است.

حسن حیدری، استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس تهران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وی در خصوص انصاف اقتصادی در مالیات استانی تصریح کرد: علاوه بر ایجاد نظام مودیان باید قوانین دیگری نیز به موازات آن اجرا شود اما قطعا استفاده از این ابزار قانونی گام بزرگی در راستای ایجاد شفافیت در مالیات است. سیستم و با این سیستم امکان همکاری با کارگزاران وجود دارد و کسب و کار نیز امن خواهد شد.

وی ادامه داد: طراحی پایانه های فروشگاهی و سیستم مودیان در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا اجرا شده است اما اجرای کامل آن نیازمند چندین پیش شرط است.

اصل اول عدالت اقتصادی وضع قوانین موثر مبارزه با پولشویی

وی افزود: این قانون نیازمند سیستم مبارزه با پولشویی است که خوشبختانه اقداماتی در این زمینه توسط سیستم بانکی انجام شده و بانک مرکزی در حال ایجاد سامانه ای برای شناسایی پولشویی است.اما واقعیت این است که یک سیستم بزرگ و قابل توجه بخشی از اقتصاد ما اقتصاد سایه است، یعنی مبدأ و مقصد پول مشخص نیست و دلالان تجارت خود را از طریق بیت کوین، سکه، طلا و دلار شروع می کنند.

حیدری تصریح کرد: به نظر می رسد هنوز یکسری زیرساخت ها برای اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و مودیان آماده نشده است و در صورت اجرایی شدن این قانون در سال جاری ممکن است به صورت ناقص و در نهایت اجرایی شود، مانند کارکنان دولت که درآمد مشخص است و مالیات آنها به طور دقیق و به موقع پرداخت می شود، این سیستم ممکن است بتواند از فرار مالیاتی خرده فروشان یا بخشی از تولید که ارائه شفاف دارد جلوگیری کند.

سیستم مودیان قادر به جلوگیری از فرار مالیاتی در اقتصاد سایه نیست

وی با اشاره به مشکلات ساختاری این سامانه گفت: بعید می دانم این طرح بتواند آن قسمت از اقتصاد را که مبالغ کلان جابجا می شود و منبع اصلی ثروت به آنجا منتقل می شود کنترل کند، زیرا در آن قسمت از اقتصاد منشا و منشا پول مشخص نیست و مالیات پرداخت نمی شود

حیدری با بیان اینکه اجرای ناقص این قانون به نتیجه مطلوب نمی رسد، گفت: در صورتی که زمینه های لازم برای اجرای کامل و کامل قانون پایانه فروشگاهی و مودیان فراهم نباشد، ممکن است این قانون منجر به افزایش درآمد مالیاتی شود. تا حدودی و به نظر من بعید است که این سیستم به خودی خود اجرا شود. مالیات دهندگان مالیات دهندگانی را که دارایی زیربنایی هستند به دام می اندازند، اما یک پایگاه اطلاعاتی فراهم می کند تا در مرحله بعدی شفاف سازی و انصاف به آن تعمیم یابد. طرف دیگر .

این استادیار اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس در خصوص تجربه سایر کشورها در مواجهه با این اقتصاد سایه گفت: اقتصاد سایه در همه کشورها وجود دارد، اما مشکل اینجاست که در کشور ما این بخش بسیار بزرگتر از سایر کشورها است. کار به جایی رسیده است که در تهران یا شهرهای بزرگ که ملک های چند ده میلیارد تومانی خرید و فروش می شود، دیگر پول و ریال رد و بدل نمی شود، بلکه بیت کوین یا دلار و طلا رد و بدل می شود.

اجتناب از مالیات با جابجایی بیت کوین، سکه و طلا، ارز در معاملات بزرگ

وی ادامه داد: در واقع به منظور اجتناب از پرداخت مالیات، بسیاری از معاملات با مبالغ کلان با ارزهای رمزنگاری شده، دلار و سکه انجام می شود که علاوه بر ایجاد سامانه مودیان، باید قوانین دیگری نیز به موازات آن اعمال شود، اما قطعا قانون گام بزرگی در ایجاد شفافیت است و این سرآغاز یک طرح بزرگ برای ساماندهی وضعیت اقتصادی کشور است و باید قوانین دیگری نیز به موازات آن اجرا شود تا از فرار مالیاتی جلوگیری شود. با این سامانه امکان مقابله با دلالی و سفته بازی وجود خواهد داشت.

به گزارش را دانا؛ تصویب قانون فروشگاه های پایانه و سامانه مودیان مالیاتی اگرچه با هدف رفع نابرابری در اخذ مالیات و ایجاد شفافیت در جریان کالاها و خدمات بوده و نظام مالیاتی فعلی را به سمت اصلاح و انصاف سوق می دهد، اما برخی کارشناسان معتقدند که خود این سامانه نمی تواند مانع فعالیت همه دلالان شود و دلالانی هستند که در اقتصاد سایه هستند که بخش بزرگی از اقتصاد کشور را تشکیل می دهد، اما ادامه این روند و رفع نواقص آن می تواند به شفاف سازی و انصاف در مورد مالیات های استانی کمک کند. .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید