افزایش قیمت زرشک از ادعا تا واقعیت/ کشاورزان; افزایش قیمت زرشک با افزایش هزینه های تولید همخوانی ندارد


ساعت: 11:13
تاریخ انتشار: 08/12/1401
کد خبر: 1908066

بررسی افزایش دو برابری قیمت زرشک از دیدگاه منشی و کشاورز;

در همین حال مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی از افزایش دو برابری قیمت زرشک خبر داد و کشاورزان معتقدند قیمت زرشک دو برابر نشده است و از سوی دیگر افزایش جزئی قیمت این محصول همخوانی ندارد. افزایش هزینه های تولید

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش خاورستان، ۱۹ آبان ماه جاری خبری مبنی بر دو برابر شدن قیمت زرشک به عنوان خبر خوشی برای کشاورزان و زرشک کاران استان در رسانه ها منتشر شد.

از اینجا؛ سید حسن رضوی مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: قیمت هر کیلوگرم زرشک تازه شاخه دار در سال گذشته بین 9 تا 10 هزار تومان بوده و امسال قیمت این نوع محصول به بیش از 20 رسیده است. هزار تومان در بازار آزاد .

وی بیان کرد: بربری بر اساس کیفیت محصول به صورت توافقی با همان قیمت خریداری می شود.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی از خرید 600 تن زرشک تازه در این استان خبر داد و گفت: 9 مرکز در پنج منطقه زرشک کاری خراسان جنوبی تا پایان فصل برداشت در زمینه خرید زرشک فعال هستند.

وی افزود: به دلیل اینکه زرشک کاران در سال های گذشته بار بهداشتی برای زرشک ساخته اند، از طرفی فروش زرشک به صورت خشک ارزش افزوده بیشتری دارد، امسال کمتر تمایلی به فروش زرشک خود به صورت تازه داشتند.

رضوی بیان کرد: در سال جاری مراکز تجاری زرشک استان بربری را با قیمت بالا از کشاورزان خریداری کردند بنابراین بخش خصوصی نیز زرشک را با قیمت مناسب از کشاورزان خریداری کرد که به نفع کشاورز بود.

وی با اشاره به افزایش قیمت زرشک در سال جاری افزود: برگزاری جشنواره ملی زرشک در فصل برداشت نقش موثری در معرفی این محصول و افزایش قیمت زرشک داشت.

مدیرعامل تعاون روستایی خراسان جنوبی بیان کرد: با برگزاری جشنواره زرشک این محصول در استان های دیگر نیز به خوبی عرضه شد و در سال های گذشته زرشک تازه در چند استان از جمله تهران و خراسان رضوی عرضه می شد اما امسال زرشک تازه افتتاح کرده ایم. بازارهای عرضه

وی گفت: استان های همدان، فارس، اصفهان، قم، البرز و گلستان از جمله بازارهای جدید شناسایی شده برای عرضه زرشک از خراسان جنوبی هستند که مدیران تعاونی روستایی برخی از این استان ها به همراه تشکل های خود در خراسان جنوبی حضور یافتند.

رضوی افزود: تشکل های این استان ها تعاملات خوبی با تعاونی های روستایی خراسان جنوبی برقرار کردند و دستورات خوبی داشتند.

وی بیان کرد: انتظار ما این است که این جشنواره ها ادامه داشته باشد و شروع خوبی برای نمایش زرشک و رسیدن به اهداف تعیین شده باشد.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: تعاون روستایی استان به طور مستمر در تلاش است تا زرشک را معرفی و بازارهای جدیدی برای فروش محصول شناسایی کند تا کشاورزان ما نه تنها مانند سال های گذشته متضرر نشوند، بلکه محصولات خود را با قیمت مناسب به فروش برسانند. قیمت قیمت قیمت.


این در حالی است که مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی مدعی دو برابر شدن قیمت زرشک و افزایش سود کشاورزان و تولیدکنندگان زرشک است که کمی با این ادعا متفاوت است.



قیمت زرشک 14-15 هزار تومان است

حسن صحرایی یکی از زرشک کاران شهرستان زیرکوه در این خصوص در گفتگو با خبرنگار خاورستان; وی گفت: امسال زرشک تازه شاخه دار با قیمت کیلویی 14 تا 15 هزار تومان خرید و فروش می شود، سال گذشته این نوع زرشک ابتدا کیلویی 12 هزار تومان بود و سپس کاهش یافت و به کیلویی 10 هزار تومان رسید. . .

وی افزود: در حالی که اخیراً زرشک در خرمن کوبی خشک می شود. قبلا کیلویی 70 هزار تومان خرید می شد اما الان کاهش پیدا کرده و کیلویی 55 تا 57 هزار تومان خرید و فروش می شود.


افزایش چند برابری هزینه تولید زرشک

این کشاورز با اشاره به اینکه در تولید زرشک اگر بخواهیم هزینه کار، کود و سم را حساب کنیم چیزی باقی نمی ماند، گفت: کیسه کودی که پارسال 200 هزار تومان خریدیم امسال به 600-700 هزار تومان . هزینه های کارگری که سال گذشته روزانه 80 تا 90 هزار تومان بود، امسال به 180 تا 190 هزار تومان افزایش یافته است.

صحرای در خصوص قیمت اعلام شده 20 هزار تومان برای زرشک تازه گفت: زرشک تعاونی در منطقه ما خریداری نمی شود و وقتی از قابیل پرسیدیم گفتند قیمت زرشک تازه 10 تا 11 هزار تومان است که هیچ کس در محل خرید نمی کند. همان قیمت. خرد

و ادامه داد: پارسال که می خواستند زرشک بخرند فقط یک حرف می زدند و نه زرشک خریدند و نه قیمتش افزایش پیدا کرد، بلکه حتی قیمتش پایین آمد.


قیمت زرشک تازه باید حداقل 40-50 هزار تومان باشد

این کارگر زرشک با بیان اینکه متاسفانه وضعیت زرشک بسیار بد است، تصریح کرد: خرید زرشک با قیمت 12 تا 14 هزار تومان به صرفه نیست و باید حداقل کیلویی 40 تا 50 هزار تومان بخرید، بنابراین کشاورز می تواند هزینه کود دامی را تامین کند و زهر و زحمات و زحمتی را که می کشد باید بپردازد و اصلا کمتر از آن قیمت خرج نمی کند.

صحرایی افزود: حتی اگر بنفش فروخته شود دلال آن را می برد و کشاورز سودی نمی برد زیرا دلالان هر طور می خواهند خرید می کنند و کشاورز چاره ای ندارد و باید به خرمنکوب بفروشد، متاسفانه دولت نمی فروشد. ” خرد


عظیم برزگر یکی از کشاورزان و کارمند تعاون روستایی آرین شهر نیز در گفتگو با خبرنگار خاورستان; وی در خصوص قیمت خرید و فروش زرشک گفت: اکنون به عنوان کارمند تعاونی زرشک را از منطقه سده و دشت محمودی با کیفیت عالی و کیلویی 20 هزار تومان خریداری می کنم. بربری در مناطق دیگر مانند روستاهای آفریز و چاهک موسویه از 15 هزار تومان شروع می شود و بسته به کیفیت و درجه آن تا 16 تا 17 هزار تومان قابل خرید است.

وی افزود: سال گذشته قیمت زرشک تازه 10 تا 12 هزار تومان بود، اکنون قیمت زرشک تازه بالای 20 هزار تومان است اما غیر از این نمی شود.


قیمت زرشک خشک باید بیش از 200 هزار تومان باشد

این کشاورز با اشاره به اینکه نمی توان بازار زرشک خشک را پیش بینی کرد، گفت: اکنون قیمت زرشک خشک باید کیلویی 200 هزار تومان باشد نه 120 تا 130 هزار تومان.

وی با بیان اینکه دو سال پیش به دلیل شیوع ویروس کرونا قیمت زرشک از 80 هزار تومان به 50 هزار تومان کاهش یافت، ادامه داد: اکنون وضعیت نسبت به سال گذشته بهتر شده است اما زرشک خشک باید 200 تا 250 هزار تومان قیمت گذاری شود. کیلو تومان در اختیار کشاورز است و او می تواند هزینه کار، نیروی کار، آب و کودهای کشاورزی خود را بپردازد.


افزایش چند برابری هزینه های تولید

برزگر در خصوص افزایش چند برابری هزینه های تولید در سال جاری نسبت به سال گذشته گفت: هزینه نیروی کار زنان از 150 هزار تومان در سال گذشته به 200 هزار تومان و نیروی کار مردان از 200 هزار تومان به 250 هزار تومان افزایش یافت. امسال. علاوه بر این کود حیوانی از 4 میلیون تومان به 12 میلیون تومان و کود شیمیایی کیلویی از 20 هزار تومان به 50 هزار تومان به 100 تا 200 هزار تومان رسید و در حالی که همه هزینه ها دو برابر شد، قیمت زرشک دو برابر شد. این کار انجام نشد و قیمت حدود یک سوم افزایش یافت.

وی تاکید کرد: قیمت زرشک تازه باید کیلویی 50 هزار تومان باشد تا کشاورز نجات پیدا کند، زیرا در حالی که تورم و قیمت همه اجناس دو برابر شده است، قیمت زرشک تغییری نکرده است، به خصوص که در 3 تا 4 سال اخیر قیمت تمام شده است. این محصول 80 هزار تومان بود الان قیمتش 100-110 هزار تومان است.


و اما…

بر اساس این گزارش؛ در همین حال مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی قیمت زرشک تازه را بیش از 20 هزار تومان در هر کیلوگرم عنوان کرد، اما کشاورزان از خرید زرشک با این قیمت خودداری کردند و معتقدند این محصول بین 14 تا 16 هزار تومان خرید و فروش می شود.

از سوی دیگر، اگرچه قیمت زرشک از کیلویی 10 هزار تومان در سال گذشته به 15 هزار تومان رسید، اما به گفته مدیرعامل تعاون روستایی استان؛ قیمت زرشک از هر کیلو 10 هزار تومان در سال گذشته به 15 هزار تومان رسید. امسال به بیش از 20 هزار تومان رسید اما وقتی هزینه تولید این محصول را در نظر بگیرید; با احتساب دوبرابر شدن هزینه نیروی کار، سه برابر شدن قیمت کود و افزایش هزینه سوخت و انرژی، می توان متوجه شد که قیمت زرشک نسبت به سال گذشته نه تنها افزایش یافته، بلکه کاهش هم داشته است.

از سوی دیگر؛ این در حالی است که متولی زرشک کیلویی 20 هزار تومان را قیمت مناسب و به نفع کشاورز می داند و با توجه به نرخ تورم و همچنین با توجه به کاهش ناگهانی قیمت زرشک در دوران کرونا، قیمت مناسب این محصول را به نفع کشاورز می داند. محصول باید به ازای هر کیلوگرم باشد تا هزینه های تولید را پوشش دهد. به صورت تازه 50 هزار تومان و به صورت خشک بیش از 200 هزار تومان.

امیدواریم محصول زرشک نیز مانند سایر محصولات کشاورزی که با تورم به میزان قابل توجهی افزایش قیمت داشته اند به قیمت مناسب و مقرون به صرفه خود برسد تا کشاورز به غیر از درد و رنج درآمد دیگری داشته باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید