به نام پرورش دهندگان؛ چشم مسئولان منتظر دلالان / پرورش دهندگان است

ساعت: 10:13
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۲۳
کد خبر: 1784131

صنعت دامپروری در دهه های اخیر با مشکلات عدیده ای مواجه بوده و علاوه بر این مشکلات، دامداران به ویژه مزارع سنتی درگیر جابجایی واسطه ها در بازار مواد اولیه دام هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از مرآت; این روزها با کاهش دما و نزدیکی به فصل یخبندان، یکی از دغدغه های اصلی کشاورزان تامین غذا و مواد اولیه دام های خود است و آنچه بیش از همه باعث آن می شود کمبود مواد اولیه و نوسانات قیمت در سال های اخیر است. ماه ها.

چندی پیش تعدادی از کشاورزان شاهرود پس از کمبود و افزایش خوراک، با حضور در فرمانداری، از مسئولان خواستند تا بر مشکلات کشاورزان نظارت کنند.

خبرنگار مرآت روز گذشته برای بررسی وضعیت دام ها به یکی از کارخانه های خوراک دام در شاهرود رفت تا با دامداران مراجعه کننده درباره آخرین وضعیت خوراک دام صحبت کند.

دولت به کشاورزان سنتی روی خواهد آورد

گلمرضا سلیمانی یکی از دامدارانی که از این کارخانه بازدید کرده است در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه در حال حاضر 10 رأس گاو و 50 رأس گوسفند دارد، این روزها برای تامین غذای آنها با مشکلات زیادی مواجه است.

وی با اشاره به اینکه سبوس نداریم اما از طرفی غذا گران است و از میزان یارانه ها کم می شود و جو پیدا نمی شود، گفت: باشید.

سلیمانی افزود: امروزه نگاه دولت به دامداری ها صنعتی است و به دلیل بی توجهی دولت به دامداران سنتی، اکثراً دام و گوسفند می فروشند.

مظفری یکی دیگر از کشاورزان مددجو می گوید: تامین مواد اولیه دام به یک رویا تبدیل شده و امروز متوجه شدیم که قیمت جو نیز افزایش یافته است.

این کشاورز ادامه داد: در شرایط فعلی مجبوریم گاو را با قیمت کمتری بفروشیم و از روستا بیرون برویم، زیرا توزیع ماهیانه دو کیلوگرم گوسفند در نهایت برای سه یا چهار روز کافی است و چه فکری باید کرد. بقیه ماه ها؟!”

مظفری با درخواست از دولت برای حذف واسطه گفت: همان خوراک یارانه ای که در اینجا با قیمت محدود 4200 تن عرضه می شود در جای دیگر با قیمت 6500 تن به وفور یافت می شود.

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

آجودانی کشاورز که برای تهیه غذا آمده بود و از وضعیت فعلی خسته شده بود گفت: اگر مشتری باشد حاضر است هر 8 گاو را حتی در ازای چک یکساله به عنوان کمبود دام بفروشد. ورودی این روزها افزایش قیمت داشت.»

شاه حسینی، صاحب چند دام نیز با تایید نظر سایر دامداران حاضر در جلسه، گفت: اگر سرمایه گذاری کم باشد، با قیمت های بالا و به مقدار لازم در بازار آزاد نخواهد بود، بنابراین وجود دارد. رفاه.”

گلمرضا عاشوری نیز از این وضعیت گلایه کرد و گفت: گوسفندی که سر راس 3 میلیون تن می خریدیم الان 2 میلیون تن نمی خرند!

فقدان نظارت همچنان بر بازار کالاها دامن می زند

حسن‌ مهدوی; دان آوران، مدیرعامل و مالک کارخانه خوراک دام این کمبود را ناشی از افزایش سه چهارم قیمت اخیر دانست و افزود: کل آن بین دامداران منطقه توزیع می شود اما در حال حاضر وجوه سرمایه گذاری شده و یارانه ها به نصف کاهش یافته است. منجر به کمبود عرضه و اعتراض پرورش دهندگان می شود.

مهدوی مشکلات ارزی در کشور و خشکسالی و مدیریت توزیع را از دلایل آخرین مشکلات ذکر کرد و ادامه داد: در 10 روز گذشته قیمت هر کیلوگرم سبوس حدود 900 تن افزایش یافته و پیش بینی می شود. برای رسیدن به بیش از این رقم بدون نظارت. چنین ارزیابی هایی انجام نمی شود.

سوال اینجاست که آیا 50 درصد گندم کشور طبق هنجار تولید نمی شود یا 50 درصد باقی مانده به ارز دولتی وارد نمی شود، پس دلیل افزایش شدید قیمت سبوس و پایین بودن آن چیست؟ ? تحویل در این مهلت ده روزه؟!

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

مهدوی; وی سپس با ارائه پیشنهاد تشکیل کارگروه جهادی متشکل از دستگاه ها و ارگان های مختلف برای کنترل وضعیت مواد اولیه و قیمت گذاری های دلخواه، اذعان داشت: اگر این کنترل ها سریعتر انجام نشود به زودی قیمت سایر مواد اولیه نیز افزایش می یابد. با افزایش قیمت سبوس، شاهد افزایش شدید قیمت خوراک و نابودی صنعت دامپروری کشور خواهیم بود.

مدیرعامل کارخانه دان آوران یکی دیگر از موارد مبرم را ارسال بی رویه کالا به کارخانه عنوان کرد و گفت: با تاخیر در تحویل برخی مواد اولیه، تولید ما به موقع انجام نمی شود و این امر باعث بی نظمی و سردرگمی کشاورزان در هنگام تحویل می شود.

وی به برگزاری جلسات و تجمعات متعدد کشاورزان در مقابل فرمانداری شاهرود اشاره کرد که منجر به قول مسؤولان استانی برای کنترل و بررسی دقیق نحوه توزیع اعتبارات سرمایه گذاری شده در استان شد اما توزیع اعتبارات در شهرستان های مختلف همچنان ادامه دارد. خرید و فروش کیسه های مواد غذایی در شهرهای دیگر در شاهرود آزادانه انجام می شود و این نشان دهنده عدم نظارت بر توزیع عادلانه مواد اولیه بر اساس دام در هر شهر است.

واسطه ها باید از دایره توزیع حذف شوند

وفایی برای اولین بار خود را به یکی از کشاورزان پیشکسوت شهرستان معرفی کرد و ضمن انتقاد از عملکرد وزارت جهاد و جهاد کشاورزی استان در خصوص وضعیت کشاورزان، افزایش جزئی سبوس را امری ضروری برای جلوگیری از آزادی وی دانست. محدوده فروش ..

وفایی افزود: چیزی به نام سبوس رایگان نداریم اما متاسفانه قابل توجه است که سبوس سهمیه ای به دلیل کم هزینه بودن دولت به دلیل عدم نظارت به راحتی در اختیار تجار قرار می گیرد.

وی همچنین افزایش دیگر درصد سبوس را افزایش تعرفه و کرایه حمل عنوان کرد و گفت: البته قبل از نرمال سبوس، قیمت سایر مواد اولیه افزایش یافته است.

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

سپس مدیر کارخانه آرد سرچشمه با انتقاد از نحوه توزیع مواد غذایی جهادکشاورزی خواستار حذف واسطه ها از زنجیره تامین کشاورز شد و گفت: نیازی به واسطه تامین نیست و راهکار دیگر حذف یارانه است. از خوراک و تک نرخی شدن آن و در عوض توزیع یارانه در مراکز فرآورده های دامی.

وفایی در پایان ضعف نظارتی را دلیل اصلی این وضعیت دانست و گفت: متاسفانه در برخی از شهرستان ها آمار ارائه شده توسط دام در سامانه یکتا دو برابر دام این شهرستان است که باعث می شود خوراک دام بیشتر شود. «بنابراین باید آزادانه در بازار معامله شود و این موضوع مستلزم اصلاح سیستم توزیع حیوانات معرفی شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید