سیستم مالیات دهندگان فرار مالیاتی را کاهش می دهد


ساعت: 21:15
تاریخ ارسال: 05/05/1401
کد خبر: 1886000

آلبرت بگزیان گفت: سیستم مودیان باید از چند سال پیش رونمایی می شد و شروع به کار می کرد نه الان که به دلیل نبود آن سیستم مالیاتی کشور متحمل زیان های زیادی شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آلبرت بگزیان کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار تهران نیوز درباره راه اندازی نظام مالیاتی و پایانه های خرید گفت: هر سیستمی که از شفافیت و انصاف مالیاتی حمایت کند سیستم خوبی است و باید نهایت دقت و تلاش را به خرج داد. این سیستم ها کارآمد و گسترش می یابند.

وی افزود: هر چه دامنه نفوذ سلایق افراد، گروه های ذینفع و تاثیرگذار در نظام مالیاتی کاهش یابد، ساختار مالیاتی کشور موثرتر و عادلانه تر خواهد بود. متاسفانه برخی از افراد صاحب نفوذ کشور که ارتباط خوبی با برخی از مقامات مالیاتی دارند، علاقه ای به پرداخت مالیات ندارند و اغلب از پرداخت مالیات اجتناب می کنند. اما این سیستم می تواند تبعیض را به حداقل برساند و بی عدالتی را کاهش دهد.

این استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: اگر قرار بر این است که شناسایی ها توسط گروه و ممیزان خاص در اداره مالیات انجام شود، قطعا این راهکار راه حل موثر و رضایت بخشی نیست زیرا خطاها و ایرادات زیادی در این روش وجود دارد که می تواند شرایط نظام مالیاتی را پیچیده کند. به دور از عدالت و شفافیت.

بزیان ادامه داد: یکی از دلایل نارضایتی مردم از نظام مالیاتی وجود این ممیزان و ماموران مالیاتی است که سلیقه و اشتباه در شیوه تصمیم گیری آنها به وضوح نمایان است.

وی با بیان اینکه سیستم مودیان واقعاً مزایای زیادی دارد، گفت: اکنون که این سامانه راه اندازی شده است، باید مردم را از مزیت های آن آگاه کرد و نحوه کار و نحوه کار را به مردم آموزش داد تا شکی نباشد که باعث ناامیدی مردم می شود. برای ایجاد یا موج سواری دشمنان.

کارشناس اقتصادی، کارمندان و کارگران مالیات خود را به موقع پرداخت می کنند، اما افرادی هستند که مالیات پرداخت نمی کنند و نه نهادها و نه سازمان ها متوجه عدم پرداخت مالیات آنها نمی شوند، بنابراین به نظر من سیستم مالیاتی می تواند معاملات افراد را در نظر بگیرد. دقیقه به دقیقه باید راه اندازی شود تا فرار مالیاتی صورت نگیرد و همه بر اساس حقوق و ثروت خود مالیات بپردازند.

بزیان با ابراز تأسف بیان کرد: ای کاش از چند سال پیش چنین سامانه ای راه اندازی می شد و شروع به کار می کرد و نه اکنون که نظام مالیاتی کشور به دلیل نبود آن زیان های زیادی را متحمل شد. در کشورهای پیشرفته 20 سال پیش از چنین سیستمی استفاده می شد، اما در ایران اخیراً چنین سیستمی ظاهر شد، اگر کار سخت و غیرممکنی نبود، اما چون افراد تأثیرگذار از شفافیت و عدالت فراری بودند، علاقه به افشاگری وجود داشت. و استفاده از آن چنین سیستمی نداشتند.

وی تصریح کرد: این سامانه درآمد مالیاتی دولت را منطقی می کند و دولت می تواند شناسایی دقیق و به موقع انجام دهد و از سوی دیگر این سامانه خطاهای مالیاتی را تا حد زیادی کاهش می دهد و اجازه نمی دهد محاسبات مالیاتی کم و زیاد شود.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: هم انصاف و هم درآمدزایی از نظام مالیاتی مزیت بزرگی برای نظام مالیاتی کشور است و امید و ابراز رضایت را به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید