تشکیل اداره مبارزه با مفاسد مالیاتی و فرار مالیاتی در استان کرمان


ساعت: 11:43
تاریخ انتشار: 1401/04/16
کد خبر: 1881542

حمید زینل پور گفت: حرکت خوبی برای جلوگیری از فرار مالیاتی در استان کرمان انجام شده و اداره ای تحت عنوان مبارزه با مفاسد مالیاتی و فرار مالیاتی ایجاد شده است. دستورالعمل ابلاغی نسبت به تشکیل پرونده برای مودیان غیرعادی اقدام می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حمید زینل پور مدیرکل امور مالیاتی استانداری کرمان در گفتگو با «راه آرمان» اظهار کرد: در سال 1400 15 هزار میلیارد تومان مالیات وصول کردیم و حدود 3 هزار میلیارد تومان در اداره مالیات به شهرداری ها پرداخت شد.

96 هزار واحد صنفی فعال در استان کرمان اظهارنامه مالیاتی داده اند

وی ادامه داد: 40 هزار پرونده در حوزه اشخاص حقوقی (بنگاه ها و مؤسسات) است که از این تعداد 25 هزار پرونده فعال و مابقی بنگاه های غیرفعال و 200 هزار پرونده نیز در حوزه اشخاص حقیقی (صنف و بنگاه) است. ما این 96000 واحد صنفی فعال داریم و اظهارنامه مالیاتی به ما داده اند و بسیاری از آنها یک برگه 100 دارند.

مدیرکل امور مالیاتی استان کرمان اذعان داشت: بیشتر وصول مالیات متعلق به شرکت های بزرگ صنعتی و معدنی است و تقریباً 80 درصد وصول ما از این شرکت هاست و مابقی وصول مالیات متعلق به اشخاص حقیقی است، اجاره املاک، و غیره. .. و تنها 3 درصد مالیات از اشخاصی مانند اصناف اخذ شد.


وی اذعان داشت: در چند سال اخیر به دلیل کرونا؛ خرید و فروش ها رکود داشته، معاملاتی که مشکل داشته اند در تبصره 100 مالیاتی لحاظ شده و تنها دلیل اخذ مالیات 3 درصدی ناشی از همین شرایط بد اقتصادی ناشی از تجارت و تجارت است.

زینل پور ادامه داد: بیشتر مجموعه های ما در بخش شرکت ها و اشخاص حقوقی متعلق به تعداد کمی از شرکت ها و اشخاص حقوقی است که اکثراً 50 یا 60 شرکت هستند و تولید در معدن و صنعت دارند.



بیشترین فرار مالیاتی در سال های اخیر توسط دلالان و اقتصاد سیاه بوده است

مدیرکل امور مالیاتی استان کرمان درباره فرار مالیاتی در استان گفت: با توجه به اینکه سازمان مالیاتی در سال های اخیر به اطلاعات مودیان دسترسی نداشت قطعا فرار مالیاتی وجود داشت و بیشتر متعلق به دلالان و اقتصاد خاکستری بود اما سال گذشته بر اساس قانون بودجه و قوانین موضوع دسترسی به اطلاعات بانکی و حساب های مودیان در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفت، امکان جلوگیری از فرار مالیاتی برای سال آینده وجود دارد.



ایجاد دفتر مبارزه با فساد مالیاتی و فرار مالیاتی در استان

حمید زینل پور گفت: حرکت خوبی برای جلوگیری از فرار مالیاتی در استان کرمان انجام شده و اداره ای تحت عنوان مبارزه با مفاسد مالیاتی و فرار مالیاتی ایجاد شده است. دستورالعمل ابلاغی برای مودیان متخلف پرونده تشکیل و کلیه اسناد و مدارک را از محل دادگاه جمع آوری و بررسی می کند.


وی اذعان داشت: از سال 1394 اصلاحاتی در قوانین مالیاتی در خصوص فرار مالیاتی صورت گرفته است. کتمان درآمد، کتمان اطلاعات مالی دیگران و عدم ارائه اظهارنامه از جرایم محسوب می شود و با مساعدت مقام قضایی پرونده تشکیل و رسیدگی شده است.


مدیرکل مالیاتی استان کرمان تاکید کرد: بیشترین فرار مالیاتی دلالان و اقتصاد سایه هستند که به دنبال شناسایی این افراد و حساب ها هستیم. و کلیه حسابها و دفاتر مالیاتی آنها ثبت و حسابرسی می شود.



ورودی کارتخوان ها طبق قانون درآمد محسوب می شود

حمید زینل پور در خصوص تراکنش های مودیان مالیاتی نسبت به افراد و مشاغل گفت: در سال 1400 بر اساس قانون بودجه، ورودی و خروجی حساب های کارتخوان از نظر قانون درآمد محسوب می شود که از این نظر، کارت. اطلاعات حساب خواننده در سیستم ها مالیات دریافت می شود.

وی ادامه داد: بر اساس قانون، اطلاعات وارد شده به حساب مودیان در سامانه های مالیاتی در دستور کار قرار گرفت که در نتیجه اظهارنامه ها به صورت آنلاین پرداخت می شود و خود مودیان می توانند به راحتی از اطلاعاتی که اظهار می کنند استفاده کنند. حساب شما.



تبصره 100 تخفیف مودیان برای کرونا

مدیرکل امور مالیاتی ادامه داد: محاسبات به صورت سیستمی و طبق اظهارنامه ای که خود مودیان پر می کنند انجام می شود و می توانند از تبصره 100 استفاده کنند زیرا در سال های گذشته اطلاعاتی نداشتیم و مالیات ناچیزی پرداخت می شد اما پس از آن. یک آپدیت در سامانه مالیات به صورت دقیق محاسبه شده و طبق اطلاعات روز و در حال صدور فیش بوده که دلیل اعتراض صنوف بوده زیرا تفاوت زیادی بین پرداخت های قبلی و فعلی وجود دارد.



کاهش 50 درصدی ضرایب مالیاتی طبقات طبق تبصره 100

حمید زینل پور ادامه داد: صنوف معترض بود که در دو سال کرونا هزینه های زیادی را پرداخت کرده ایم و نباید مالیات زیادی از ما گرفته شود. بر اساس دستورالعمل وزارت کشور تصمیم گرفتند برای امسال از تسهیلاتی مانند تبصره 100 استفاده کنند و برخی مالیات ها حتی صفر است و طبق آخرین ارزیابی، اکثر طبقه بندی ها مشمول این تبصره بوده و ضرایب مالیاتی 50 درصد تعیین شده است. برای آنها کاهش یافته است.

وی ادامه داد: صنوف ها که نسبت به معرفی نامناسب دستگاه پوز معترض بودند و از آن دستگاه برای پرداخت قبوض، انتقال وجه به دیگران، فروش مسکن و دریافت مزایا و… استفاده می کردند، اظهارنامه مالیاتی را نیز با اسناد ارائه کردند. ارائه شود تا این ادعاها در فرآیند رسیدگی و محاسبه لحاظ شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان کرمان با بیان اینکه برای آموزش، توجیه و حتی شفاف سازی اظهارات با هر صنفی جلسه ای داشته ایم و در حال حاضر هیچ صنفی از نوع محاسبه شکایتی ندارد، گفت: دغدغه اصناف برطرف شده است. تا در سایزهای بزرگ و بدون نگرانی باشد.طبیعا اطلاع رسانی مناسبی در خصوص تراکنش های مالی دستگاه های POS صورت نگرفته است.



تمامی تراکنش های دستگاه پوز زیر 4 میلیارد و 800 تومان شامل 100 اسکناس می باشد

حمید زینل پور با بیان اینکه تمامی تراکنش های دستگاه های پوز زیر 4 میلیارد و 800 تومان در اخطاریه مالیاتی 100 درج شده است، تاکید کرد: کلیه مودیان که درخواست اخطار 100 می کنند باید مجددا اظهارنامه مالیاتی را ارسال و ورودی و خروجی را به صراحت شرح دهند. درست در بررسی های ما، تبصره 100 اعمال خواهد شد، اما اگر به هر دلیلی اظهارنامه نادرست باشد، سال بعد که قبض مالیاتی دوباره صادر شود، نه تنها مالیات جدید صادر می شود، بلکه مالیات سال قبل نیز اعمال می شود و تبصره 100 فاقد اعتبار خواهد بود


مدیرکل امور مالیاتی کشور سامانه 1526 را تنها پل ارتباطی گزارش ها و تخلفات از سوی مردم به امور مالیاتی عنوان کرد و گفت: با حفظ محرمانه بودن اطلاعات، تیم بازرسی به همراه نیروی انتظامی و قضایی وارد محل متخلف و تمامی ادارات می شود. سامانه های مالیاتی و پوز وصول و فرد پس از تایید تخلف به عنوان متخلف به دادسرا معرفی می شود.



افراد 36 میلیون تومان معافیت پایه دارند

وی با بیان اینکه مالیات را باید بر اساس سود محاسبه کنیم، گفت: مودیان در طول سال یک سری فروش و یک سری هزینه انجام می دهند، بنابراین به تفاوت هزینه های فروش و جاری در مورد افراد، سود می گویند. معافیت پایه نیز در نظر گرفته شده است که در سال 1400 36 میلیون تومان بوده است، بنابراین پس از اعمال معافیت، مابقی سود مشمول مالیات است.


حمید زینل پور با بیان اینکه معافیت مالیاتی 15 تا 25 درصد برای اشخاص حقیقی و 25 درصد برای اشخاص حقوقی است، گفت: اشخاص حقیقی شامل کارگران، مستمری بگیران و مستمری بگیران و اشخاص حقوقی عمدتاً شرکت ها و واحدهای تولیدی و خدماتی هستند و فقط سود سپرده های بانکی و درآمد کشاورزی معاف از مالیات است، ما مالیات بر سود خالص محاسبه می کنیم و مالیات بر فروش دریافت نمی شود.

4 درصد مالیات بر ارزش افزوده جمع آوری شده به شهرداری ها و مناطق پرداخت می شود
مدیرکل امور مالیاتی بر پرداخت به شهرداری ها تاکید می کند: در قانون مالیات بر ارزش افزوده درصدی از مالیات وصول شده به شهرداری ها و دهیاری ها تعلق می گیرد که مالیات بر ارزش افزوده جمعاً 9 درصد است که قانونگذار 4 درصد آن را تعیین کرده است. از این مبلغ به شهرداری ها و دهیاری ها توزیع می شود و ما هر ماه پس از وصول مالیات شورا را پرداخت می کنیم.


وی ادامه داد: در نیمه اول هر ماه مالیات بر ارزش افزوده را بین شهرداری ها و دهیاری ها بر اساس نسبت سرانه هر شهر تقسیم می کنیم که به صورت آنلاین و سیستمی محاسبه و به حساب شهرداری ها واریز می شود.




پرداخت بیش از 5300 میلیارد ریال وصول مالیات به شهرداری کرمان در سال 1400.



حمید زینل پور با بیان اینکه مالیات وصول شده باید در جهت رفاه مردم استفاده شود، گفت: در سال 1400 بیش از 5 هزار و 300 میلیارد ریال از عوارض به شهرداری کرمان وصول شد و در سه ماهه امسال از ابتدای فروردین ماه تا خرداد 1401 بیش از 1200 میلیون ریال به شهرداری کرمان پرداخت شد.


وی به پرداخت مالیات توسط پزشکان اشاره کرد و گفت: همه کسانی که درآمد دارند باید مالیات بپردازند به جز کشاورزان و سود سپرده های بانکی، بنابراین شاید امسال برخی از پزشکان بتوانند فرار مالیاتی داشته باشند اما از سال آینده فرار مالیاتی داشته باشند. پشیمان خواهند شد زیرا تمامی اطلاعات مالی و حساب اعضای خانواده این پزشکان در نظام مالیاتی ثبت شده و هیچ راهی برای فرار آنها وجود ندارد.


مدیرکل امور مالیاتی استان کرمان ادامه داد: پزشکان باید از درآمد مطب خود مالیات بپردازند، اینکه پزشک به منشی خود بگوید پول همراه داشته باشید قطعا فرار مالیاتی است، حتی برخی از پزشکان برای ویزیت شماره کارت منشی خود را می دهند. آنها می گویند این نیز تخلف و فرار مالیاتی است بنابراین شهروندانی که با این مشکلات مواجه هستند با سامانه 1526 تماس گرفته و تخلف را گزارش کنند.



سامانه 1526 تنها پل اعلام فرار مالیاتی مردم است



حمید زینل پور در خاتمه خاطرنشان کرد: اظهارنامه مالیاتی سه دسته از افراد است که در فصل بهار انجام می شود و تا 24 خرداد ماه هر سال ادامه دارد که تا 24 تیرماه امسال تمدید شد و باید از ابتدای سال مالی ارائه کنند. و اظهارنامه اجاره و ارزش افزوده ملک به صورت دوره ای و تا 10 تیرماه ارائه می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید