جشنواره ملی زرشک تقویتی برای کشاورزان است/ نگرانی های پرورش دهندگان زرشک باید شنیده شود


ساعت: 10:40
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۱/۰۷
کد خبر: 1900796

سال هاست که اکثر متولیان می گویند چرخ فرآوری و بهره وری تنها محصول سودآور خراسان جنوبی باید در ایران و جهان به حرکت درآید اما در عمل اتفاق خاصی نیفتاده است. یافتن راه حل برای حل مشکلات

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش خاورستان، سال هاست که همه در ایستگاه بسته بندی و در نهایت تولید شربت ندای توقف این محصول و دیگر محصولات سودآور خراسان جنوبی را می دهند، اما چیزی که راه به جایی نبرده و نخواهد رفت فریاد خام فروشی بدون هیچ محصولی است. و نصیبی برای اولین شعبه تولید این محصول می باشد.

کمتر از دو هفته تا برگزاری اولین رویداد ملی زرشک در 29 مهرماه باقی مانده است که همزمان با آغاز فصل برداشت این محصول بینظیر جهانی از خراسان جنوبی است.

حال سوال این است که آیا برگزاری چنین رویدادهایی دوا کننده دردی از تولیدکنندگان این محصول است؟ یا مرهمی برای زخم هایی مانند ترک مواد اولیه، قطع دست دلالان و دلالان، بازگرداندن ارزش افزوده این محصولات به کشاورز و غیره. خواهد بود.


در جشن زرشک درد صاحبان را باید شنید

آنطور که یکی از کشاورزان منطقه میانه می گوید: تا کنون دردی از کشاورزان التیام نیافته است و کشاورزان بیشترین آسیب را در هر زمان به خصوص در زمان ویروس کرونا متحمل شده اند، اما امیدواریم نگرانی کشاورزان برطرف شود. در چارچوب جشنواره ملی مزرعه شنیده شود.

به گزارش «رضا سبزبین» در تمام این سال ها از دلالان سود می بردند چرا که مدت ها زرشک را از کشاورز می خریدند و در سردخانه نگهداری می کردند و با نظافت و بسته بندی ساده روانه بازار می کردند.

اما از آنجایی که اکثر جواهرسازان محلی برای خشک کردن یا فرآوری محصولات خود ندارند، پس از جمع آوری محصول باید محصول را به دلالان بفروشند و زمانی که قیمت آن محصول به اوج خود رسید، واسطه ها آن را می فروشند، هرچند سود اصلی می رود. به واسطه انجام شد و این فقط برای کشاورز دردسر است.

همچنین همانطور که می دانید این محصول یکساله محصول دارد و در این بحران کم آبی زرشکار با چه تلاشی آب مورد نیاز خود را تامین می کند و برخی کشاورزان حتی نمی توانند هزینه آب را با فروش آن تامین کنند. آنها می خواهند قیمتی داشته باشند و برای برداشت آن هزینه کنند.


پرداخت نیروی کار از جیب

وی ادامه می دهد: گاهی دلال ها آنقدر زرشک را از زرشک با قیمت پایین می خرند که او مجبور است حتی هزینه کار این محصول را از جیب خود بپردازد و هیچ درآمدی برای او وجود ندارد.
حتی فروشندگان و عمده فروشان این محصول نیز چندان راضی به خرید و فروش این محصول نیستند زیرا نبود زنجیره های تولید و بهره وری باعث می شود آنها را به نظافت و بسته بندی این محصول محدود کنند.

مشکل دیگر این است که برخی عمده فروشان یا بربری ها برای افزایش کمیت محصول علاوه بر کاهش کیفیت، روغن یا آب اضافه می کنند و با دادن لاک کاذب باعث آسیب دیدن این محصول در بازار و خریداران می شوند.


جشنواره ملی زرشک مشوقی برای کشاورزان است

یکی دیگر از طلافروشان منطقه زهان قطب برای تولید این محصول نیز اظهار داشت: برگزاری جشنواره هایی از این دست تاثیر چندانی در درآمد طلافروشان ندارد و تا جایی که به یاد داریم وضعیت زرشک اسفبار است و مثل همیشه برای لایه زیرین سنگ آسیاب نداشت و فایده ای ندارد.

به گفته رجب زهانی، عملاً اتفاق خاصی برای کشاورز نیفتاده است، اما امیدواریم دستاوردهای این جشنواره باعث ایجاد انگیزه در کشاورزان و زرشک‌کاران شود.

وی ادامه می دهد: متولیان امر باید در این زمان که تنها سرمایه دهقانان زرشک است به فکر تصمیم اصلی باشند و مانند برخی محصولات دیگر زرشک نیز باید به صورت تضمینی از زرشک‌کار خریداری شود و آنطور که هست از دلالان سودی نبرد. معمولا مورد.

وی با بیان اینکه اکثر زرشک کاران برای دریافت تسهیلات خشک کردن ظروف زرشک و … باید از هفت خوان رستم عبور کنند و در نهایت موفق نیستند، می افزاید: از این مسئولان می توان انتظار داشت که مشکلات زرشک حل شود. کشاورزان و جاده ها راه حل هایی برای این مشکلات وجود داشت.

در سخنان ایشان آرزو می کنم مسئولان یکی از هزار درد زرشکر را دوا کنند تا خوشحال باشند که حرف و عمل مسئولان یکی است.


خاطرات یک کاوشگر

سخنان دردناک یک محقق گیاهان دارویی در خراسان جنوبی که 35 سال است در این زمینه تحقیق کرده و 38 جلد کتاب و 50 مقاله دارد و ثبت اختراع جهانی در زمینه فرآوری عناب به ثبت رسانده است، این است که اگرچه محصولاتی مانند زرشک مخصوص خراسان جنوبی است که متأسفانه نه ایرانی ها آن را می شناسند و از خواص آن اطلاعی ندارند و نه خارجی ها با این محصول بی نظیر جهانی آشنایی زیادی دارند.

مهندس «پویان» ادامه می دهد: این عدم آگاهی از این یک محصول پرسود خراسان جنوبی باعث شده تا زرشک کاران با مشکلات زیادی مواجه شوند.

دیگر اینکه باید تعاونی بزرگی درست شود و محصولات زرشک کاران را از آنها بخرد تا زرشک کاران دغدغه فروش محصول خود را نداشته باشند.
تعاونی خرید قوی نداریم

وی با بیان اینکه نبود تعاونی قوی خرید زرشک باعث شده بیشتر زرشک کاران محصول خود را به دلالان بفروشند تا سود اصلی نصیب دلالان شود، افزود: هر چند خود دلالان تنها محصول پرسود جهانی خراسان جنوبی در این زمینه هستند. اوضاع نابسامان آنها برای زرشک‌کاران موهبت محسوب می‌شوند وگرنه باید محصولشان در دستشان بماند و از آفات رنج ببرد و رنج بیشتری ببرد.

موضوع دیگری که در این زمینه بسیار حائز اهمیت است و دولت باید در این زمینه اقدام کند صادرات این محصولات به بازارهای جهانی است که در این زمینه نیز ناکافی است و دولت هیچ اقدامی برای ورود این محصول بی نظیر جنوب انجام نداده است. خراسان وارد بازارها شد. بین المللی نشد، یعنی بازاریابی درستی انجام نداد.


استفاده از شبکه های بازاریابی بین المللی

علاوه بر این، شناخت بین المللی و بازاریابی محصولات خاصی مانند زرشک مستلزم استفاده از شبکه های ماهواره ای است که این نیز کار دولت است.

به گفته مدیر مجتمع گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی برگزاری جشنواره ها، همایش ها و… ارائه این محصول به افراد مسئول در سطوح مختلف بسیار موثر است، اما به شرط رفع این ایرادات، صرفا برگزاری چنین رویدادهایی برای ارائه ترازنامه نیست.

مهندس «پویان» گفت: تاکنون از پژوهشگران و محققان دانشگاهی در زمینه تولید علم فرآوری محصولات سودآور خراسان جنوبی غافل نشده و اکنون علم 16 محصول از این محصولات ویژه استان بوده است. تولید شده و لازم است این محصولات تولید شده وارد چرخه تولید شوند تا به بازار عرضه شوند.


خراسان جنوبی، قسمت دور افتاده

وی فرآوری زرشک و بهره وری از فرآورده های زرشک را در ایستگاه بسته بندی و تولید آب زرشک استان ذکر می کند و بیان می کند: به دلیل اینکه خراسان جنوبی از نظر عدم بهره مندی از زیرساخت های حمل و نقل و از همه مهمتر عملکرد، منطقه دور افتاده ای است. قوانین، این کمبودها و موانع باعث شده تا سرمایه گذاران به جای خراسان جنوبی، دشت های قزوین و قم را به عنوان سرمایه گذار انتخاب کنند.


سرمایه گذاران فراری

به گفته رئیس مرکز ملی دانش، صنعت و بازاریابی زرشک و عناب، این انسداد و اجرای دقیق قانون باعث شده تا سرمایه گذاران زیادی به جای انتخاب خراسان جنوبی به عنوان مقصد سرمایه گذاری، به استان همجوار خراسان رضوی بروند. و خرید بیسکویت عناب این استان در مغازه های خراسان جنوبی به فروش می رسد.

وی با وجود اینکه کم نیستند این سرمایه گذاران که در خراسان جنوبی هدیه سرمایه گذاری داده اند و استان های دیگر را انتخاب کرده اند، می افزاید: عدم انسجام در مدیریت استان نیز موجب نتایج تحقیقات و ثبت تولید محصولات خاص شده است. محصولات مفید خراسان جنوبی باید در قفسه ها بپوسد و در گوشه و کنار کتابخانه ها و روستاها بی فایده باشد.

به گفته وی، وقتی نتایج تحقیقات و مطالعات می خواهد در کتابخانه ها دفن شود، سرمایه گذاری نیست، صرف هزینه است و بس.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید