جزئیات طرح افزایش تولید در منطقه خشک توضیح داده شد/ ارائه تسهیلات 4 درصدی به کشاورزان در طرح افزایش تولید در منطقه خشک


ساعت: 14:24
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۶
کد خبر: 1904166

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان ضمن تشریح جزئیات طرح جهش تولید دیم گفت: به کشاورزان شرکت کننده در طرح جهش تولید وام 4 درصدی برای خرید ادوات ارائه می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ناصر وفایی در گفت وگو با خبرنگار موج رسا، گفت: با بیان اینکه طرح افزایش تولید در مناطق دیم به صورت مشترک بین سازمان جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) دومین سال اجرای خود را آغاز کرده است که در سطح بیش از 320 دستگاه در حال اجراست. هزار هکتار از اراضی استان اظهار داشت: برنامه پنج ساله است.

وی افزود: این طرح یکی از مهمترین برنامه های وزارت جهاد کشاورزی و در استان با هدف افزایش 25 درصدی عملکرد محصولات مختلف در مناطق دیم طی 5 سال، تغییر زمان کاشت محصولات زراعی از بهار تا پاییز به منظور استفاده حداکثری از بارندگی با رعایت تناوب زراعی. افزایش راندمان آیش، حذف تدریجی آیش، حفاظت از کشاورزی و صرفه جویی در منابع و افزایش درآمد کشاورزان اجرا می شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: یکی از ارکان اصلی طرح افزایش تولید، رعایت تناوب بهینه زراعی و واردات حبوبات، علوفه و دانه های روغنی در دیم است. طرح افزایش تولید دیم باعث ارتقای سطح تولیدات کشاورزی و ارتقای سطح علمی و فنی کشاورزان دیم در روستاها می شود.

وی بیان کرد: در این طرح در نظر گرفته شده است با توجه به امکانات موجود سطح زیر کشت دیم برخی از محصولات از جمله علوفه و دانه های روغنی دیم در تمامی دیم های استان افزایش یابد. و شرایط

به گفته ناصر افایی، در برداشت 1402-1401، از 320 هزار هکتار طرح جهش تولید دیم، 173 هزار هکتار گندم دیم، 64 هزار هکتار جو دیم، 32 هزار هکتار محصول حبوبات، 32 هزار هکتار دانه روغنی. ، 16 هزار هکتار علوفه و 3 هزار هکتار گیاهان دارویی.

وی با بیان اینکه در راستای ایجاد اشتغال و انتقال دانش فنی به مزرعه، یکی از مهمترین موضوعات در اجرای طرح جهش تولید دیم امسال، استفاده از کارشناسان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی به همراه کارشناسان جهادکشاورزی است، گفت: و گفت: همه این کارشناسان دوشادوش کشاورزان دیم هستند. خواهد گرفت و نگران انتقال دانش فنی به کشاورزان خواهد بود.

مدیر زراعت استان و مجری طرح مذکور، برنامه اجرای کشت عمودی در سطح 40 هزار هکتار، نگهداری 30 درصد بقایای کاه و کلش در مزرعه در سطح 40 هکتار، کشت مستقیم بدون شخم در سطح 79 هزار هکتار است. هکتار و زرد شدن در آیش سبز در 63 هزار هکتار وی گفت: برای افزایش راندمان کشتزارهای دیم و اجرای تناوب، حفظ و بهبود حاصلخیزی خاک، جلوگیری از فرسایش آبی و بادی و کاهش خطر هدررفت محصول، این برنامه ها است. اجرا شد.

وی در این طرح 50 هزار تومان از حق بیمه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به کشاورزان پرداخت و همچنین تسهیلات قرض الحسنه 4 درصد ارزان قیمت را برای خرید ادوات کشاورزی از جمله ماشین آلات کشت مستقیم، دستگاه دروگر حبوبات، ابزار برداشت. علوفه و غیره وی توزیع و عرضه رایگان کودهای فله و کودهای ریزمغذی را از دیگر اقدامات حمایتی در این طرح عنوان کرد و گفت: این امر با حمایت مالی ستاد اجرایی فرمان امام و همت همکاران زحمتکش جهاد کشاورزی در اقصی نقاط استان انجام می شود. .

ناصر افایی افزود: کشاورزان مناطق خشک استان برای کسب اطلاعات بیشتر و بهره مندی از این طرح می توانند به نزدیکترین مراکز خدمات کشاورزی مراجعه کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید