با تکیه بر فناوری های نوین مالیاتی از فرار مالیاتی پیچیده جلوگیری می شود


ساعت: 12:39
تاریخ انتشار: 1401/05/18
کد خبر: 1888704

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اقدامات بعدی انجام شده برای تحولات اساسی در زیرساخت های فناوری اطلاعات و ایجاد پایگاه جامع اطلاعاتی مودیان گفت: با افزایش نخبگان هوشمند نظام مالیاتی در در دوره اخیر، چندین باند و شبکه های بزرگ فساد و فرار مالیاتی افشا شدند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سازمان امور مالیاتی کشور، داود منظور، تحولات اساسی و اساسی در زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و هوشمندسازی فرآیندهای مالیاتی ایجاد شده است و افزود: با ایجاد پایگاه جامع اطلاعاتی مودیان طی ماه‌های اخیر، بیش از 2 مورد میلیون و 200 هزار مد جدید شناسایی شد و چندین باند و شبکه بزرگ فساد و فرار مالیاتی نیز افشا شد.

رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه بیشترین فرار مالیاتی در حوزه ارزهای رمزپایه، طلا و ارز در حال وقوع است، گفت: بر اساس رویکرد کلان دولت مردمی و در راستای افزایش وابستگی دولت به پایداری درآمد مالیاتی، به دنبال جلوگیری از فرار مالیاتی و شناسایی مودیان مالیاتی جدید بدون افزایش فشار بر مالیات دهندگان، از نظر اقتصادی منضبط هستیم.

یعنی: با اجرای قانون پایانه های درون فروشگاهی و سامانه مودیان، فعالیت اقتصادی افراد شفاف تر شده و امکان فرار مالیاتی به حداقل می رسد.

بیشتر بخوانید:
154 میلیارد درآمد مالیاتی وصول شد

وی همچنین از افزایش 52 درصدی مودیان مالی در سال جاری خبر داد و گفت: امسال نزدیک به چهار میلیون و 450 هزار اظهارنامه و برگه (100 فقره) دریافت کردیم که نسبت به سال گذشته حدود 52 درصد افزایش نشان می دهد.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه امسال در حوزه اشخاص حقوقی شاهد افزایش اظهارنامه ها و میزان مالیات اظهاری هستیم، گفت: در مجموع امسال بیش از 330 هزار اظهارنامه توسط اشخاص حقوقی به این سازمان و همچنین میزان مالیات شرکت های اعلامی نسبت به سال گذشته 72 درصد افزایش یافته و از 57 هزار میلیارد تومان در سال گذشته به حدود 100 هزار میلیارد تومان در سال جاری رسیده است.

منظور با اشاره به شناسایی سه شرکت فولادی دارای فرار مالیاتی گسترده، گفت: این شرکت ها در مجموع در سال های 1391 تا 1397، 598 رکورد از کل معاملات اقتصادی خود را به مبلغ 57.721 میلیارد ریال به 236 شرکت کاغذی در ته اختصاص داده اند. فصل ساماندهی امور مالیاتی در کشور.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طبیعی است که باندهای مفاسد اقتصادی که با نوسازی فناوری مالیاتی منافع خود را در خطر می بینند، تلاش خود را برای اخلال و جلوگیری از تحول نظام مالیاتی افزایش دهند. اما برنامه ها و تلاش های مالیاتی به گونه ای است که حقوق عمومی و تکالیف قانونی سازمان در چارچوب سیاست های دولت مردمی به طور کامل احقاق می شود.

دیدگاهتان را بنویسید