افزایش 8 درصدی تردد مسافر با ناوگان مسافربری برون شهری خراسان شمالی/بهسازی 53 دستگاه اتوبوس و وانت به منظور اخذ تسهیلات


ساعت: 11:57
تاریخ ارسال: 05/05/1401
کد خبر: 1885839

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری استان اعلام کرد؛

سعید سبحانی گفت: در استان خراسان شمالی تردد مسافری ناوگان مسافربری برون شهری در بهار 1401 نسبت به بهار 1400 هشت درصد افزایش یافت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سعید سبحانی معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی در گفت و گو با عصرترک اظهار داشت: در حال حاضر 151 دستگاه اتوبوس، 245 مینی بوس و 372 خودروی کرایه ای در خراسان شمالی برای جابجایی مسافران تردد می کنند. آنها فعال هستند.

سبحانی در ادامه عمر مفید اتوبوس ها و وانت ها برای بهره برداری 15 سال و عوارضی 10 سال عنوان کرد و گفت: در حال حاضر میانگین عمر اتوبوس های فعال در استان 13.4 درصد، میانگین عمر وانت های فعال 13 سال است. 4 20.8 درصد و میانگین عمر خودروهای اجاره ای 10.9 درصد است.

وی افزود: در سطح کشور میانگین عمر اتوبوس های فعال 13.4 درصد، میانگین عمر وانت های فعال 26.2 درصد و میانگین عمر خودروهای اجاره ای 12.9 درصد است.

این مسئول در ادامه با اشاره به اینکه گذر از عمر مفید ناوگان مسافری به معنای فرسوده بودن این خودروهای مسافربری است، گفت: هم اکنون در استان 27 درصد اتوبوس های فعال، 62 درصد وانت های فعال و 60 درصد مسافران اجاره ای یافت می شوند و خودروها بیش از عمر مفید مشخص شده فرسوده شده اند.

وی درباره نوسازی یا بهسازی این ناوگان مسافربری در استان گفت: تاکنون دولت با تقاضای این تجارت در زمینه واردات اتوبوس هایی که تا سه سال در کشور استفاده می شود موافقت نکرده است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی افزود: با این حال دولت پرداخت بهسازی ناوگان مسافری را در دستور کار قرار داده است.

وی گفت: دولت تصمیم گرفت از محل تسهیلات بند الف تبصره 18 قانون بودجه سال مالی 1400 اعتبار بهسازی اتوبوس و وانت برای تعمیر این دستگاه ها پرداخت کند.

سبحانی خاطرنشان کرد: البته این تسهیلات شامل خودروهای اجاره ای نمی شود.

وی با بیان اینکه سهمیه خراسان شمالی از تسهیلات بند الف تبصره 18 قانون بودجه سال مالی 1400 برای بهسازی اتوبوس ها و کامیونت ها 17 میلیارد تومان است، افزود: 700 میلیون تومان برای بهسازی هر اتوبوس و برای بهسازی اتوبوس ها 700 میلیون تومان است. بهسازی هر وانت نیز 200 میلیون تومان پرداخت می شود.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی اعلام کرد: این تسهیلات برای بهسازی 13 دستگاه اتوبوس و 40 دستگاه وانت توسط بانک امل با کارمزد 9 درصد پرداخت می شود.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه تقاضای زیادی برای این تسهیلات از سوی ناوگان مسافربری استان وجود داشت، بنابراین اولویت دریافت این تسهیلات برای اتوبوس ها و وانت های بالای 15 سال بود.

سبحانی افزود: با توجه به اینکه برای دریافت این تسهیلات 13 اتوبوس و 40 دستگاه وانت را در بانک متبوع معرفی کرده ایم، در صورت انصراف، نامزد جدیدی جایگزین می شود.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود جابجایی مسافر در استان را نیز بیان کرد: در 12 ماهه سال 93 یک میلیون و 461 هزار مسافر و در 12 ماهه سال 1400 یک میلیون و 375 هزار مسافر توسط ناوگان مسافربری استان جابجا شدند.

این مسئول افزود: در بهار سال 1401 تعداد 186 هزار و 716 مسافر از روستاها جابه جا شدند که نسبت به بهار سال 1400 تردد مسافران برون شهری هشت درصد افزایش داشت.

وی همچنین با توصیه به انجام سفرهای گردشگری با اتوبوس یا وانت یا خودروی کرایه بیان کرد: اجاره این ناوگان مسافربری باید از محل شرکت های معتبر دارای مجوز فعالیت انجام شود.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی افزود: خودروهایی را که به مرحله فرسودگی نرسیده اند اجاره کنید.

سبحانی در خاتمه با بیان اینکه با توجه به شیوع ویروس کرونا تمامی ناوگان مسافربری استان موظف به تهیه دستگاه های کارت خوان شدند و این بخشنامه محقق شد، اعلام کرد: در صورتی که مسافران رانندگان این ناوگان دچار مشکل شوند. در پرداخت بلیت به شماره و نه از طریق کارتخوان مجبور شد این تخلف را با شماره تلفن 141 گزارش کند تا رسیدگی شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید