از فرار مالیاتی اصناف خاص و پردرآمد باید جلوگیری شود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت وگو با خبرگزاری موج:

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی بر ضرورت جلوگیری از فرارمالیاتی اصناف لوکس مثل آرایشگران زنانه، رستوران داران، طلافروشان و … تاکید کرد.



بهروز محبی نجم آبادی عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری موج، درباره فرار مالیاتی بالای برخی اصناف خاص همانند آرایشگران زنانه، رستوران داران، طلافروشان و …. گفت: بر اساس اطلاعات واصله برخی از اصناف مثل آرایشگران زنانه، بنگاه های معاملات ملکی، طلافروشان، رستوران داران و …. مالیات خیلی اندکی در سال حدود ۲ تا ۱۰ میلیون می پردازند که این رویه اصلا درست نیست و عمده دلیل آن نیز فرار مالیاتی بالای آنها است.

وی در ادامه بیان کرد:  این مشاغل لوکس درآمدهای کلانی دارند و در مقابل کارگر و کارمند هم با حقوق بسیار پایین مالیاتی به اندازه و حتی در مواقعی کمتر از آنها می پردازند، زیرا این افراد برای حقوق ماهانه ۱۰ میلیونی در سال حدود ۱۲ میلیون مالیات می پردازند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد:  برای تعیین مالیات این مشاغل خاص باید ضریبی که تعیین شده اصلاح شود. کسی که گردش مالی بالایی ندارد ولی سود فراوانی می گیرد و یا سودهای گزایی به حساب آنها واریز می شود مثل آرایشگاه های زنانه  و یا برخی از شغل های که قیمت آنها حساب شده و تعیین شده نیست، خیلی مالیات از آنها به صورت عادلانه اخذ نمی شود.

وی در ادامه بیان کرد:  قطعا باید حساب تجاری این مشاغل خاص رصد شود و بر اساس سودی که از کارشان به دست می آورند ضریب مالیات آنها تعیین شود و مالیات آنها به این صورت پرداخت شود.

محبی نجم آبادی ادامه داد: ولی کف معافیت مالیاتی را باید برای بیشتر اصناف بالاتر ببریم زیرا بیشتر صنف های ما درآمد چندانی ندارند و در رکود به سر می برند و حداقل مالیات آنها باید به اندازه کارمندان تعیین شود.

وی با بیان اینکه باید مراقب وضعیت مغازه ی داخل کوچه ای در شهرستان ها هم باشیم افزود: این افراد خیلی کم درآمد دارند و نباید نسخه ی واحدی برای آنها پیچید. پایه مالیات  و معافیت مالیاتی اصناف باید شبیهه کارمندان باشد و در مراتب بعدی متناسب با رشته کار و سود حاصله از آنها مالیات اخذ شود.

محبی نجم آبادی توضیح داد: همچنین متناسب با سرمایه در گردش آنها باید مالیات از آنها اخذ شود. از سوی دیگر تمام اصناف باید به سامانه مودیان مالیاتی و پایانه های فروشگاهی متصل شوند.



آیا این خبر مفید بود؟



دیدگاهتان را بنویسید