پرداخت تسهیلات یارانه ای ادامه تولید گوشت در خراسان شمالی/ افزایش 50 درصدی تسهیلات بانک کشاورزی در استان


ساعت: 13:33
تاریخ انتشار: 1401/03/19
کد خبر: 1854663

رئیس شعب بانک کشاورزی خراسان شمالی اعلام کرد:

سیدمحمود سیدالحسینی گفت: دولت برای حمایت از فرآورده های گوشتی قرمز و سفید پرداخت تجهیزات 10 تا 15 درصدی را در دستور کار قرار داده است. در خراسان شمالی طی 14 روز گذشته 257 میلیارد ریال به دامداران و طیور پرداخت شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سیدمحمود سیدالحسینی رئیس بانک کشاورزی خراسان شمالی در گفتگو با عصرترک گفت: با توجه به حذف ارز ترجیحی، کشاورزان و مرغداران در تامین و خرید مواد اولیه دام و طیور دچار مشکل شده اند.

سیدالحسینی گفت: از این رو دولت در راستای حمایت از تولید گوشت قرمز و سفید، شعب بانک کشاورزی را موظف به پرداخت سرمایه در گردش با آسان ترین روش پرداخت کرده است.

وی افزود: شعب بانک کشاورزی موظف به پرداخت تسهیلات 10 تا 15 درصدی به متقاضیان شاغل در حوزه دام و طیور شدند.

رئیس امور شعب بانک کشاورزی خراسان شمالی گفت: مقرر شد تا سقف 200 میلیون تن از این تسهیلات از طریق کارت دام و بیش از 200 میلیون تن با واریز تسهیلات به حساب متقاضی در سامانه خرید ورودی بازار پرداخت شود. .

وی گفت: همچنین برای پرداخت این تسهیلات مقرر شده است که تمامی شعب بانک کشاورزی سقف ضمانت نامه را تا سقف 200 میلیون تن بررسی و تعهدات قبلی متقاضیان را به مدت سه ماه مسدود کنند.

سید الحسینی همچنین با اعلام اینکه پرداخت این تسهیلات از پنجم خرداد ماه جاری آغاز شده است، اظهار داشت: تا هجدهم خرداد ماه جاری، 4 هزار و 337 متقاضی (حیوان و پرنده) به شعب بانک کشاورزی این بانک معرفی شده اند. استان که طی آن مبلغ 257 میلیارد ریال سرمایه در گردش به 614 متقاضی خرید مواد اولیه تولید گوشت قرمز و سفید پرداخت شد.

وی خاطرنشان کرد: برای هر راس دام شیری مبلغ سه میلیون و 500 هزار تن، برای هر راس دام صنعتی سنگین دو میلیون و 100 هزار تن، برای هر راس دام 390 هزار تن. به ازای هر قطعه مرغ گوشت 71 هزار تن و به ازای هر قطعه مرغ بدون گوشت و سایر طیور 43 هزار تن پرداخت می شود.

رئیس امور شعب بانک کشاورزی خراسان شمالی یادآور شد: مدت بازپرداخت این تسهیلات یارانه ای 9 ماهه است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود پرداخت تجهیزات یارانه ای را از بند الف تبصره 18 عنوان و خاطرنشان کرد: در نیمه دوم سال 1400 مبلغ 2900 میلیارد ریال برای پرداخت هزینه تجهیزات متقاضیان کشاورزی به بانک کشاورزی خراسان شمالی واریز شد. برای تامین سرمایه در گردش نیز تخصیص و تامین مالی شد.

سید الحسینی گفت: بانک تا پایان تیرماه امسال فرصت دارد تا این وجوه تبصره 18 یارانه ای را در قالب قرارداد به مشتریان بازپرداخت کند.

وی اعلام کرد: تاکنون 239 پرونده از متقاضیان فعال در بخش کشاورزی به مبلغ دو هزار و 668 میلیارد ریال برای دریافت این تسهیلات به شعب بانک کشاورزی استان ارائه شده است که تاکنون 88 متقاضی بالغ بر 706 میلیارد ریال است. تسهیلات سرمایه در گردش تجهیزات سرمایه گذاری نیز بازپرداخت می شود.

رئیس امور شعب بانک کشاورزی خراسان شمالی افزود: شعب بانک کشاورزی خراسان شمالی نسبت به عملکرد بانک کشاورزی در سایر استان ها از نظر پرداخت تسهیلات تبصره 18 به متقاضیان در 6 کشور رتبه بندی شده است.

وی خاطرنشان کرد: مدت بازپرداخت این تسهیلات برای تامین سرمایه در گردش یک ساله است و مدت بازپرداخت تسهیلات سرمایه گذاری پس از پایان دوره اجرای طرح ارائه می شود.

سید الحسینی در خاتمه درباره نسبت منابع و هزینه های بانک کشاورزی در استان گفت: نسبت منابع بانک کشاورزی از سال 93 تا پایان سال 1400 از یک هزار و 700 میلیارد ریال به حدود 18 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است که این میزان افزایش یافته است. 10 برابر افزایش می یابد.

وی گفت: اما این بانک از سال 93 تاکنون هزینه های تسهیلات را از پنج هزار میلیارد ریال به 33 هزار میلیارد ریال افزایش داده است.

رئیس امور شعب بانک کشاورزی خراسان شمالی گفت: در حالی که در پایان سال 1400 منابع این بانک در استان به 18 هزار میلیارد ریال رسید، در ازای دریافت وام از بانک های کشاورزی سایر استان ها، 33 هزار میلیارد ریال به داوطلبان پرداخت کردیم.

وی خاطرنشان کرد: منابع تسهیلات تحت تصرف بانک های کشاورزی سایر استان ها دارای کارمزد 16 تا 20 درصد است که این تسهیلات استیجاری با کارمزد 18 درصد و کمتر از 18 درصد به داوطلبان استان پرداخت می شود.

رئیس امور شعب بانک کشاورزی خراسان شمالی افزود: این بانک به دلیل افزایش نسبت هزینه ها به منابع خود از سوی بانک مرکزی جریمه می شود.

سیدالحسینی همچنین یادآور شد: از 33 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداختی، چهار هزار ریال از سوی دریافت کنندگان وجوه به بانک کشاورزی استان پرداخت نشده است.

انتهای پیام/ قهرمانی

دیدگاهتان را بنویسید