فرار مالیاتی عجیب با ابتکارات ویژه!/ معاملات مالیاتی ندارند


ساعت: 15:53
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۹
کد خبر: 1890813

این روزها در حالی که مودیان مالیاتی از روش‌های مختلف و بعضاً عجیب برای جلوگیری از استفاده مشتریان از دستگاه‌های پوز استفاده می‌کنند، نمی‌دانند که مالیات تراکنش اعمال نمی‌شود، بلکه روشی برای اخذ مالیات بر درآمد است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از قم فردا بر اساس قانون فروشگاه های پایانه و سامانه مودیان مالیاتی مصوب شورای اسلامی و اجرای سازمان امور مالیاتی کشور، کلیه مودیان دارای کارتخوان و دستگاه POS باید مالیات بر درآمد را پرداخت کنند.

پس از اینکه اواخر سال گذشته مشخص شد که دستگاه های کارتخوان با سوابق مالیاتی افراد یا شرکت های حقوقی مرتبط هستند، پدیده کارت به کارت به سرعت در سراسر کشور گسترش یافت.

بر اساس قوانین جدید مجلس در این زمینه، صاحبان دستگاه‌های پوز مجبور نیستند برای پرداخت مالیات اقدام خاصی انجام دهند. بلکه این افراد باید در سامانه ای که برای این منظور طراحی شده ثبت نام کنند یعنی. سامانه مالیاتی tax.gov.ir. پس از تکمیل ثبت نام در این سامانه به این افراد کد مالیاتی داده می شود. در نتیجه نحوه محاسبه مالیات دستگاه POS 1401 تبدیل به تجارت شده و این کار توسط سازمان امور مالیاتی کشور انجام می شود.

چند روز پس از لازم الاجرا شدن این قانون، فرارهای مالیاتی و افرادی که تا دیروز وجه نقد دریافت نمی کردند، شروع به مطالبه وجه نقد از مشتریان کردند و به مشتریان اجازه استفاده از دستگاه های پوز برای مبالغ بالاتر را نمی دادند و آنها را وادار به پرداخت مبلغ مورد نظر به کارت کردند. با کارت بنابراین در سیستم مالیاتی ثبت نمی شود، اگرچه ترفند قدیمی دستگاه pos خراب شده است و همچنان رایج است.

گروه های مختلف شغلی بسته به اینکه در کدام دسته قرار می گیرند، باید بین ۰ تا ۲۵ درصد از درآمد سالانه خود را مالیات بپردازند. این افراد مالیات کسب و کار خود را پرداخت می کنند و اطلاعات جمع آوری شده توسط کارتخوان ها برای سنجش صحت اطلاعات ارائه شده توسط این افراد استفاده می شود. بنابراین در واقع می توان گفت که مالیات دستگاه POSE 1401 برای این افراد صفر است و نیازی به پرداخت مالیات جداگانه برای دستگاه POSE ندارند. مگر اینکه اطلاعات به دست آمده از تراکنش های دستگاه POS آنها تفاوت بین گزارش های مالیاتی آنها و واقعیت را نشان دهد.

البته فرار مالیاتی توسط مشاغل مختلف از پزشکان گرفته تا صنایع پوشاک و غذایی و … مشاهده می شود که تمایلی به استفاده از دستگاه POS ندارند.

اکثر گزارش های فرار مالیاتی مربوط به حوزه پزشکان است، مردم می توانند برای طرح شکایات، پیشنهادات و سوالات مالیاتی خود با شماره تلفن 1526 مرکز ارتباطات مردمی سازمان امور مالیاتی کشور تماس بگیرند.

با گسترش کارت به کارت، سازمان امور مالیاتی در خردادماه امسال گام بعدی را برای اجرای قانون پایانه های درون فروشگاهی و سامانه مودیان برداشت و جداسازی حساب های مشاغل و اشخاص را آغاز کرد که بر اساس آن هر اقتصادی اپراتور و بازرگان باید حساب های تجاری خود را به سازمان امور مالیاتی منتقل کنند و این حساب مبنای فروش و درآمد آنها خواهد بود.

به این معنی که کلیه واریزها به این حساب چه از طریق کارت به کارت و چه از طریق دستگاه کارتخوان به عنوان درآمد واحد تجاری محاسبه و در نهایت سود حاصل از این درآمد مشمول مالیات می شود.

هر حسابی که با آن تجارت می کنیم و فعالیت می کنیم و درآمد ما از آن حاصل می شود، یک حساب تجاری است. این بدان معناست که هر حسابی که برای آن فروشگاه افتتاح کرده اید یا حساب هایی که به عنوان درگاه پرداخت آنلاین دارید حساب تجاری محسوب می شود و بقیه حساب های شما که ممکن است حساب هایی باشند که از آنها حقوق دریافت می کنید یا روزانه هزینه های شما را پرداخت می کنید. صورتحساب ها یکی همدیگر را می شناسد.

بار دیگر مودیان راه دیگری برای دور زدن قانون و پرداخت کارت با کارت با حساب شخصی خود یا عزیزان و خانواده ها پیدا کردند.

به همین دلیل در دستورالعملی که اخیراً بانک مرکزی در خصوص حساب های شخصی داده است، سقف مشخصی برای تعداد تراکنش های سپرده روزانه و همچنین سقفی برای گردش مالی در نظر گرفته شده است. گردش مالی بیش از حد، حساب خواهد شد. حساب مشکوک تلقی می‌شود و مشمول بررسی مالیاتی می‌شود، مگر اینکه مالک حساب اسنادی مبنی بر غیرتجاری بودن حساب ارائه دهد.

باز هم مشاغل مختلف برای دور زدن قانون، تعداد کارت های مختلف اعم از پدر، مادر و سایر اقوام را برای پرداخت به مشتریان معرفی کردند تا سقف بنا به خواست آنها رعایت شود.

اما هدف از دور زدن قانون چیست؟اگر فکر می کنید هر چه معاملات بیشتری داشته باشید، مالیات بیشتری باید بپردازید، باید بدانید که این فرض اشتباهی است. شاید بد نباشد به خاطر داشته باشید که چیزی به نام مالیات بر معاملات یا گردش مالی وجود ندارد.

تراکنش مالی یا گردش مالی در یک حساب بازتابی از فعالیت یک کسب و کار است و IRS فقط مالیات بر سود کسب و کار جمع آوری می کند، بنابراین با خیال راحت به افراد اجازه دهید مانند قبل از POS برای پرداخت استفاده کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید