تمرکز دولت بر مبارزه با فرار مالیاتی به جای افزایش بار مالیاتی است


ساعت: 16:32
تاریخ ارسال: 1401/06/14
کد خبر: 1895377

با تمرکز دولت بر مبارزه با فرار مالیاتی به جای افزایش بار مالیاتی بر بخش تولیدی اقتصاد، میزان درآمد مالیاتی با رشد قابل توجهی 73 درصدی به 200 هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آمارهای اصلی عملکرد پنج ماهه اول سال 1401 نشان دهنده اتکای دولت به درآمد پایدار و پرهیز از استقراض بانک مرکزی است، رویکردی که به تداوم شیب نزولی تورم در ماه های آینده می پردازد.

منابع درآمدی دولت در پنج ماهه نخست سال به 412 هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به سال گذشته 56.5 درصد افزایش داشت. همچنین درآمد عمومی به عنوان پایدارترین جزء منابع دولت با رشد 66.5 درصدی به حدود 249 هزار میلیارد تومان رسید.

با تمرکز دولت بر مبارزه با فرار مالیاتی به جای افزایش بار مالیاتی بر بخش تولیدی اقتصاد، میزان درآمد مالیاتی با رشد قابل توجهی 73 درصدی به 200 هزار میلیارد تومان رسیده است.

در این مدت وصول درآمدهای نفتی 700 درصد افزایش یافت و فروش نفت و فرآورده های نفتی به 114 هزار میلیارد تومان رسید. این آمار نشان می دهد که دولت سیزدهم نسبت به دولت قبل توانسته است نفت بیشتری صادر کند و پول حاصل از فروش آن به کشور برگشته است که نشان دهنده موفقیت دولت در دور زدن تحریم های نفتی است.

دولت علاوه بر تلاش برای اداره کشور و ایجاد رونق اقتصادی با ابزارهای غیر تورمی، همچنان مجبور به آواربرداری و پرداخت بدهی های سنگین دولت قبل است. در 5 ماهه نخست، تملک دارایی های مالی که عمدتا ناشی از بازخرید اوراق منتشر شده قبلی بود، 251 درصد افزایش یافت، به عبارت دیگر، دولت سیزدهم 55 هزار میلیارد تومان از بدهی دولت قبل را تسویه کرد. پنج ماه اول امسال

این در حالی است که در همین مدت، آزادسازی منابع در نتیجه نقل و انتقال دارایی های مالی، یعنی. انتشار اوراق قرضه بیش از 51 درصد کاهش یافته است. یعنی دولت به آینده فروشی و ایجاد بدهی سنگین برای نسل های آینده اعتقادی ندارد و برنامه خود را بر اساس افزایش درآمدهای پاک و پایدار پیش می برد.

دیدگاهتان را بنویسید