دلایل روند مرزبندی کشاورزی لاک پشت در خراسان شمالی/تنها شش درصد از اراضی کشاورزی استان مرزبندی شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسن ایزانلو، رئیس امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با عصرترک، اظهار کرد: اجرای قانون تعیین حریم اراضی کشاورزی در سطح استان در سال 1393 مطابق با تعیین حریم اراضی ملی و اراضی کشاورزی و همچنین اجرای قانون تعیین حریم اراضی کشاورزی در سطح استان. ایجاد مالکیت دولتی بر اراضی ملی و تثبیت مالکیت کشاورزان بر اراضی آنها در دستور کار قرار گرفت.

ایزانلو همچنین جلوگیری از تخریب هر چه بیشتر زمین های زراعی و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی زراعی را از دیگر اهداف اجرای قانون تحدید اراضی زراعی عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: طرح خط کشی اراضی کشاورزی در سطح استان باید تا پایان سال 1402 به اتمام برسد.

رئیس امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به استان خراسان شمالی در پاسخ به این سوال که چه میزان از اراضی کشاورزی استان باید خط کشی شود؟ وی گفت: بر اساس آمار معاونت تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان، مساحت اراضی کشاورزی استان 452 هزار هکتار است که این معاونت به این درجه از اراضی کشاورزی خدمات ارائه می کند.

وی افزود: این دستگاه اجرایی بر اساس نقشه های مرزبندی اداره کل منابع طبیعی استان که محدوده اراضی ملی را مشخص کرده است، مساحت اراضی کشاورزی استان را حدود 430 هزار هکتار.

ایزانلو در عین حال گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک استان نیز کل اراضی کشاورزی استان را بر اساس اطلاعات و نقشه هایی که از سال 1330 در اختیار دارد، 393 هزار هکتار اعلام کرد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ملاک اصلی برای میزان اراضی کشاورزی استان آمار و اطلاعات اداره کل ثبت و امور املاک استان (393 هزار هکتار) است که قطعاً به مرزبندی اراضی کشاورزی مربوط می شود. زمین طبق آمار اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کشاورزی استان تغییر می کند.


50 درصد مداخله اراضی ملی و غیر ملی استان در هفت سال اخیر

رئیس امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در ادامه در خصوص اجرای این طرح در استان اظهار داشت: با توجه به اینکه قبل از خط کشی اراضی کشاورزی، تداخل پلاک (تعریف اراضی ملی و غیر ملی) الزامی است. انجام شود، از این رو در استان از سال 1393 رفع تداخل پلاک و خط کشی اراضی کشاورزی به طور همزمان آغاز شد.

ایزانلو گفت: در استان در حوزه حذف تداخل اراضی ملی از اراضی غیرملی، از یک هزار و 870 پلاک، یک هزار و 408 پلاک باید مشمول اجرای طرح رفع تداخل از سال 94 تا پایان شود. شهریور ماه در 1401 پلاک تعداد 682 پلاک حذف شده است.

وی افزود: 682 پلاک حذف شده شامل یک میلیون و 206 هزار هکتار است.

رئیس امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: 50 درصد از 1408 پلاکی که قرار بود حذف شود تاکنون اجرایی شده است.

وی در ادامه در خصوص حجم بی نظمی های انجام شده در شهرستان های خراسان شمالی گفت: این اقدام به طور کامل در شهرستان جاجرم و در شهرستان های راز و جرگلان به جز یک پلاک، مابقی انجام شده است. پلاک گذاری انجام شده است.

ایزانلو افزود: این اقدام در سطح شهرهای دیگر صورت می گیرد.

وی بیان کرد: بیشترین میزان کار باقی مانده مربوط به شهرستان بجنورد است.

رئیس امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: تعداد شهرک ها و پلاک هایی که باید در شهرستان بجنورد حذف شوند بسیار زیاد است.

وی همچنین گفت: بسیاری از پلاک ها مساحت بسیار کوچکی دارند و تعداد زیادی از آنها در محدوده شهر بجنورد قرار دارند که روند رفع تداخل را با مشکل مواجه کرده و کند می کند.


صدور سند فقط برای 24600 دهار زمین کشاورزی در منطقه

رئیس امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین درباره روند تعیین حریم اراضی کشاورزی در استان گفت: تاکنون 26 قرارداد برای 355 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان (شامل 90 درصد) منعقد شده است. کل اراضی کشاورزی استان) خط کشی این اراضی به پایان رسیده است.

ایزانلو گفت: تاکنون برای 271 هزار هکتار از اراضی کشاورزی که 70 درصد حریم گذاری را شامل می شود، خط کشی و نقشه تهیه شده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: از مساحت 271 هزار هکتار از اراضی کشاورزی مرزبندی شده استان تاکنون حدود 120 هزار هکتار در سامانه اداره کل ثبت اسناد و املاک کشور ثبت شده است. استان یعنی ثبت 30 درصد زمین زراعتی ولسوالی در سامانه.

رئیس امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز گفت: تاکنون 45 هزار هکتار نقشه حریم و مکان یابی در سامانه تثبیت شده که 11.5 درصد از کل اراضی کشاورزی استان را شامل می شود.

وی همچنین اعلام کرد: تاکنون برای 24 هزار و 600 هکتار از اراضی کشاورزی مستقر استان در سامانه اداره کل ثبت اسناد و املاک کشور سند صادر شده است که از مجموع 393 هزار هکتار است. استان تاکنون برای شش درصد اراضی کشاورزی این مساحت اسناد رسمی صادر کرده است.

ایزانلو افزود: در حال حاضر میانگین صدور سند زمین کشاورزی در کشور پنج درصد است.

وی اذعان داشت: میزان شش درصد اسناد مالکیت اراضی کشاورزی صادر شده در این منطقه در هفت سال گذشته بسیار کم است.

رئیس امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: تلاش و برنامه بر این است که در صدور اسناد رسمی برای اراضی کشاورزی حریم شده تسریع شود.

کمبود نیروی انسانی در اجرای طرح تعیین حریم اراضی کشاورزی استان

رئیس امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی درباره دلایل کندی روند تصرفات و خط کشی اراضی کشاورزی در استان گفت: مشکل اصلی در حوزه رفع تجاوز، مشکل زمین های کشاورزی است. نداشتن محل صحیح حریم مرزی پلاک های ثبتی تحویلی اداره کل منابع طبیعی به این اداره کل. این راه و شهرسازی است که این محدوده تابلوها باید از نظر هندسی تغییر کند.

ایزانلو افزود: اصلاح هندسی مرز این صفحات نیاز به قرارداد مجدد دارد.

وی همچنین درباره روند کند مرزبندی زمین های کشاورزی در استان بیان کرد: مشکل قانون ارث کشور باعث شده است که زمین های کشاورزی بسیار پراکنده شده و با قالنامه به راحتی خرید و فروش شود.

رئیس امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: هم اکنون 30 درصد از اراضی کشاورزی استان کمتر از 2500 متر مربع و 50 درصد از اراضی کشاورزی زیر 5000 متر مربع است که بیشترین است. – بالاترین در کشور وضعیت این است.

وی خاطرنشان کرد: سند رسمی اراضی زراعی ترسیم شده برای زمین هایی صادر می شود که دارای مساحت تعیین شده هستند.

ایزانلو افزود: برای زمین هایی که بسیار کوچک هستند فقط سند پیاده روی صادر می شود.

وی علاوه بر عدم همکاری مستمر برخی کشاورزان در زمینه خط کشی اراضی کشاورزی، مشکلات فنی از جمله قطعی اینترنت را نیز از دیگر دلایل تاخیر در اجرای خط کشی زمین های کشاورزی عنوان کرد. برنامه ریزی در روستا

رئیس امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برای تسریع در روند اجرای این طرح، تفاهم نامه ای بین سازمان نظام مهندسی کشاورزی و اتاق اصناف کشاورزی منعقد شد تا به دست کشاورزان و مستندات برود. تشکیل پرونده و صدور سند برای زمین کشاورزی تحویل شود.

وی همچنین از کمبود نیروهای متخصص برای پاکسازی تجاوزات و مرزبندی اراضی کشاورزی در استان گلایه کرد و گفت: در حال حاضر تنها پنج نیروی شرکتی در این زمینه ها مشغول به فعالیت هستند و پیگیر دعوت از نیروهای متخصص برای همکاری در این حوزه هستیم. بیایید توافق کنیم.

ایزانلو در خاتمه کمبود اعتبار و عدم پرداخت به موقع همان اعتبار را یکی دیگر از دلایل تاخیر در روند آمایش اراضی کشاورزی در استان برشمرد و گفت: امسال با سفر رئیس جمهور به خراسان شمالی. خوشبختانه با آزادسازی 30 میلیارد تومان برای تسریع در رفع اغتشاشات و اجرای طرح خط کشی اراضی کشاورزی استان موافقت و تصویب شد.

ایزانلو خاطرنشان کرد: تمام تلاش می شود تا پایان سال 1402 طرح تحدید اراضی زراعی استان تکمیل شود.

به گزارش عصرترک، استان خراسان شمالی در اجرای طرح تحدید اراضی کشاورزی کشور رتبه چهارم را کسب کرده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید