بی توجهی به برندسازی در مهد تولید برجسته زرشک جهان/ تنها درآمد جشنواره ملی زرشک نباید پوشش رسانه ای باشد.


ساعت: 14:09
تاریخ انتشار: 24.07.1401
کد خبر: 1903687

کمبود امکانات اولیه، آزار و اذیت زرشک و زرشک کارگری در خراسان جنوبی;

چگونه می توان مدام از زرشک به عنوان تنها محصول جهانی، استراتژیک و استراتژیک خراسان جنوبی صحبت کرد، اما حتی برای بسته بندی آن که اولین گام برای خام فروشی محصول است، حتی یک کارتن در استانی وجود ندارد. که کشاورز باید آیا نباید با هزینه های گزاف توسط استان های دیگر تامین شود؟ آیا این جفا به برشک و درد برشک نیست؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش خاورستان، خراسان جنوبی با تولید 98 درصد زرشک در کشور مهد تولید زرشک در ایران و جهان است اما متاسفانه آوازه این نام بلند آنطور که باید به گوش نرسیده است.

در حالی که خراسان جنوبی از نظر تولید زعفران رتبه دوم کشور را دارد و تولید این محصول در خراسان رضوی سه برابر تولید خراسان جنوبی است، اما شهرت زعفران با کیفیت کیهان در دنیا بسیار پیچیده است و هویتی به این منطقه داد که هرگز فراموش نمی شود و از بین نمی رود و هیچ برند دیگری جای برند زعفران قائنات را نمی گیرد.

اما از سوی دیگر؛ در حالی که خراسان جنوبی تولیدکننده برجسته زرشک در ایران و جهان است، حتی در داخل کشور نیز شناخته شده نیست و متاسفانه این محصول در حوزه برندسازی مغفول مانده است. اگر با کیفیت ترین زعفران دنیا در قائنات تولید می شود. اما 40 درصد زرشک تولید شده در خراسان جنوبی نیز متعلق به این منطقه است و قنات رتبه اول تولید زرشک در جهان را دارد.

در یکی از جلسات مربوط به جشنواره ملی زرشک بود که آقای رحیمی به عنوان یکی از تولیدکنندگان زرشک در منطقه گازار به این موضوع اشاره کرد که علیرغم اینکه همه مردم دنیا زعفران را با همین نام «زعفران» می شناسند، اما متأسفانه کلمه بربری در کشورهای خارجی ترجمه می شود و مثلاً در عربی به کشمش ترش معروف است که کمر برشک را شکست و باعث شد دیگر برند جهانی به نام «برشک» شکل نگیرد. در حالی که باید مثل زعفران باشد; همه مردم دنیا زرشک را با همین نام خاص «بربری» می شناسند.

اکنون جشنواره ملی بربر فرصتی برای معرفی هویت خراسان جنوبی به عنوان تولیدکننده برجسته زرشک در جهان است. ارائه شود و با شناختی که پس از برگزاری این جشنواره نصیبش شود، زرشک نیز مانند زعفران راه صادرات و جهانی شدن خود را پیدا خواهد کرد.

یکی از برنامه های جشنواره ملی زرشک، برگزاری جشنواره برداشت زرشک در روستای محمد آباد علم قاینات به عنوان یکی از بزرگترین روستاهای تولید کننده زرشک در این شهرستان و استان بود و همه مردم و کارکنان این روستا دست به دست هم دادند. جشنواره ای که امید آنها برای حل مشکلات منطقه زارشک است به بهترین شکل برگزار شد و میزبانان خوبی برای این جشن بودند.



تولید زرشک در دسترس کشاورزان نیست

یعقوب زاده رئیس شرکت تعاونی تولیدی یاقوت سرح محمد آباد علم شهرستان قاین در گفتگو با خبرنگار خاورستان گفت: کشاورز و کشاورز هستم با 10 هکتار سطح زیر کشت زرشک دارای شرکت تعاونی تولیدی هستم. و همچنین با فرآوری و خرید و فروش به عنوان بربری کار می کنم.

وی افزود: اکنون که جشنواره زرشک در شرف برگزاری است، تمامی کشاورزان این روستا فروش زرشک تازه خود را متوقف کرده اند و منتظرند تا ببینند قیمت زرشک پس از جشنواره چگونه تغییر می کند.

وی گفت: در حال حاضر تعاونی روستایی قیمت هر کیلوگرم زرشک تازه را 13 تا 15 هزار تومان اعلام کرده است که برای کشاورزان مقرون به صرفه نیست و قطعا هیچکس محصول زرشک را با این قیمت ها عرضه نخواهد کرد.

این کشاورز با اشاره به افزایش ناگهانی هزینه های تولید اعم از کود و سم و هزینه های کارگری گفت: تورمی که در چند سال گذشته اتفاق افتاده است برداشت زرشک را برای کشاورزان غیر قابل تحمل کرده است.

یعقوب زاده با اشاره به اینکه از سال 1396 هزینه نیروی کار از 50 هزار تومان در روز به 300 تا 250 هزار تومان رسیده است، گفت: یک کارگر زن می تواند در یک روز کاری 30 تا 40 کیلوگرم زرشک تولید کند. تومان و همچنین هزینه خوراک فقط هزینه برداشت هر کیلو زرشک 10 هزار تومان می باشد. اما با توجه به اینکه تولید این محصول هزینه های دیگری از جمله آبیاری، مالچ پاشی، کوددهی، سمپاشی، نگهداری و … را در بر می گیرد، برداشت زرشک واقعاً مقرون به صرفه نخواهد بود.

وی در توضیح بیشتر این موضوع افزود: در سال 1396 یک تن زرشک را به ارزش 75 میلیون تومان فروختم که با این پول می توانستم دو آپارتمان در پروژه مسکن 1000 واحدی قابیل بخرم اما اکنون در حالی که قیمت هر واحد این آپارتمان ها 600 میلیون تومان قیمت محصول برشک بنده 100 میلیون تومان خواهد بود. بنابراین من باید حداقل 5 تن زرشک بفروشم تا بتوانم فقط یکی از این آپارتمان ها را بخرم.


خرید انار و انگور در کارخانه زرشک قاین

این کشاورز بیان می کند: متاسفانه نتیجه جهاد کشاورزی کاین در بحث قیمت گذاری و توجه به محصول زرشک در بحث حمایت از کارگاه های روستایی، فرآوری زرشک و … زیر صفر است.

وی یادآور شد: چند سال پیش کارخانه ویژه زرشک در قابیل راه اندازی شد که تنها در ابتدای فصل برداشت زرشک می تواند 50 تن از این محصول را خریداری کند و بس! پس از آن دیگر خبری از زرشک در این کارخانه نیست و فعالیت آن با خرید انار فردوس و انگور فلان جا به پایان می رسد در حالی که این کارخانه متعلق به قاینات و امکانات و خدمات آن متعلق به شهرستان است.

یعقوب زاده افزود: متأسفانه زرشک در حال حاضر تنها به صورت خام و پس از تهیه در سالن موجود است. همچنین در کارتن های استوک که از خارج از کشور می آیند بسته بندی می شود.


حتی یک دانه مقوا برای بسته بندی زرشک وجود نداشت

کارمند شرکت تعاونی یاقوت سر محمد آباد علم تاکید کرد: من زرشک هستم و سردخانه و کارگاه نظافت و بسته بندی زرشک دارم و به جرات می گویم حتی یک کارتن برای بسته بندی زرشک شهرستان در قابیل وجود ندارد. اما برای بسته بندی این محصول نیاز به خرید کارتن لازم از تبریز داریم و قیمت هر بذر 25 هزار تومان است.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه همه مردم روستا و البته مسئولان شهرستان برای برگزاری جشنواره تلاش می کنند، گفت: اما اگر قرار باشد یک جشنواره برگزار شود و بعد از آن برنامه ریزی و پیگیری نشود، این جشنواره انجام می شود. کارآیی لازم را ندارد همانطور که همان کارخانه زرشکی که با هزینه های بالا راه اندازی شد و به نام زرشک برای حمایت از کشاورزان راه اندازی شد اما اکنون به جای زرشک از محصولات دیگری استفاده می کند.


یعقوب زاده ادامه داد: هر چه بازار زرشک تازه کوچکتر باشد، بازار زرشک خشک به ضرر کشاورز خواهد بود زیرا همه کشاورزان مجبور به فروش زرشک هستند که در این صورت حجم عرضه افزایش یافته و تقاضا کاهش می یابد. در حالی که مثلا در شهریور و مهر که زرشک خشک کمیاب است قیمت آن دو برابر می شود.

وی بیان کرد: اگر کارخانه زرشک بتواند در ابتدای فصل برداشت یک سوم زرشک منطقه را جمع آوری کند، زرشک خشک گران می شود اما متاسفانه این اتفاق نمی افتد.


از سردخانه دوری کنید

این کشاورز با اشاره به اینکه یکی از مشکلات کشاورزان روستای محمد آباد علم به عنوان یکی از بزرگترین روستاهای تولید کننده زرشک در جهان نبود سردخانه بوده است، افزود: در زمان شیوع ویروس کرونا که بازارها رواج داشت. بسته شد و زرشک در راهرو رها شد و خراب شد.اما از سردخانه دوری کن!

یعقوب زاده تاکید کرد: ایجاد 100 تا 200 تن سردخانه در این روستا واقعا ضروری است چرا که با سردخانه کشاورز نگران محصول خود نیست اما بدون آن باید نگران کرم روی محصول خود باشد. .

وی ادامه داد: سردخانه ای نیز در شهر قابیل وجود دارد که بارها ماشین کرایه کرده و زرشک را برای نگهداری به این سردخانه برده ام اما متاسفانه ظرفیت آن همیشه پر بود. در بازار تاج و نبود سردخانه در روستا و ظرفیت کامل سردخانه قاین، محصول زرشکی که به مشهد فرستاده بودم به مشهد برگردانده شد و سپس 2 تن محصول زرشک سیاه و زیان هنگفت دریافت کردم.



لزوم حمایت از کارگاه های کوچک روستایی

مسئول شرکت تعاونی تولید یاقوت سرخ محمد آباد علم با اشاره به اینکه یکی از مشکلات بنده به عنوان تولید کننده و همچنین خریدار و فروشنده زرشک کمبود سرمایه مالی است، گفت: اگر به جای چند میلیارد. تومان، قیمت ایجاد کارخانه زرشک در شهر صنعتی قابیل انجام شد و بازده خاصی نداشت، این کارگاه های کوچک روستایی حمایت مالی می شدند، خیلی بهتر بودند و همه راضی تر بودند.


خستگی کشاورزان از روند دشوار صدور مجوز دادگاه بهداشت

وی با اشاره به اینکه برای کشاورز که سالانه 10 تا 15 تن زرشک دارد اما دیگ خشک کن زرشک ندارد، ممکن است، گفت: متاسفانه اخذ مجوز راه اندازی گلدان بهداشتی زرشک آنقدر سخت و مستند است که تقریبا همه کشاورزان این وسط پشیمان می شوند. بنابراین از جمعیت 500 تا 600 خانواری روستای محمد آباد علم; شاید فقط حدود 10 نفر توانستند مجوز بگیرند و مرکز درمان زرشک را بسازند و از امکانات ارزان قیمت استفاده کنند.

یعقوب زاده تصریح کرد: امروز تنها دغدغه کشاورز باید بحث تولید باشد نه اینکه همچنان دغدغه فروش داشته باشد. الان هم مردم به جشنواره ملی بلک بری امیدوار هستند و بعد از این جشنواره منتظر خبرهای خوب هستند.


تنها سود حاصل از جشنواره ملی زارسک، پوشش رسانه ای نیست

وی تاکید کرد: جشنواره ملی بربر باید به گونه ای محقق شود که تنها سود آن تنها پوشش رسانه ای و ایجاد سختی برای مردم و کشاورزان نباشد، بلکه با پیگیری مسئولان و تامین بازارهای صادراتی اتفاقات خوبی در این زمینه رخ دهد. زعفران که چند سال پیش برگزار شد و زعفران را جهانی کرد.



مجازات کار با زرشک و زرشک

در این سرمای سرد پاییزی، زرشک کاران خراسان جنوبی نیز داغ برگزاری این جشنواره و نتایج آن هستند، اما معتقدند جشنواره زرشک نمی تواند همه مشکلات آنها از جمله مشکلات ناشی از قوانین سختگیرانه و بی توجهی به آن را حل کند. مقامات داخلی خودشان مجاز هستند

شاید جشنواره ملی زرشک بتواند فرصت سرمایه گذاری در فرآوری و صادرات محصول را فراهم کند، اما قطعا با کاهش هزینه های تولید، تسهیل در اعطای مجوز برای احداث محوطه های بهداشتی، ایجاد سردخانه، کمک به کشاورز خواهد بود. و به اصطلاح نیازی به برگزاری جشنواره نیست

چگونه می توان مدام از زرشک به عنوان تنها محصول جهانی، استراتژیک و استراتژیک خراسان جنوبی صحبت کرد، اما حتی برای بسته بندی آن که اولین گام برای خام فروشی محصول است، حتی یک کارتن در استانی وجود ندارد. که کشاورز باید آیا می تواند هزینه های گزاف استان های دیگر را برای او تامین کند؟ آیا این جفا به برشک و درد برشک نیست؟

امیدواریم با برگزاری جشنواره ملی زرشک مسئولان به خود بیایند و به تامین حداقل امکانات رفاهی و نیازهای اولیه زرشک کاران اعم از جعبه، توری و سردخانه توجه بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید